بازیکن اسبق پرسپولیس و استقلال می‌گوید:«روی کاغذ که نه،اما شانس این را داریم که به مرحله بعدی جام‌جهانی صعود کنیم.»

زاوش محمدی-نوید اصغری: فرزاد آشوبی یکی از بازیکنانی بود که هم پیراهن قرمز پرسپولیس را به تن کرد و هم پیراهن آبی استقلال را.اما زیاد در فوتبال حاشیه نداشت.حتی زمانی هم که از جمع سرخ ها جدا شد و به تیم رقیب رفت هواداران حاشیه های زیادی را برایش درست نکردند.پسری که به عقیده خیلی ها می توانست در این فوتبال بیشتر از اینها به حقش برسد مهمان ما در کافه خبر بود.او که انگار هنوز هم دلش با پرسپولیس است می گوید هرگز نمی خواست این تیم را ترک کند اما رفتارهایی با او کردند که مجبور شد علیرغم میلی باطنی اش در تیم دیگری بازی کند.حرف های آشوبی خواندنی است و شنیدنی.

از خودتان شروع کنیم،در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟مربی‌گری یا...
درحال حاضر من کلاس های در جه دو مربیگری آسیا را گذراندم  و الان دو - سه ماهی است که در لیگ برتر تهران و در رده بزرگسالان به عنوان سرمربی مشغول به کار هستم.من سعی دارم از  این راه تجربیات لازم را در این کار به دست بیاورم.

تقریبا 4 سال پیش بود که در محله قدیمی خود به عنوان مربی - بازیکن مشغول به کار شدید درست است؟
خیر،من به دلیل اینکه به محله اسبق خودم عرق خاصی دارم فقط به آن جا می رفتم تا به یکسری جوان کمک کنم که قرار است راه طولانی داشته باشند و قرار است فوتبالیست های آینده ایران باشند،البته شاید.من فقط می رفتم تا به بچه محل هایم کمک کنم.

فرزاد آشوبی برنامه ای دارد برای اینکه در لیگ برتر ایران مربیگری کند؟
من به شکل رسمی وارد حرفه مربیگری  شده ام اما این برای شروع است و دنیای  مربیگری دنیای سخت و متفاوتی است.تمام تلاشم را می کنم تا خیلی جدی و محکم وارد دنیای حرفه ای ها شوم.از نظر من نیازی نیست که فوتبالیست ها بلافاصله پس از خداحافظی وارد دنیای مربیگری شوند.این یک پروسه زمان بر است و فکر می کنم  برای من این می تواند یک شروع خوب باشد تا تجربیات لازم را در این عرصه کسب کنم.

کم کم وارد بحث پرسپولیس شویم.این تیم قهرمان نیم فصل شده است.پرسپولیس بهترین آمار ممکن را رقم زده است،بهترین خط دفاع،بهترین خط حمله و... . عملکرد این تیم را چطور ارزیابی می کنید؟
پرسپولیس عملکرد فوق العاده ای داشته است نه تنها در این فصل بلکه 3 فصل است که با حضور برانکو، این تیم بسیار فوق العاده بوده است. پرسپولیس یک روند منطقی  در زمان برانکو داشته است و کادر فنی این تیم بسیار با ثبات بوده است.همین ثبات می تواند عامل اصلی نتیجه گیری پرسپولیس باشد اما اگر بحث مهدی طارمی پیش نمی آمد حتی پرسپولیس می توانست در آسیا بهتر عمل کند و شاید حتی به قهرمانی فکر کند.

آمار و ارقام و حتی خیلی از کارشناسان می گویند که پرسپولیس  درحال حاضر بهترین تیم ایران است نظر شما چیست؟
قطعا همینطور است و تیمی که در نیم فصل می تواند این آمار را  برای خود رقم بزند توانمندی های زیادی دارد. به عقیده من هم پرسپولیس در حال حاضر بهترین تیم ایران است.

به نظر شما رمز موفقیت پرسپولیس چه چیزی است که تقریبا سه سال دوام داشته است؟
مهم ترین شاخصه پرسپولیس برانکو این است که این تیم شکل خوب خودش را به دست آورده است و به معنای واقعی "یک تیم" دارد عمل می کند. برانکو در پرسپولیس آنقدر خوب کار کرده است که فارغ از اینکه چه بازیکنانی را در اختیار دارد یا اینکه تیم با چه مشکلاتی مواجه شده است، توانسته تیمش را در بهترین شکل ممکن نگه دارد.این اتفاق قطعا می تواند برای تمام مربیان ایرانی کلاس درس باشد. به دلیل اینکه اکثر مربیان ایران برای مشکلات تیم خود دلایل و بهانه گیری های مختلف می آورند تا نتیجه نگرفتن خود را توجیه کنند! پرسپولیس و برانکو  تا اینجا نشان دادند که اگر شما یک تیم بسازید می توانید موفق باشید حتی اگرمحرومیت یا مصدومیت برای بازیکنان به وجود بیاید باز هم می توانید با بازیکنانی که در اختیار دارید نتیجه لازم را کسب کنید.

نقش خود برانکو در این موفقیت چقدر است؟
بی شک اصلی ترین نقش در این سناریو برای برانکو است.اصرار او برای تفکرات خودش که درست هم است توانسته پرسپولیس را به یک تیم کامل تبدیل کند.من به دلیل اینکه تازه وارد دنیای مربیگری شده ام می خواهم یک انتقاد از برانکو داشته باشم! انتقاد من از برانکو در فاز هجومی این تیم است. پرسپولیس می تواند در خط حمله متنوع تر و با برنامه تر حمله کند و من دوست دارم در پرسپولیس این را ببینم که بهتر حمله کند تا بیشتر در بازی های خود گل بزند. آن زمان پرسپولیس قهرمان نشد اما بسیار فوتبال زیبایی به نمایش می گذاشت.بخش بزرگی از آن این بود که تیم بالانس خوبی نداشت.اما در حال حاضر پرسپولیس بالانس خوبی در تیم وجود دارد و درهمه پست ها مهره های خوبی در اختیار دارد.

پرسپولیس اگر اقتصادی بازی کند و قهرمان شود بهتر است یا اینکه قهرمان نشود و بازی زیبایی به نمایش بگذارد؟مثل زمان دنیزلی که تیم بهترین بازی ها را به نمایش می گذاشت اما نتیجه نمی گرفت.
من با حرف شما موافق نیستم.اعتقاد دارم که پرسپولیس هم می تواند زیبا بازی کند و هم نتیجه بگیرد. به عقیده من پرسپولیس در حال حاضر زیبا بازی می کند اما خب ممکن است گاهی اوقات کمتر گل بزند.در هر صورت نمی شود که همیشه خوب بازی کرد و نتیجه گرفت به هر حال خاصیت فوتبال این است و چیزی که فوتبال را زیبا می کند همین شکل مسائل است.

شما در تیم افشین قطبی هم حضور داشتید، به نظر شما پرسپولیس برانکو چه تفاوت هایی با تیم قطبی دارد؟
آن پرسپولیس تیم پر مهره ای بود و دست قطبی برای هر کاری در تیم باز بود.مهم ترین مشخصه تیم آن زمان این بود که عطش زیادی برای گلزنی داشت و در نهایت همین اتفاق باعث قهرمانی تیم در آن فصل شد. پرسپولیس فعلی باید عطش داشته باشد و گل های بیشتری بزند.

علیپور یکی از ستاره های این فصل پرسپولیس تا اینجای کار بوده است بوده است.خیلی ها می گویند او توانسته جای طارمی محروم را به خوبی پر کند.
علیپور بازیکن بسیار زحمتکش و موثری برای پرسپولیس است.اما جایگاه طارمی در تیم محفوظ است به دلیل اینکه این بازیکن کیفیت بالایی دارد و می تواند باز هم در ترکیب پرسپولیس قرار بگیرد. اما از حق نگذریم علیپور از غیبت طارمی به خوبی استفاده کرده است تا توانایی خودش را نشان دهد.امیدوارم او همچنان به این درخشش ادامه دهد.

خیلی ها می گویند اگر علیپور به تیم ملی دعوت شود شرایط بهتری را تجربه می کند.به نظر شما چرا کی روش او را  به تیم ملی دعوت نمی کند؟
کی روش باید در این رابطه حرف بزند. اما یکی از انتقاداتی که همیشه به کی روش بوده این است که کسانی خوب کار می کنند گاهی اوقات  به تیم ملی دعوت نمی شوند. اما در مقابل بعضی از بازیکنانی که مصدوم یا خوب کار نمی کنند باز هم به تیم ملی دعوت می شوند.در هر صورت این یکی از اختیارات سرمربی تیم ملی است و تصمیم می گیرد چه بازیکنی دعوت شود یا دعوت نشود. در هر صورت امیدوارم علیپور به تیم ملی دعوت شود.

قهرمانی پرسپولیس درلیگ برتر امسال تکرار می شود؟ با توجه به اینکه این تیم در حال حاضر قهرمان نیم فصل شده است و خوب کار می کند؟
اگر حاشیه گریبان این تیم را نگیرد قطعا این اتفاق خواهد افتاد. به دلیل اینکه پرسپولیس از لحاظ فنی فوق العاده کار می کند. البته برانکو آنقدر مدیر خوبی است که می تواند همه چیز را مدیریت کند تا این تیم باز هم به قهرمانی برسد.

چند روز پیش فیلمی از گلی که به صبا باتری زده بودید در فضای مجازی منتشر شد.از فاصله ی زیادی شوت کردید و توپ گل شد اما آیا شما دروازه را دیدید و زدید یا اینکه  فقط ضربه را زدید؟
من قطعا دروازه را دیدم و دروازه بان هم جلو آمده بود. من از این شکل گل ها در لیگ یک هم زیاد زدم و این اولین بار نبود. اما قطعا من دروازه را دیدم و کار سختی هم است که سرضرب بتوانید یک ضربه خوب را بزنید اما من شوت کردم و خدا خواست و توپ وارد دروازه شد.

شما از پرسپولیس جدا شدید و پس از پیوستن به مس کرمان از این تیم هم جدا شدید و به استقلال رفتید.هواداران نسبت به این اتفاق چه واکنشی نشان دادند. برای شما سخت نبود؟
من از پرسپولیس جدا نشدم،من را جدا کردند.رفتار مدیرعامل وقت پرسپولیس داریوش مصطفوی به شکلی بود که باید از این تیم جدا می شدم.شاید رفتار ایشان به آن شکلی که من می گویم بد نبود اما من این رفتار را بی احترامی برداشت کردم. مصطفوی در یک جلسه با من حدود 15 دقیقه صحبت کرد و گفت: من شما را نمی شناسم(ایشان بازیکن تیمشان را نمی شناسند و مشکلی هم نیست) ما در آن جلسه حتی در ارتباط با قرارداد صحبت نکردیم و ایشان اصلا در آن جلسه راجع به قرار داد صحبت نکردند و نگفتند که می خواهی بمان یا برو .اصلا هیچ بحثی پیش نیامد.در این ارتباط، واقعا به من برخورد و بسیار ناراحت شدم.شاید متد مدیریتی ایشان به این شکل بود اما برداشت من بی احترامی بود و ترجیح دادم که از این تیم جدا شوم.در ارتباط با استقلال اصلی ترین دلیلش آقای مظلومی بود به دلیل اینکه ایشان مربی من در مس بودند و همین امر باعث شد تا من به درخواست ایشان جواب مثبت بدهم و به استقلال بپیوندم. خوشبختانه هیچ مورد حاشیه ای هم پیش نیامد و من خوشحالم که همچنان مورد لطف هواداران استقلال و پرسپولیس قرار دارم.

یکی دو سوال هم درباره استقلال بپرسیم.به نظر شما تفاوت استقلال شفر با استقلال منصوریان چیست؟چرا منصوریان نتوانست نتیجه بگیرد؟
استقلال پیش فصل خوبی نداشت.در شرایطی که هر بازیکنی را که منصوریان خواست جذب شد.این تیم می توانست در یارگیری اول فصل بهتر و با برنامه ترعمل کند.اما روند فنی استقلال،در فصل گذشته استقلال با یک توفیق اجباری همراه شد.منصوریان مجبور شد از بازیکنان جوان استفاده کند و همین امر هم باعث موفقیت این تیم شد.اما روند استقلال علیرغم اینکه من علاقه خاصی به منصوریان دارم روند نوید بخشی نبود.استقلال به شکلی بازیکن جذب کرد که اصلا نباید این کار را می کرد.بازیکنان استقلال اکثرا در بازی روی زمین مهارت دارند اما منصوریان بازهم اصرار داشت از جناحین برای مهاجمان سانتر کنند  و شاید همین دلیل باعث شد تا این تیم نتیجه لازم را نگیرد.ای کاش استقلال بجای تمرکز روی بازیکنان با تجربه به دنبال جوانان با تجربه برای نقل وانتقالات می رفت.

خرید های استقلال را چگونه ارزیابی می کنید با توجه به اینکه این خریدها زمان منصوریان انجام شده بود؟از قائدی که جوان است تا دیگر بازیکنان جذب شده؟
به عقیده من نباید روی بازیکن جوانی مثل قائدی قضاوت کرد.او هنوز خیلی جوان است و کم تجربه. باید به او زمان داد تا خود را نشان دهد. جپاروف واقعا بازیکن خوبی است و این را هربار که بازی کرده نشان داده است.اما این که شما در تیم بازیکنانی مانند هم،مثل جپاروف،شجاعیان و فرشید اسماعیلی و... را داشته باشید منطقی نیست.به نظرم یک مقدار می شد شرایط را بهتر مدیریت کرد تا این همه بازیکن تقریبا هم پست برای تیم جذب نشود.البته ما جای منصوریان نبودیم که تصمیم بگیریم،شاید اگر ما هم جای او بودیم همین شکل خرید می کردیم.

ستاره استقلال این روزها حسینی گلر این تیم است.درخشش او رحمتی را کاملا نیمکت نشین کرده است. به نظر شما عملکرد او چطور بوده است؟
حسینی خیلی خوب بوده است و برای من یک سوال پیش آمده است. از منصوریان می خواهم سوال کنم.زمانی که فصل گذشته مجبور شدید از جوانان تیم استفاده کنید مثل حسینی و... چه دلیلی داشتید که از فضای جوانگرایی تم استقلال دور شدید و باز هم رو به جذب با تجربه ها آوردید؟ من نمی گویم با تجربه جذب نکنید من می گویم تلفیقی از جوانان و با تجربه ها می تواند بهترین راهکار باشد. اما معتقد هستم اگر بازیکنی فارغ از سن و سالش خوب کار کند باید در ترکیب قرار بگیرد و بازی کند،زمانی شما می توانید بازیکن را بیرون بگذارید که خوب کار نکند نه بازیکنی مثل حسینی که در هر بازی می درخشد.منصوریان انرژی استقلال جوان گرفت.

تیم ملی ما در گروه مرگ رقابت های جام جهانی روسیه قرار گرفته است.نظر شما درباره با گروه ایران در جام جهانی چیست؟
زمانی که 32 تیم از تقریبا 200 کشور به جام جهانی راه پیدا می کنند قطعا هیچ حریفی آسان نیست. ایران هم در گروه سختی قرار گرفته است و هم  در گروه جذابی. این اتفاق خوبی است که ما می توانیم با تیم های بزرگ جهان بازی کنیم. ایران در این چند وقت اخیر نشان داده است که حریف آسانی برای رقیبان خود نیست.ایران با توجه به حضور اسپانیا و پرتغال شانس کمی روی کاغذ دارد اما همچنان برای صعود شانس دارد.

کارشناسان می گویند که بازی با مراکش مهم ترین بازی ما است.با این حرف موافقید؟پیروزی در این بازی چقدر می تواند برای ما مهم باشد؟
من می گویم که شروع یک تورنومنت می تواند در ادامه راه خیلی مهم باشد. به دلیل اینکه با پیروزی در بازی اول یک روحیه خوب به تیم تزریق می شود. بله بازی با مراکش خیلی مهم است. اصلا مراکش را دست کم نگیریم به دلیل اینکه تیم های آفریقایی از آسیایی ها بهتر هستند.

عملکرد کی روش در این 7 سال اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟
عملکرد دو بخش است یکی نتایج است که سخت ترین منتقدان کی روش باید به احترام او کلاهشان را بردارند. ایران اقتدار خوبی به دست آورده است و یک تیم با ثبات را دراختیار دارد. اما من می خواهم از کی روش مثل برانکو هم انتقاد کنم،زمانی که ایران در فاز دفاعی است خوب و منظم کار می کند اما همه فوتبال دفاع نیست.من دوست دارم ایران زمانی که مالکیت توپ را بر عهده دارد برای حملات خود برنامه های بیشتری را در نظر بگیرد. نمی گویم برنامه نیست می گویم باید بیشتر باشد. ما در جام جهانی نیاز داریم که برنامه های بیشتری داشته باشیم و من از کی روش می خواهم برنامه های بیشتری را تدارک ببیند.

بعضی مربیان لیگ برتری می گویند که کی روش اردوهای زیادی برگزار می کند و و بازیکنان ما را زیاد در اختیار دارد و... . شما با کی روش موافقید یا ....
درست این است که در روزهای فیفا بازیکنان به اردو تیم ملی ملحق شوند. من یک روزهایی با کی روش مخالف بودم اما امروز با او موافقم.ما با تیم های سطح یک جهان خیلی فاصله داریم و به نظر من در این روزها باید این اردوها برگزار شود.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =