۱ نفر
۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

رضا حسن‌زاده *

نمونه‌های زیادی در ذهن داریم که با اتفاقی به نظر کوچک که روزانه موارد متعددی از آن اتفاق می‌افتد، زندگی حرفه‌ای و حتی شخصی فردی نابوده شده و یا آسیب غیرقابل جبران دیده است. همگی از اتفاق روی داده برای مهدی قائدی خبر داریم و هر کس از دیدگاه خود به تفسیر و قضاوت آن می پردازد ، قضاوتی که حق نداریم انجام دهیم.

با ورود تکنولوژی های جدید، اولین جرقه های تخلفات و جرائم این عرصه جدید، از اواخر دهه 70 زده شد و بستراینترنت به موازات انقلاب بزرگ در تمامی عرصه های ارتباطات بشری ، مخاطراتی را هم به همراه خود آورد و ما ، که به گواه سابقه تاریخی(تاریخ کوتاه مدت) ، تمایلی به توجه همزمان به تهدیدها در کنار فرصت های یک تکنولوژی جدید نداریم، در دام تهدیدهای آن ، و یک ضعف تاریخی به نام "فقدان آگاهی بخشی منصفانه و فرهنگ سازی مطلوب" گرفتار شدیم ، که بخشی از آن به نقصان توجه و آموزش فردی و قسمت اعظم آن به قصور و بی توجهی دستگاههای مسئول ، و بعضا عدم اعتماد مردم به صداقت آنها ، برمی گردد. 

صرفنظر از تعاریف مضیق(محدود) و موسع(گسترده) جرائم سایبری ، و همچنین عدم تعریف مشخص و قانونی از «اسرار خصوصی» ، ارتکاب اقداماتی که نقض حقوق و مالکیت معنوی و حریم خصوصی و حقوق شهروندی افراد باشد، جرم انگاری شده که نمونه آن در کنوانسیون بین المللی بوداپست(2001) و در بعد داخلی هم "قانون جرائم رایانه ای ای" (1388) ملاحظه می گردد.

برای اقدامات مجرمانه در فضای مجازی(مرتبط با موضوع بحث) مواد 1،8،12 و 17 قانون جرائم یارانه ای مجازاتی مشتمل بر حبس تا دو سال و جزای نقدی در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن، افشای اسرار خصوصی دیگران و ضررهای آبرویی و شرافتی ، در قانون مجازات اسلامی، قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و سایر قوانین و مقررات ناظر بر موضوع ،جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین گردیده است.

همه ما در معرض این گونه تهدیدات هستیم و سئول اینجاست که آیا با مجازات فرد متخلف ، زیان های مادی و معنوی فرد بزه دیده جبران می گردد؟ نمونه‌های زیادی در ذهن داریم که با اتفاقی به نظر کوچک که روزانه موارد متعدی از آن اتفاق می افتد، زندگی حرفه ای و حتی شخصی فردی نابوده شده و یا آسیب غیرقابل جبران دیده است.

بر ما و قائدی و قائدی هاست که برای حضور در عرصه ها و موقعیت های جدید و اغوا کننده هوشیارتر باشیم و با ظرفیت سازی و ارتقاء دانش رفتار حرفه ای در حوزه شخصی، کاری و اجتماعی خود، مخاطرات و تهدیدات پیشرفت و آرامش خود را به فرصت های مطلوب پیشرفت بدل نمائیم.

* کارشناس حقوقی فوتبال و معاون کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال

252 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =