ایسنا نوشت: یک پایگاه خبری با انتشار گزارشی در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی ولیعهد عربستان اعلام کرد، پروژه‌های بزرگی که ولیعهد عربستان سعی در تحقق آنها دارد، موجب تضعیف اصلاحات اقتصادی و اجتماعی مورد نیاز این کشور می‌شوند.

 پایگاه خبری بلومبرگ در مقاله‌ای نوشت، پروژه‌های اصلاحی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از دو سال پیش در این کشور آغاز کرده، نیازمند تغییر هستند، اقتصاد عربستان به شکل کلی بر درآمدهای نفتی متکی است و این درآمدها هم به شکلی موثر توزیع نمی‌شوند، روشن است که این کشور به یک بخش خصوصی مهم و رقابتی، توسعه صنایع غیرنفتی و آمادگی جدی برای آینده‌ای نیاز دارد که متکی بر درآمدهای نفت نباشد.

در ادامه این مقاله آمده است، بن سلمان اقرار کرد که کشورش به تغییرات اجتماعی نیاز دارد، او تعهد داد که به زنان در این کشور اجازه رانندگی داده شود.

بلومبرگ در ادامه مقاله خود آورده است، ولیعهد عربستان زمانی که قول داد سهام شرکت دولتی نفت آرامکو را در بورس به فروش بگذارد، در واقع شروع نادرستی داشت، این طرح بسیار بلندپروازانه بود، برای شرکت قیمت‌هایی چون دو تریلیون دلار تخمین زده شد، این فروش بزرگ قرار بود سال جاری میلادی انجام شود اما برای مدتی نامعلوم به تاخیر افتاد تا ولیعهد عربستان فرصت ارزیابی استراتژی اصلاحات را یافته و راه‌های اجرای آن را بررسی کند اما لازم است او شتاب کند زیرا تاخیر در فروش سهام آرامکو تعلیقی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند و این امر موجب فرار سرمایه‌ها می‌شود.

در ادامه این مقاله آمده است، تاکنون نتایج متفاوتی حاصل شده است، زنان در عربستان اجازه رانندگی یافته‌اند اما بسیاری از فعالان زن عربستانی زندانی هستند، یارانه دولتی کم شده و مالیات‌های جدیدی وضع شده‌اند، تامین هزینه‌های دولت از حقوق و مزایای کارمندان درآمدها را کم کرده است، ریاض پروژه‌های سازنده و بزرگی را در داخل کلید نزده و سازمان کل سرمایه‌گذاری‌ها طرح‌های موفقی را در خارج کلید زده است، به نظر می‌رسد بن سلمان درگیر مسایلی است که ارتباطی با اصلاحات ندارند و آخرین آنها درگیری غیرضروری با کانادا بود.

در ادامه مقاله یاد شده آمده است، بن سلمان نیاز دارد به اهداف تعیین شده در سال ۲۰۱۶ بازگردد، باید به او توصیه کرد، طرح بزرگ دوم را که ساخت شهر نئوم با هزینه ۵۰۰ میلیارد دلار است، به حالت تعلیق درآورد، بهتر است این مبلغ برای طرح‌های بخش خصوصی به ویژه صنایعی که به توسعه اقتصاد کمک‌ می‌کند، صرف شود.

در پایان این مقاله آمده است، تمایل بن سلمان به تثبیت جایگاهش با اجرای پروژه‌های بزرگ چه طرح سهام آرامکو و چه شهر جدید نئوم برای جوانی ۳۲ ساله قابل درک است. او می‌خواهد اعتبارش به عنوان حاکم را تثبیت کند اما این امر می‌تواند به شکل بهتری انجام شود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =