«مدارس طبیعت» ضریب یادگیری را افزایش می دهد

ایرنا نوشت : دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، افزایش ضریب یادگیری تا 25 درصد و کاهش 40 درصدی میزان بیش فعالی را از مزیت های بهره مندی کودکان از مدارس طبیعت اعلام کرد.

محمد درویش روز شنبه در آیین راه اندازی دومین مدرسه طبیعت چهارمحال و بختیاری در پارک «تهلیجان» شهرکرد افزود: طبق تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی تهران و فردوسی مشهد، کودکانی که از مدارس طبیعت بهره مند بوده اند، در سن پنج سالگی مفاهیم اولیه ریاضی را براحتی فرا گرفته و نسبت به دیگر کودکان حافظه بهتری داشته و از اعتماد به نفس بیشتری برخودار بودند.
وی افزود: در مدارس طبیعت با حذف حس رقابت و مقایسه بین کودکان و دانش آموزان، امنیت روانی تا حدی تامین و زمینه بروز خلاقیت آنان فراهم می شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع ادامه داد: توسعه شهرنشینی و قطع پیوند کودکان با طبیعت، نه تنها در یادگیری دانش آموزان عوارض دارد، بلکه آنان را به سمت انزوا طلبی و تکروی سوق داده است.
درویش تصریح کرد: سامانه آموزشی با تقویت روحیه رقابت و مقایسه بین کودکان و دانش آموزان، ارزش های اخلاقی بین آنان را برای کسب نمره بالاتر به ورطه نابودی کشانده است.
وی با بیان اینکه در آموزه های دینی ما تاکید شده که بزرگ شدن کودکان در گرو کودکی کردن در سنین خردسالی است، افزود: خانواده های ما ناخواسته با پرورش و ستایش روحیه انفعال و سکوت در کودکان، خلاقیت را از آنان گرفته اند.
درویش، سکوت و انفعال موجود کشور را برابر بحران های زیست محیطی ناشی از همین تفکرهای نادرست در روش های تربیتی والدین دانست.
وی بیان کرد: برای حل مشکلات موجود بویژه در حوزه هایی نظیر کاهش آلودگی هوا و کاستن از آمار چند 100 هزار نفری مرگ و میر ناشی از این پدیده مخرب زیست محیطی باید فرهنگ سازی و طبیعت دوستی را از سنین کودکی آغاز کرد.
گفتنی است ، دومین مدرسه طبیعت چهارمحال و بختیاری در فضایی به گستره چهار هزار و 300 مترمربع با امکاناتی نظیرکارگاه های کاشت سبزی و صیفی، ساخت سرپناه، کارگاه حشره و ساخت خانه حشرات، ساخت مسیر پا برهنه رو، کارگاه ساخت خشت، ماست بندی، پخت نان و بهره مندی از همکاری تسهیل گران و مربیان در بوستان جنگلی تهلیجان شهرکرد بهره برداری شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =