هوشنگ کاظمی از بی‌توجهی به پیشکسوتان کشتی ایران گلایه‌مند است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هوشنگ کاظمی از قدیمی ها و پیشکسوتان کشتی ایران است. پیشکسوتی که این روزها دور کشتی را خط کشیده و از بی توجهی به قدیمی های کشتی گلایه مند است. کاظمی در گفت و گو با خبرآنلاین از سوابق خود در کشتی، خاطراتش از آقا تختی و محمد بنا می‌گوید:

ابتدا خودتان را معرفی کنید و بگویید که چه شد سمت کشتی آمدید؟
من هوشنگ کاظمی هستم. از کلاس هفتم یعنی سال 1344 وارد کشتی شدم.در تبریز شروع به کشتی گرفتن کردم و مربیانم آقای رحیم فرش فروش و آقای امیری بودند. سال 1349 که دیپلم گرفتم به تهران آمدم و در نیروی هوایی استخدام شدم. سال 1351 در کلن آلمان قهرمان ارتش های جهان شدم. بعد از آن هم از نیروی هوایی استعفا دادم و تمریناتم را در امجدیه و راه آهن پیگیری می کردم. 

آن موقع که شما شروع به کشتی گرفتن کردید بحث تختی و "تختی شدن" خیلی باب بود. شما از تختی چیزی می شنیدید؟
بله.آقا تختی مرحوم سنش از من بیشتر بود. آقا تختی در باشگاه پولاد تمرین می کرد و من هم آن جا تمرین می کردم. یک روز کشتی و یک روز هم باستانی یا همان بدنسازی کار می کردم.

بهترین مقامی که کسب کرده اید چه بوده؟
قهرمانی در مسابقات ارتش های جهان در کلن آلمان که وقتی برگشتم نیروی هوایی برایم یک جشنی خوب برپا کردند.

خاطره خوبی که برایتان از آن دوران به جا مانده چیست؟
آن موقع یک پیکان به من جایزه دادند.آن پیکان را 19 هزار تومان فروختم تا وضع خانواده را درست کنم.در مسابقات پیشکسوتان اما هر وقت که قهرمان شدم فقط مدال دادند. برای مسابقاتی هم که باید اعزام می شدیم،مثلا به جای یک میلیون از ما دو میلیون می گرفتند تا چند نفر دیگر را هم با تیم بفرستند.چند نفری که اصلا حق شان نبود.

یک اتفاقی که در حال افتادن است این است که در کشتی به پیشکسوت ها اهمیت داده نمی شود.کسی سراغی از آن ها نمی گیرد و در خانه آن ها را نمی زند. فکر می کنید علت آن چیست؟
بله همینطور است.در ایران نگاه به کشتی اینگونه است. شما ببینید چقدر به فوتبال اهمیت می دهند اما من تا حالا ندیده ام کشتی را نیم ساعت هم پخش کنند. همان مسابقات آسیایی و جهانی را هم نیم ساعت بیشتر پخش نمی کنند. متاسفانه به کشتی اهمیت داده نمی شود.شما ببینید مثلا آقای داوود ایوب نباید برود پیش آقای سوخته سرایی و مدیر استخر شود. داوود ایوب با آقا تختی کشتی گرفته است.پهلوانی است برای خودش. ما هم وقتی دیدیم به کشتی اهمیت نمی دهند خود را کنار کشیدیم.

فکر می کنید علت این اتفاق چیست؟
آن هایی که باید مدیر و مسئول و مربی باشند بیرونند و آن هایی که این کاره نیستند،مسئولند. آن ها دیگر من و داوود ایوب و برزگر را نمی شناسند و به ما بها نمی دهند.

نسل جدید کشتی را چطور می بینید؟ فکر می کنید رشد کرده ایم؟
رشد که کرده ایم. فرنگی ما خوب شده است. مثلا همان آقای بنا توی اردو می خوابید و خانه هم نمی رفت. اینقدر که علاقه داشت به کشتی.ولی قدرش را ندانستند. آن موقع ترکیه بنا را خواست اما او نرفت.گفت من یک وجب خاک ایران را با دنیا عوض نمی کنم.پول خوبی هم به او می دادند.

یکی از مشکلات ما این است که کشتی گیران ما با اسراییل برخورد می کنند و مجبورند انصراف دهند. آقای خادم هم چند وقت پیش گفته بود که این مشکل باید حل شود.
کشتی گیران ما قطعا بهتر از اسراییلی ها هستند.حالا صلاح ممکلت هر چه باشد.ما که تصمیم گیرنده نیستیم.

اگر حرف خاصی دارید بفرمایید.
من گله ام این است که به پیشکسوتان رسیدگی نمی شود.من 66 سال دارم و هنوز بیمه نیستم. رفتم کمیته پیشکسوتان و گفتم بیمه نیستم. دیدم اگر بیرون خودم را بیمه کنم از آنجا ارزان تر است. نه تنها من بلکه بقیه هم از فضای ورزش دور شده اند.قبلا ما پیشکسوتان دور هم جمع می شدیم و همدیگر را می دیدیم. یک کاری کردند که همان را هم دیگر نداشته باشیم.مربیانی را آن جا گذاشتند که اصلا سنش به ما نمی خورد. 

254 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =