طیبه سیاووشی: تماشاگران ما بدتر از انگلیسی‌ها نیستند

نماینده زن مجلس شورای اسلامی از حضورش در استادیوم آزادی و تماشای دیدار تیم ملی بسکتبال سخن گفت.

زاوش محمدی: بحث حضور بانوان در استادیوم ها این روزها به موضوع اصلی ورزش و حتی ایران تبدیل شده است و حتی این موضوع به مجلس شورای اسلامی هم رسیده است. طیبه سیاووشی نماینده مجلس با حضور در کافه خبر خبرآنلاین درباره اتفاقات اخیر ورزش بانوان صحبت هایی انجام داد که در ادامه می خوانید:

قراربود در بازی استقلال و العین خبرنگاران خانم به ورزشگاه بروند و گزارش تیه کنند اما حالا ما می بینیم که این اتفاق رخ نداده و.... من همان روز در مصاحبه ای هم که امروز خواندم مثل اینکه نیروی انتظامی جلوی ورود بانوان خبرنگار را گرفته اند.
من هرگز نگفتم که نیروی انتظامی جلوی آن ها را گرفته است. من در آن مصاحبه گفتم وزارت ورزش باید تاییدیه این کار را به ما بدهد و پس از آن همه اتفاقات رخ خواهد داد. البته من با معاون فرهنگی وزارت ورزش صحبت کردم و آن ها تاییدیه را صادر کرده اند ولی مسئله‌ای که وجود دارد این است که مسولیت امنیت خارج از ورزشگاه به عهده ناجا است. من شاید اگر بیش از حد پیگیری کنم شاید آن ها اصلا دیگر این اجازه را ندهند. ما امروز جلسه ای در کمیته ورزش و جوانان داشتیم، مطرح شد که به یک وحدت رویه برسیم و سلیقه ای عمل نکنیم. معمول این جریان در همه جا این بوده که خبرنگاران خانم و آقا در کنار هم می نشستند و کارشان را می کردند.

ما در والیبال هم همچنان مشاهده می کنیم که بانوان خبرنگار به راحتی همه بازی ها به ورزشگاه می روند بدون آنکه مشکلی پیش آید.
کاملا درست است ولی در مورد فوتبال کمی حساسیت ها بیشتر شده و سختگیری ها هم روز به روز بیشتر می شود. در مجموع ما در حال گفتگو با نیروی انتظامی و مسولین مربوطه هستیم تا این مشکل را به زودی حل کنیم.


شما در مصاحبه قبلی خود اظهار داشتید که با خانم محمدیان تعاملات خوبی دارید که بتوانید این راه را برای حضور بانوان خبرنگار و هم بانوان تماشاگر هموار کنید. از اتفاقات خوبی که دراین چند وقت افتاد، حضور بانوان به عنوان تماشاگر در مسابقات بسکتبال بود. شما هم در استادیوم حضور پیدا و این بازی را از نزدیک تماشا کردید. از جوی که در آن روز در سالن حاکم بود کمی برایمان تعریف کنید.
شرایط به میزانی جالب بود که من بارها درباره آن صحبت کردم. در آن روز کمی ترافیک بود و من زمانی که وارد سالن شدم از دیدن تماشاگران حیرت کردم. می توانم به جرات بگویم که جمعیت زن و مرد در ورزشگاه کاملا با هم برابر بودند. من پس از اتمام مسابقه از مسئولان سالن که درباره جمعیت بانوان سوال کردم آن ها گفتند: «از 3 هزار نفر ظرفیت این سالن حدود 1500 نفر بانوان بودند.» همه جای دنیا زن و مرد با هم به دیدن مسابقات ورزشی می روند ولی شاید این تعداد از حضور بانوان را ما هیچ کجای دنیا شاهد نباشیم. یک اتفاق خوبی که امروز رخ داد، من از نیروی انتظامی شهادت گرفتم و پرسیدم که به من بگویید، آیا حاشیه ای از حضور بانوان در این مسابقه مشاهده کردید؟ آن ها گفتند خیر. ما در تعاملاتی که با وزارت ورزش داشتیم خیلی خوب این حضور مدیریت شد و من دیدم که تعدادی از خانم ها با فرزندان خود به ورزشگاه آمده بودند در صورتی که نمی دانستند شرایط چگونه است. در مجموع من لذت بردم، آن جو فرهنگی ورزشی خیلی کمک کرد که مردم تخلیه هیجان شوند و جوانان از فضای به وجود آمده لذت ببرند. من فکر می کنم شاید اگر دفعات دیگر این اتفاق رخ دهد، دیگر شاهد اینگونه حضور بانوان نباشیم. من فکر می کنم، البته خود بسکتبالی ها و والیبالی ها هم می گویند که تماشاگران این رشته کمی متفاوت هستند و تماشاگران فوتبال کمی متفاوت با آن ها هستند که باید مدیریت شوند.

من با اجازه از خودتان یک مخالفتی داشتم. ما در همین بازی های والیبال یا بسکتبال در شهرستان ها می بینیم که درگیری های زیادی و حتی فحاشی در سالن ها صورت می گیرد. من معتقدم اگر در ورزشگاه ها بانوان حضور داشته باشند کمی فضا لطیف تر می شود و ممکن است که دیگر این اتفاقات رخ ندهد. به نظر شما حضور بانوان در فوتبال فضای فوتبال را تلطیف نمی کند؟
یک نکته جالب بگویم. در جلسه امروز آقای مطهری هم حضور داشت و ایشان گفتند: زمانی که یک مکانی را تک‌جنسیتی می کنیم، این عواقب را هم باید شاهد باشیم. ما در هر جایی که بخواهیم برویم به هر حال اگر خانم ها حضور داشته باشند، کمی رعایت می کنیم. ایشان گفتند در فضای ورزشگاه ها باید همین کار انجام شود و با حضور بانوان تاثیر فرهنگی آن را خواهیم دید. من می گویم تماشاگران ما بدتر از تماشاگران انگلیسی که نیستند. آن ها با آن وضعشان مدیریت شدند پس ما که کار راحت تری داریم.به هر حال با تغییر قوانین می شود مدیریت کرد. با دوربین های متعددی که در همه جای ورزشگاه گذاشته شد دیدیم که درگیری ها کم شده است. یک مورد جالبی که دکتر احمدی معاونت فرهنگی اشاره کردند، تا زمانی که اینفانتینو در ورزشگاه آزادی به آن عظمت حضور داشت هیچ اتفاقی رخ نداد و به محض خروج ایشان از ورزشگاه ترقه ها و سنگ ها پرتاب شد. بنابراین ما امتحان هم کردیم و در سالن بسکتبال دیدیم که اتفاقی هم رخ نداد. من به شخصه در کمیسیون فرهنگی به دنبال بازی های ملی هستم. البته هیچ منع قانونی وجود ندارد و بحث مواضع شرعی است. من بعد از بازی بسکتبال کمی بیرون منتظر ماندم تا خروج تماشاگران را هم مشاهده کنم و دیدم به دلیل اینکه آقایان قبل از خانم ها خارج شده بودند، بانوان هم به راحتی خارج شدند و مشکلی هم نبود. ما تلاش می کنیم که با گفتگو همه مسائل ورزشی را حل کنیم مثل همین موضوع بانوان. امیدواریم در بازی های ملی شاهد حضور بانوان در استادیوم ها باشیم.

بحث دیگری که الان چند وقت است پیش آمده ممنوع الخروج بودن بانوان ورزشکار از کشور است. از خانم زهرا نعمتی تا اتفاقاتی از این دست که در این چند سال اخیر به وجود آمده است. حتی فیلم عرق سرد هم در همین رابطه ساخته شد. من اطلاع دارم که شما بحثب را هم مطرح کرده بودید که مشکل ممنوع الخروج بودن بانوان نخبه از طریق مجلس حل شود.
درست است. موضوع از این قرار است که زمانی که بانوان نخبه که در ورزش فعالیت می کنند بتوانند در مواقع لزوم بدون اجازه همسرانشان از کشور خارج شوند و به مسابقات خود برسند. البته با اجازه از دستگاه مربوطه و اگر نشد با اجازه از دادستان طی 72 ساعت مشکل خروج ان ها حل شود. من به آقای لاریجانی هم گفتم که الان 6 ماه است که این طرح در کمیسیون امنیت مجلس وجود دارد. در کارگروه صحبت کردیم که این موضوع به صحن کمیسیون بیاید ولی هنوز این اتفاق رخ نداده است. آقای لاریجانی به ما قول دادند که بتوانیم این طرح را پیش ببریم.

ما چنین موردی را در حوضه آقایان هم در المپیک مشاهده کردیم که این آقا به دلیل موضوع مهریه نتوانست از کشور خارج و به مسابقه خود برسد. آیا برای این اتفاق هم شما برنامه ای دارید؟
این مسئله را من دارم از شما می شنوم.حدود 20 مورد وجود که زن و شوهر می توانند در شرایط ضمن عقد مطرح کنند. این موضوع برای خانم ها است و البته آقایان می توانند یا قبول و یا آن را رد کنند. خانم می تواند به راحتی آن مورد مالی را ببخشد. خیلی موارد از این دست پیش آمده که خانم ها مهریه را بخشیدند و 20 مورد دیگر را کسب کردند. همه این مسائل به توافق طرفین باز می گردد.

256 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    6 3
    خانم جان , طرفداران لنگی 04 و طرفداران تیم گالاتسرای توی دنیا لنگه ندارند در توحش و وحشیگری .