برای اولین بار در خوزستان کارگاه صلح توسط موسسه هنرهای نمایشی و گنبد آفرینش در خانه ی عروسک اهواز برگزار شد

به گزارش خبرآنلاین، برای نخستین بار کارگاه صلح در خانه عروسکهای اهواز توسط موسسه نمایشی گنبد آفرینش و تماشا با حضور رضا کیانی مشاور استاندار در امور فرهنگی و هنری ، جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان خوزستان ، جمعی از کودکان، نوجوانان و خانواده ها برگزار شد.


 مریم فهیم پور مدیریت این موسسه که دارای کارشناسی ارشد تصویر سازی حرفه ای و فعال حوزه کودک و هم چنین کارگردان نمایشهای عروسکی میباشد در خصوص اهداف برگزاری این کارگاه اینگونه توضیح داد: با توجه به اینکه صلح آموختنی است و باید آن را تجربه و تمرین کنیم و همچنین رعایت حقوق دیگران، پذیرش و احترام گذاشتن به تفاوتها و راه حل های مناسب برای حل همه اختلافها از مواردی است که میتوان آن را تجربه کرد و اینکه ایجاد احساس خوب به این معنی که خودمان احساس کنیم همه چیز خوب است، خوشحال هستیم و با دیگران ارتباط خوبی داریم ، این موضوعات باعث شد تا کارگاهی برای آموزش کودکان برگزار کنیم.

این مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص بخش های مختلف این کارگاه اظهار کرد: یکی از تاثیرگذارترین شیوه های تربیتی در بیان هر موضوعی قصه گویی می باشد به همین علت در ابتدای این کارگاه فعالیت قصه گویی اجرا گردید.
سپس تکنیکهای روانشناختی توسط علی بالویی مشاور ، بازی درمانگر فعال حوزه کودک اجرا و به مخاطبین فرصت داده شد تا صلح را بهتر درک کنند.


در بخش بعدی این کارگاه، ساخت عروسک به شکل فرشته که پیام آور صلح و دوستی است، آموزش داده شد و ابزار مورد نیاز در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد و در پایان هم با هدیه دادن عروسکهای دست ساز به اشخاصی که دوستشان داریم  دوستی هایمان را محکم تر نمودیم.

در ادامه، رضا کیانی، مشاور فرهنگی استاندار خوزستان در خصوص این برنامه اظهار کرد: یکی از دردهای جامعه امروزه ما این است که گاهی از کودک درونمان فاصله میگیریم و فضایی سرشار از از رخوت و انفعال را در خودمان ترسیم می کنیم؛ پس برگزاری این چنین برنامه های بسیار ارزشمند را هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به فال نیک می گیریم و باید به بحث کودک توجه جدی شود و خیلی خوب است که این کارگاه را صلح نام نهادند که یک تاکتیک و عمل استراتژیک سیاسی محسوب می شود  و یکی از ارزش های اخلاقی مورد تاکید در سیره و منش اولیای الهی و شریعت مقدس انسان ساز اسلام بوده است.

وی در ادامه گفت: یکی از مباحث مهم در حال حاضر بحث تربیت است و یکی از راههای اصلی و مکانیزم های کارآمد تربیت غیرمستقیم‌ می باشد که یکی از مدیوم های اصلی و اهرم های کارآمد آن ، مدیوم هنر است و چه هنری خلاق تر و زنده تر از هنر نمایش پیدا کنیم.

مشاور استاندار در امور فرهنگی و هنری اظهار کرد: عروسک بعنوان یکی از دست ساخته های خلاق بشر در طول تاریخ به حساب می آید  و نمایش عروسکی تنها معطوف به بحث کودک نیست و دامنه ی بسیار گسترده ای دارد ؛ نمایش عروسکی کمک می کند تا بستری جهت تبلور خلاقیت کودک فراهم آید.


کیانی در ادامه با اشاره به روز سعدی و همچنین بیت 《بنی آدم اعضای یکدیگرند    که در آفرینش ز یک گوهرند》 گفت :
سعدی مایه فخر و افتخار ماست و اوست که بحث تربیت را هم به ارزش های ذاتی انسان مربوط می کند و هم به محیطی که بر روحیه  انسان تاثیر می گذارد

وی در ادامه با تشبیه این کارگاه به بیت دیگر سعدی گلی خوش بوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم         

بدو گفتم که مشکی یا عبیری که از بوی دلاویز تو مستم       

بگفتا من گلی ناچیز بودم که لیکن مدتی با گل نشستم            

کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم》گفت: این کارگاه از فضاهایی است که می تواند گل ناچیز را تبدیل به یک مشک و یک شمیم دل انگیز کند و کودکانی که در این محیط قرار بگیرند باعث متبلور و متجلی شدن خلاقیت آنها می شود که صدالبته در جریان فکری و فرهنگی استان خوزستان هم موثر می باشد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =