ماجرای محرمانه‌هایی که قرار است از نمایندگان صیانت کند

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاکنون موارد متعددی به آن ارجاع شده است و هر از گاهی خبرهای مربوط به این هیات هم رسانه ای می شود. حالا سوال اینجاست تیغ نظارت هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار است محدودکننده آزادی وکلای ملت باشد؟

فائزه عباسی: «مثل مبصر کلاس بعد از هر نطقی می گوید شکایتی به هیات نظارت رسیده است». این توئیت محمود صادقی نماینده مردم تهران درباره یکی از اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بود که درست بعد از تذکر صادقی درباره موضوع حساب های قوه قضائیه این اخطار را به او داده بود. از آنجایی که درست بعد از نطق آتشین پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری دیگر نمایندگان تهران، علیرضا سلیمی در مصاحبه ای اعلام کرده بود شکایت هایی از این دو نماینده به هیات نظارت بر نمایندگان واصل شده است به نظر می رسد مخاطب توئیت صادقی هم کسی نیست جز این نماینده ای که چندی پیش در گفت و گویش با هیات رئیسه از لفظ «دختر خوشگلا» استفاده کرده بود و حواشی آن گریبان گیرش شده بود.

فارغ از این حواشی، سوال اینجاست که نقش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چیست آیا قرار است این هیات دایره عمل و آزادی نمایندگان را محدود کند یا فقط تیغش تخلفات نمایندگان را نشانه برود؟

حیف که گزارش‌ها باید محرمانه بماند
هر چه باشد علیرضا سلیمی یک طرف حرف و حدیث ها بر سر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است. این نماینده مردم محلات و عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به خبرآنلاین گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حفظ شان و جایگاه مجلس نقش بسزایی دارد اما از آنجایی که مسائل مطرح شده محرمانه است ما نمی توانیم رسانه ای کنیم که اگر می توانستیم این کار را انجام دهیم ان موقع بود که نقش و جایگاه اصلی این هیات مشخص می شد که این هیات چه تاثیر زیادی داشته است. البته ما در مواردی که مربوط می شود به صیانت از مجلس، نظام و اعتماد مردم حتما باید در مسیر تقویت گام برداریم.

سلیمی ادامه داد: نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که ما به نحوی عمل کردیم که آزادگی نمایندگان را محدود نکنیم و در این زمینه تلاش کردیم تا بررسی ها به صورت دقیق باشد.

دختر خوشگلا دروغ بود
گفت‌وگو با علیرضا سلیمی درباره هیات نظارت به شکایت از نطق دو نماینده تهران رسید. سلیمی در پاسخ به این سوال که شما عنوان می کنید نباید آزادی نمایندگان محدود شود اما بعد از هر نطق و تذکری مشاهده می کنیم اعلام می شود از آن نماینده به هیات نظارت شکایت شده است این خود به معنای محدود کردن نمایندگان نیست گفت: همانطور که اشاره کردم وظیفه ما علاوه بر حفظ شان مجلس صیانت از آزادی نمایندگان در راستای ایفای وظیفه نمایندگان است این به آن معنا نیست که در هر حوزه ای نمایندگان آزادی عمل داشته باشند؛ ما وسواس به خرج دادیم تا این وظیفه حفظ شود.

او درباره شکایت از نطق پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری به هیات نظارت گفت: هنوز نشستی نداشته ایم باید جلسه ای برگزار شود تا ببینیم شکایتی وجود دارد یا خیر و در این رابطه بررسی کنیم.

سلیمی در پاسخ به این سوال که آیا موارد قبلی مانند موضوع جدال نمایندگان یا موضوع «دختر خوشگلا» بررسی شد گفت: این مسئله ای که شما عنوان می کنید یک دروغ بود. مگر آقای پزشکیان و اقای کواکبیان نگفتند که این موضوع دروغ بود شما چرا تکرار می کنید؟

او که خود گوینده این جمله بود در پاسخ به این صحبت که ما از شما فقط به عنوان یک عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان سوال کردیم آیا این موضوع بررسی شده است یا خیر گفت: این یک دروغ بود و لازم است شفاف کنم بحث دیگری مطرح بود و یک فردی شیطنت کرده بود و تنها همین یک عبارت را تقطیع کرده بود.

سلیمی ادامه داد: ما در مواردی که مرتبط با هیات بود همه موارد را به دقت بررسی کردیم اما از آنجایی که نمی توانیم موارد را منتشر کنیم شاید خیلی ها از اقدامات این هیات با خبر نباشند.

سازوکار خوب است باید مراقب اجرا بود
محمود صادقی از جمله نمایندگانی است که علی‌رغم توئیت انتقاد آمیز نسبت به برخی اعضای هیات رئیسه دفاعی تمام قد از ساز و کار این هیات دارد. او به خبرانلاین گفت: قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس هشتم با همه حرف و حدیث هایی که داشت به تصویب رسید و امروز به صورت یک قانون عمل می کند. او با بیان اینکه این هیات دو لبه دارد که مانند بسیاری از مشاغل دیگر مثل هیات نظارت بر قضات یا هیات نظارت در نظام پزشکی عمل می کند گفت: مبنای اصلی این قانون هم باز می گردد به گزارش‌هایی در راستای تخلفات مالی و حتی اخلاقی برخی از نمایندگان که در این راستا یک نظارت درونی وجود داشته باشد. که در این قانون موارد صلاحیت رسیدگی هیات نظارت و همچنین مجازات ها برای برخورد با متخلف مشخص شده است.

صادقی توضیح داد: از سوی دیگر این قانون به اصول قانون  اساسی استناد می کند و صراحتا عنوان می کند نمایندگان را بابت اظهار نظر و ایفای وظایف نمایندگی نمی توان مورد تعقیب قرار داد. در این قانون همچنین امده است چنانچه از نماینده ای شکایتی به مراجع قضایی بشود، این مراجع وظیفه دارند ابتدا موضوع را به هیات نظارت ارجاع دهند  و حتی گفته شده است که اگر مراجع قضایی از این موضوع تخلف کنند مستوجب مجازات از درجه پنج تا هفت است.

او ادامه داد: به نظر می رسد این قانون یک قانون منسجم با سازوکاز قابل قبولی است. البته یک دستورالعمل اجرایی دارد که باید به تصویب کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس برسد که هنوز این موضوع تصویب نشده اما در مجموع این قانون را باید یک قانون پیشرو دانست.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این هیات مانع آزادی عمل نمایندگان می شود گفت: از آنجایی که تاکید قانون هیات نظارت بر اصل 86 قانون اساسی است باید گفت هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نمی تواند محدودکننده نمایندگان باشد.

 29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =