تجربه نقاشی بر تابلوی ۳۳ متری/ روایت نوید فرد از جذابیت حال‌و‌هوای هنری ایران

نوید فرد معتقد است که ایران یک گام از تمام فضاهای هنری که او در خارج از کشور تجربه کرده جلوتر است و هنرمندان حرف‌شان را به راحتی در آثارشان می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نوید فرد هنرمند نقاش ایرانی روز گذشته نمایشگاه نقاشی خود را با عنوان «رخ داد» در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح کرد.

«رخ داد» دومین نمایشگاه فرد در ایران است که او بر روی یک پارچه 33 متری با عرض 150 سانتی متر با تکنیک ترکیب مواد نقاشی را خلق کرده است.

او که متولد ۱۳۵۷ است این روزها در تورنتو کانادا زندگی می کند. فرد همیشه در آثارش از تلفیق‌ فرم‌های انتزاعی و فیگوراتیو استفاده می‌کند و هدفش به تصویر کشیدن روابط متقابل انسان‌ها با یکدیگر و دیگر موجودات است. در آثار او می‌توان انعکاسی از مسائل اجتماعی، سیاسی، تجارب زندگی شخصی و خاطرات را مشاهده نمود.

نوید فرد درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه «رخ داد» در ایران به خبرآنلاین گفت: «من سال گذشته همین موقع در گالری الهه نمایشگاه انفرادی داشتم که با استقبال خوبی روبه رو شد و باعث شد تا بار دیگر نمایشگاهی در ایران برگزار کنم، همچنین حال و هوای هنری ایران بسیار برایم جذاب و پراهمیت بود و همیشه علاقه‌مندم که در ایران نمایشگاه برگزار کنم.»

او افزود: «فضای هنری ایران در سال های 2003 تا 2004 که من تصمیم به مهاجرت گرفتم (مهاجرت من تنها برای آشنایی با آداب و رسوم مختلف بوده است) فضا مانند امروز باز نبود و تا این اندازه شاهد رونق گالری‌گردی و برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان نبودیم. البته من در این مدت که ایران نبودم نمایشگاه‌هایی آثارم را برگزار می کردم اما از ریشه، خاک و میهنی که به آن تعلق داشتم دور بودم. آثارم هم در این مدت در فستیوال صلح و ... به نمایش گذاشته شده بود.»

این هنرمند درباره ایده این نقاشی 33 متری و محتوای آن توضیح داد: «من در نمایشگاه قبلی یک مجموعه سیاه و سفید با خودم آوردم که در واقع مجموعه‌ای از نقاشی‌های بی‌موضوع بودند، در آن نمایشگاه انرژی‌های خوبی از مردم گرفتم و پس از آن به این نتیجه رسیدم این ایده را پرورش بدهم.»

فرد اضافه کرد: «من از گذشته با گالری های خانه هنرمندان آشنایی داشتم و از آنجا که پیشنهاد برگزاری نمایشگاه به من داده شد، تصمیم گرفتم کاری ارائه دهم که داستانی اجتماعی در پس آن باشد و در این اثر 33 متری هم یک داستان روایت می شود که همان رخدادی است که به وقوع می پیوندد.»

او درباره تفاوت های فضای هنری ایران و سایر کشورها بیان کرد: «ایران به نظرم یک گام از تمام فضاهای هنری که من تجربه کردم جلوتر است و هنرمندان در ایران ممکن است دست شان آنقدر باز نباشد اما حرف‌شان را راحت‌تر در اثرشان می‌زنند. مردم هم خیلی استقبال می‌کنند. ما در شهر تورنتو چیزی به نام گالری‌گردی نداریم در حالیکه در ایران شاهد حضور پر تعداد مردم در گالری ها هستیم.»

آیدین آغداشلو هنرمند سرشناس برای نمایشگاه «رخ داد» یادداشتی نوشته است، فرد درباره آشنایی اش با این هنرمند توضیح داد: «آشنایی من با استاد آغداشلو به گذشته بازمی گردد که من در کلاس های نقاشی شان شرکت می کردم. پس از مهاجرت با ایشان در تماس بودم و در گالری همسرشان در تورنتو آثاری به نمایش گذاشتم. به همین دلیل همیشه ارتباط تنگاتنگی باهم داریم و هر سال چندبار باهم دیدار می کنیم. ایشان خیلی لطف کردند من را دوست خطاب کردند ولی برای من جایگاه استاد را دارند.»

فرد درباره فعالیت هنرمندان ایرانی در کانادا برای گسترش فعالیت های دوجانبه و معرفی هنر ایرانی به مردم این کشور گفت: «ما در کنار استاد غلامحسین نامی انجمن نقاشان ایران را در تورنتو تشکیل دادیم و در حال جذب هنرمندان ایرانی هستیم تا با تشکیل جمع بزرگی از هنرمندان ایرانی، هنر نقاشی ایران را به مردم کانادا و جهان نشان دهیم.»

او در پایان درباره پروژه های آینده خود اضافه کرد: «چند پروژه در نظر دارم، سیمرغ و داستانی از شاهنامه را قصد دارم در قالب نقاشی کار کنم.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =