احداث تونل 35 کیلومتری برای نجات دریاچه ارومیه / قطار تبریز تهران دو طرفه می شود

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از احداث تونل 35 متری برای نجات دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: اولین کار اساسی برای نجات دریاچه انتقال آب از طریق یک تونل ۳۵ کیلومتری از آذربایجان شرقی است که ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب منتقل می کند.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، دکتر مسعود پزشکیان در نطق پیش از نماز جمعه امروز تبریز گفت: دغدغه استان ما دریاچه ارومیه است که تنها خواسته امام جمعه محترم از رهبری بود.
وی با بیان اینکه در رابطه با دریاچه دو راه اساسی داریم و ۲۰ پروژه درحال کار وجود دارد، افزود: اولین کار اساسی برای نجات دریاچه انتقال آب از طریق یک تونل ۳۵ کیلومتری از آذربایجان شرقی است که ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب منتقل می کند، که تاکنون ۱۸ کیلومتر و ۹۰۰ متر این پروژه کار شده است.
وی با یادآوری اینکه، جهت تسریع دستگاه از دوطرف بصورت شبانه روزی کار می‌کند تا بهم وصل شود، گفت: سدی درست شده تا آب جمع شده و به دریاچه منتقل شود.
دکتر پزشکیان ادامه داد: این کار زمانبر خواهد بود، اینکه می‌گویند دولت چه کار می‌کند، به این سادگی نیست؛ زحمتی که در کوهها می‌کشند باید قدر دانست.
وی با اشاره به تلاشهای شبانه روزی قرارگاه خاتم خاطرنشان کرد: ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب انتقال داده می شود، تاکنون ۸۰۰ میلیارد پول خرج شده و برای اتمام پروژه همین میزان نیاز داریم.
پزشکیان با یادآوری اینکه، احداث ۱۶ کیلومتر تونل به همراه یک کانال تا مرحله اتمام پروژه باقی مانده که ۱۸ ماه زمان نیاز دارد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با تاکید بر اینکه مقرر بود این پروژه دوساله انجام شود ولی تلاش می‌شود زودتر به بهره‌برداری برسد، گفت: پروژه های بعدی هم وجود دارد که تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد هزینه شده، ۵۰۰ میلیون یورو نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان هم قرارداد انتقال آب ارس به شبستر است.

کاهش 50 درصدی بارشها از عوامل بحران آب
دکتر مسعود پزشکیان با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی میزان بارشها، گفت: باید در بحث مصرف آب را مدیریت جدی داشته باشیم در غیر اینصورت به بحران می‌خوریم.
وی ادامه داد: نسبت به ۵۰ سال گذشته ۵۹ درصد کاهش بارندگی داریم، اما با وجود شرایط حاضر برای نجات دریاچه ارومیه تمام توان خود را بکار می گیریم.
نائب رئیس مجلس، با اشاره به ناتمام ماندن بحث قطار تبریز-میانه ۱۸ سال گذشته، گفت: مسئولان اجرای این پروژه وعده داده اند امسال تمام خواهد شد و ما امیدواریم این قطار اردیبهشت ماه همراه با سفر رییس جمهور به بستان آباد و تا آخر امسال به باسمنج برسد.
وی با بیان اینکه لوله های گاز و پادگان و پل بزرگ مانع پیشرفت کار است، اظهار داشت: امسال تخصیص ۱۲۰ درصدی اعتبارات پروژه شده و ریل ها مورد نیاز هم توسط وزارت راه خریداری شده است.
پزشکیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری اجازه دادند برای اتمام پروژه این قطار از صندوق پول برداشت کنیم، ادامه داد: مقرر گشته مسیر تبریز-تهران با فاینانس هم دوطرفه شود هم برقی و در بودجه تصویب شده تا ۵ ساعته به تهران برسیم.
وی تاکید کرد: در زمینه اصلاح وضعیت و احداث جاده های مناسب کار می‌شود و خوشبختانه نسبت به قبل شرایط بهتر شده، همچنین برای پتروشیمی و پالایشگاه نیز سرمایه گذاری می شود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سالها بود برای احداث خط اتیلن مجوز نمی‌دادند تا ۱۵۴ کیلومتر این خط اجرا شود، خود وزیر مجوز داد و کلنگ زد و با اختصاص ۱۵۰ میلیارد اعتبار امسال خط تمام شود.
پزشکیان با یادآوری اینکه، این خط تمام شود توسعه پتروشیمی دوبرابر می شود، گفت: امسال ۸۰۰ هزارتن تولیدات پتروشیمی و ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می شود تا تولیداتش دوبرابر شده و در عین حال استاندارد محیط زیستی پتروشیمی تبریز بالا رود.

 

اشتغالزایی 3 هزار نفر با سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد تومانی در پتروشیمی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، اذعان داشت: در عرض سه سال حدود ۶ هزار میلیارد تومان در پتروشیمی و پالایشگاه با ۳ هزار نفر اشتغالزایی در تبریز سرمایه گذاری می‌شود.
دکتر مسعود پزشکیان تصریح کرد: امروز نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس جایگاه بالایی دارند، هیات رییسه، کمیسیون اقتصادی مجلس متعلق به نمایندگان استان ماست و خوشبختانه وحدت نمایندگان استان نسبت به قبل بهتر است.
وی یادآور شد: مس سونگن که به کرمان می‌رفت با تغییرات هیات مدیره، رضا رحمانی به عنوان رییس مجموعه انتخاب شد.
پزشکیان گفت: با تلاش نمایندگان محترم و مردمی آذربایجان شرقی تلاش می کنیم تا ذوب آهن را به سونگون بیاوریم، در سراب هم نفیلین سینیت را فعال می‌کنیم.
وی یاداور شد: پیش از این دوماه طول می‌کشید تا وزیر به نمایندگان ما وقت ملاقات دهد ولی امروز هر هفته برای رفع مشکلات موجود با وزرا جلسه داریم.
وی با تاکید بر اینکه اختلاف عامل عقب ماندگی است، گفت : تنها با وحدت است که می‌توانیم حق استان را بگیریم.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز در زمینه آب و راه و حوزه درمان به خوبی کار می شود، گفت: بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی کودکان با همکاری خیرین ساخته می شود.
دکتر مسعود پزشکیان با تاکید بر مشکل بیکاری جوانان و آب و ... به عنوان چالش‌های اساسی استان، اضافه کرد: در آینده اگر وحدت نداشته باشیم و همکاری نکنیم کاری صورت نمی‌گیرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =