نمایش «اسب آبنوس» به کارگردانی مریم ضیایی در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران به صحنه می‌رود. داستان «اسب آبنوس» برگرفته از کتاب «هزار و یک شب» است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حکیم این نمایش اختراعی به نام اسب آبنوس دارد که می‌تواند پرواز کند. او تصمیم می‌گیرد این اسب را به بارگاه ملک پارس ببرد تا بتواند دخترش را خواستگاری کند. هرمز پسر پادشاه، سوار اسب می‌شود اما شیوه حرکت اسب را نمی‌داند. حکیم پارسی گوش اسب را می‌پیچاند. اسب بلند می‌شود و هرمز را هم با خود می‌برد. هرمز در آسمان راز حرکت اسب را کشف می‌کند. او در کاخ پادشاه یمن فرود می‌آید و از قضا به پریزاد دختر پادشاه علاقه‌مند می‌شود.

ضیایی توضیح داد: در دنیای تئاتر عروسکی یکی از ویژگی‌هایی که باید در انتخاب متن به آن توجه داشته باشیم، فانتزی خاص وعجیب وغریب است. در داستان‌های «هزارویک ‌شب» نیز اتفاقات شگفت‌انگیز، خیلی پررنگ است.

او ادامه داد: نمایش‌نامه «اسب آبنوس» که توسط مریم منصوری نوشته شده، برگرفته از کتاب «هزارویک شب» است و قابلیت تبدیل شدن به نمایش عروسکی را داشت. در طول پروسه تمرین از نویسنده خواستم شخصیت شهرزاد و عفریت سفید را نیز به متن اضافه کند. شهرزاد به غیر از این که قصه‌گو است، در طول نمایش گاهی در قالب پریزاد و گاهی عفریت سفید درمی‌آید و داستان را جلو می‌برد.

ضیایی که برای اجرای نمایش‌اش از عروسک ماریونت اتریشی و عروسک‌های سایه استفاده کرده، اضافه کرد: عروسک ماریونت اتریشی خیلی به سیستم حرکتی انسان نزدیک است و باورپذیری بیشتری نسبت به تکنیک‌های عروسکی دیگر دارد. ولی استفاده از این عروسک سختی‌های عجیب وغریب خاص خود را دارد. البته در این اجرا تصاویری از ویدئو پروجکشن نیز پخش می‌شود.

لیلی حسینی، آندریا نوشاد و الناز سلیمانی بازیگران نقش «شهرزاد» هستند.

ليلی حسينی، مهیار احمدی، آناهیتا خسروی، فرهاد تفرشی، محمود نوری، رضا بیات و راشين رضايی صداپیشه‌های نمایشند.

زينب اشرف‌زاده، رضا بيات، نرگس صفامنش، راشين رضايی، حسين قديمی، زهره اسماعيلی، مهديه محرابيان و مينا احمدی عروسک‌گردان‌های نمایش به شمار می‌آیند.

طراحی لباس مريم ضيايی و طراحی صحنه کاری از فاطمه زعفرانی است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

241241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =