ایسنا نوشت: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب FATF موانع انتقال میلیاردها تومان منابع مالی به کشور را تسهیل کرده و از تکثیر و تولید بابک زنجانی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

محمد فیضی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: با خروج آمریکا از برجام ابعاد مختلفی از ارزش و اهمیت این معاهده بین‌المللی برای همه روشن شد چرا که عده‌ای همسو با ترامپ تلاش می‌کردند تا به نوعی برجام را ملغی کنند که این کار آنها نتیجه داد ولی جالب اینکه با محکوم شدن آمریکا در دادگاه لاهه به واسطه نقد برجام روسیاهی برای آمریکا باقی ماند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۹۰ کشور عضو FATF هستند و ما باید با توجه به مفاد این نهاد بین‌المللی سعی کنیم تا شرایط مناسبی را فراهم کنیم تا بدون اینکه کوچکترین آسیبی به امنیت و حیثیت این کشور وارد شود در چارچوب این نهاد به اقدامات قانونی خود عمل کنیم.

اهم اظهارات محمد فیضی را در ادامه بخوانید:

* به هیچ وجه قرار نیست با عضویت در این نهاد سپاه و یا فرماندهان ارشد نظامی این کشور نظیر سردار سلیمانی مورد بی‌حرمتی و یا در زمره لیست سیاه تروریستی قرار گیرند بلکه با پذیرش مفاد شرایط این نهاد از عوامل ممانعت ورود میلیاردها تومان به کشور جلوگیری شده و از تولید و تکثیر بابک زنجانی‌ها جلوگیری خواهد شد.

* آمریکا امروز به دو عنصر دلار و سلاح خود تکیه کرده و سعی می‌کند به نوعی با این دو ابزار به جمهوری اسلامی ایران فشار آورد، تصریح کرد: سرخوردگی آمریکا در عرصه سیاسی کاملا مشهود است و از طرفی جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی فضاسازی‌های کاذب نه تنها کمک‌کار تروریسم نیست بلکه خود قربانی این مساله است و در مجامع جهانی نیز این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم.

* اکثر کشورها در قبول مفاد این نهاد بین‌المللی شرط گذاشتند و ما نباید احساس کنیم که همه این کشورها بیکار بوده و علیه ما نقشه کشیدند در حالی که ما حسن نیت خود را در پذیرفتن شروط عقلانی این نهاد اعلام کردیم و از جهت مقابله با تروریسم و پولشوئی هیچ مانع و مشکلی نداریم.

* انتظار داریم در کنار مجلس همه قوا تصمیمی واحد براساس مصالح و منافع کشور گرفته و کارها را به نحوی به پیش برند تا کوچکترین فضا برای سوء استفاده دشمنان فراهم نیامده بلکه در عرصه جهانی انسجام جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود.
 
* ما در صحنه‌های بین‌المللی باید یک سری قواعد و اصول را بپذیریم و رعایت کنیم که قطعا بدون پذیرفتن این قواعد نمی‌توانیم در خلاء زندگی کرده و یا فضای متفاوتی را غیر از حقایق و واقعیت‌ها را برای خود ترسیم کنیم.

* آمریکا در رویارویی با ایران در مقطع کنونی به دنبال برحق نشان دادن خود در تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی ایران است و به همین خاطر تلاش می‌کند تا با زورگویی و تهدید سایر کشورها اجماعی را علیه کشورمان در عرصه جهانی و بین‌المللی به وجود آورد.

* آنچه که در این بین مشخص است اینکه ایران اسلامی ما توانسته است حقانیت خود را در برابر رفتار بی‌منظق آمریکائی‌ها نشان دهد که نمونه این حقانیت را می‌توان در محکوم کردن آمریکا توسط دادگاه لاهه مشاهده کرد.

* ما امروز به جای ساختن سنگر در شهرهای خودمان بهترین سنگر را در عرصه بین‌المللی برای خود درست کردیم و در حوزه مذاکره و رویارویی با نظام سلطه غرب بدون ترس و وحشت از حقانیت جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی دفاع می‌کنیم.

* علیرغم اینکه اکثر نمایندگان مجلس طرح شفافیت آرا را امضا کرده بودند ولی مجلس به فوریت آن رای نداد در حالی که خود بنده به صراحت اعلام کردم که رای نمایندگان به FATF شفاف‌سازی شده و به اطلاع مردم برسد.

* اصلا در شأن برخی افرد معلوم‌الحال نیست که در قالب پیامک نمایندگان مجلس را تهدید کنند.

محمد فیضی

 
* باید همه تشکل‌های دانشجویی از فضای مناسب برای فعالیت برخوردار باشند و اینگونه نباشد که برخی از تشکل‌ها فضای فعالیت بیشتری نسبت به سایر تشکل‌ها داشته باشند. ما از بابت دانشجویان ستاره‌دار و زندانی دل خوشی از دولت نداریم و انتظار می‌رود رئیس جمهور پیگیر آزادی این زندانیان باشند چرا که یکی از وعده‌های رئیس جمهور در انتخابات سال ۹۶ توجه به گسترش فضای آزاداندیشی در جامعه بوده که ما از هر تریبون به ویژه دیدار با رئیس جمهور استفاده می‌کنیم تا مشکل دانشجویان ستاره‌دار و زندانی شده را به نوعی برطرف کنیم.

پیوستن به FATF در کنار مزایای احتمالی، معایب فراوانی نیز دارد

تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی و تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) در مجلس، گفت: این لایحه، یکی از پایه‌ها و مقدمات الحاق ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) است که پیوستن به آن در کنار مزایای احتمالی، معایب فراوانی نیز دارد.

وی با اشاره به اظهارنظر اخیر دبیر اجرایی FATF مبنی بر اینکه گفته است تضمینی به ایران برای خروج از لیست سیاه پس از پذیرفتن شرایط آن نمی‌دهد، اظهار داشت: از دولتمردان انتظار داریم که به این اظهارات دبیر اجرایی FATF پاسخ دهند، با این وضعیت هیچ تضمینی به ایران برای خروج از لیست سیاه وجود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه الحاق ایران به FATF موجب خودتحریمی می‌شود، تصریح کرد: با الحاق ایران به FATF، موجب می‌شود که نظارت‌ها بر سیستم مالی و بانکی کشور گسترش یابد، اگر فردی تحریم شود، بانک مربوطه را مجبور می‌کنند که آن فرد حسابش را در بانک مسددود کند، در غیر اینصورت بانک مربوطه نیز شامل تحریم می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین معایب الحاق به FATF این است که این کارگروه هیچ تضمینی برای عضویت ایران در آن نیز نداده و همه چیز را به آینده و مذاکره با مقامات ایرانی موکول کرده است.

214219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =