محمد عطریان‌فر به روزنامه آرمان گفت: چیزی که به ذهن همه بدیهی می‌آید این است که کنترل و مدیریت نظام اقتصادی ایران از مسئولیت‌ها و ماموریت‌های دولت است و دولت در قبال اقتصاد، معیشت و قدرت خرید مردم اختیار کافی دارد .

اما وقتی با دقت به شرایط نگاه کنیم، احساس می‌شود که دولت اگرچه پاسخگوست، اما اختیار کافی ندارد.

بر اساس مطالعات تجربی و کارشناسانه از حجم 100 درصدی توان اقتصادی در اختیار جامعه ایرانی 42 درصد قدرت اقتصاد کشور دست دولت، 48 درصد دست نهادهای غیردولتی و 10 درصد قدرت اقتصادی در اختیار بخش خصوصی است.

محمد عطریان‌فر

به عبارت ساده‌تر یعنی دولت در حوزه اقتصاد، از جریانی که اتفاقا بخش خصوصی هم نیست توان کمتری دارد. این جریان اغلب به لایه‌هایی مربوط می‌شود که اگرچه ظاهرا تحت قواعد و قوانین معینی هستند، اما روند و تشخیص خود را پی‌می‌گیرند و به نحوی قانون را دور می‌زنند.

این لایه‌ها از آنجایی که صرفا در مقام تقویت ظرفیت‌های اقتصادی خودشان تدبیر و عمل می‌کنند، لذا دولت را دچار سر در گمی و استیصال می‌کنند. زمانی که ما حسب عدد، رقم و آمار با چنین شرایطی کاملا آشنا شده‌ایم، چطور می‌توانیم از دولت طلب کنیم که پاسخگوی جامعه باشد؟
1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو GB ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    2 0
    48درصد در اختیار نهادهای بیرون دولت،،، این نهادها اسم نداره ؟؟؟
  • بی نام RO ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    2 0
    باحاله نه ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    0 2
    این آمار را از کجا آورده اید ؟؟ چگونه اقتصاد را تقسیم بندی کرده اید حداقل یک گراف از این تقسیم بندی و تعریفتان از نهادهای غیر دولتی به نمایش می گذاشتید تا بفهمیم کدام نهاد غیردولتی می تواند 45 درصد اقتصاد کشور را داشته باشد در حالیکه بزرگترین نهاد تنظیم کننده بودجه خود دولت است و بزرگترین واردکننده ارز دولت است و بزرگترین مصرف کننده هم دولت است اینکه همین جور کلی و الله لختکی بگوئید 45 درصداقتصاد در اختیار نهادهای غیردولتی است یعنی کشک . شما راست می گویید نام این نهادها و بخشهایی که آن ها در اختیار دارند را بگوئید خود مردم می توانند محاسبه کنند چقدر را دولتدر اختیار دارد چقدر را دیگران
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    2 0
    عجب!!!! صد در صد اقتصاد ایران رانتیه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    0 1
    به شستا میگید غیر دولتی؟ یا مثلا به سهام عدالت میگید غیر دولتی؟ شوخی میکنید
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    1 0
    شستا مال بابا برزگ هاست