باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: پایگاه اینترنی مرآة البحرین نوشت ریاض و ابوظبی از منامه به عنوان پل ارتباطی برای عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو استفاده می‌کنند.

به نقل از پایگاه اینترنی مرآة البحرین، عربستان سعودی و امارات از بحرین به عنوان پل ارتباطی برای عادی‌سازی روابط با رژيم صهيونيستی استفاده می کنند.

مرکز پژوهش‌های اسرائیل اعلام کرد عربستان سعودی از امارات برای گرفتن اختیارات کشور اردن بر اماکن مقدس اسلامی در شهر قدس حمایت می‌کند. این اقدام نشان می دهد دیپلماسی مذهبی سعودی علنی و شدت یافته است. این مرکز در مقاله ای پژوهشی اعلام کرد تلاش عربستان سعودی برای تسلط منطقه ای شاید عمق دو دستگی ها و اختلافات را در جهان اسلامی بیشتر کند؛ زیرا این اقدامات درچارچوب حمایت از طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای حل و فصل مناقشه فلسطینیان و اسرائیل صورت می‌گیرد.

«جمیز دورسی»، محقق و تحلیلگر سیاسی، با اشاره به سوء استفاده از اوضاع مالی ضعیف در بحرین گفت: «عربستان سعودی و امارات از منامه به عنوان پل ارتباطی برای گشایش راوبط خود با اسرائیل استفاده می کنند». دورسی خاطر نشان کرد بحرین به تازگی به یک هیأت اسرائیلی اجازه داد تا در کنفرانس یونسکو شرکت کند.

در این راستا، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» مدعی شد: بحرین سیاست متفاوتی را برگزیده است و تصمیمش برای اجازه دادن به این هیأت اسرائیلی و شرکت در کنفرانس یونسکو در خدمت منافع بین المللی محسوب می شود. هاآرتص به نقل از یک مسئول بلندپایه اسرائیلی نوشت در برخی اوقات عربستان سعودی و امارات از بحرین به عنوان متحد خود استفاده می کنند اما این کشور کوچکتر و کم نفوذ تر از آن است که بتواند نقش بالون های آزمایشی مربوط به سیاست خارجی را ایفا کند. این موضوع درباره رقابت این سه کشور عربستان سعودی، امارات و بحرین با همسایه خود یعنی قطر برای گشایش روابط با اسرائیل صدق می کند.

گزارش روزنامه هاآرتص می‌افزاید سفارت بحرین در واشنگتن در ماه «مه» در ماه مبارک رمضان یک مراسم افطاری برگزار کرد. دو نفر از سه سخنران این مراسم از رهبران مذهبی آمریکا بودند که به شدت حامی اسرائیل بودند. نخستین سخنران این مراسم خاخام «مارک اشنایر» بود که آشکارا و علنی در برابر کارمندان سفارت و میهمانان از تلاش های بحرین برای نزدیک شدن روابط خود با اسرائیل صحبت کرد و همچنین از سران بحرین برای انجام این تلاش ها و اقدامات قدردانی کرد.

سخنران دوم این مراسم کشیش«جانی مور» یکی از رهبران مسیحی بود که در دسامبر گذشته نامش در صدر عناوین اخبار اسرائیل و بحرین قرار داشت؛ زیرا او هدایت و رهبری هیأتی از شهروندان بحرینی بانفوذ را که به اسرائیل سفر کردند، برعهده داشت.

«جانی مور» یکی از اعضای شورای مشورتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همچنین در مصاحبه‌ای جداگانه با روزنامه هاآرتص گفت: «اگر جهان و منطقه نیمی از آنچه که بین بحرینی ها و اسرائیلی ها نه در سطح دولتی بلکه در روابط فردیو تجاری اتفاق افتاده است، اطلاع و آگاهی داشتند قطعا احساس می کردند که بین منامه وتل آویو روابط عادی وجود دارد».

در ادامه گزارش آمده است سفارت بحرین همچنین از گزارشگر روزنامه «هاآرتص» دعوت کرد در این رویداد حضور پیدا کند با این وجود که می دانست هاآر تص یک روزنامه اسرائیلی است. همچنین، روزنامه هاآرتص گفت و گوی اختصاصی «عبدالله بن راشد آل خلیفه» سفیر بحرین را در واشنگتن، منتشر کرد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =