۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
تئاتری‌ها سرانجام به خانه نو رفتند

ساختمان جدید خانه ‌تئاتر، سرانجام پس از نزدیک به ۱۵ سال انتظار، امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و هنرمندان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر امروز (شنبه ۲۵ فروردین) در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از هنرمندان ‌و مدیران تئاتری و هنری، ساختمان جدید خانه‌ تئاتر به‌طور رسمی افتتاح شد تا پس از سال‌ها، اهالی هنرهای نمایشی صاحب خانه‌ای نو شوند.

پیش از شروع برنامه رسمی، ایرج راد تمام بخش‌های ساختمان را از طبقه منفی دو تا پشت بام به خبرنگاران نشان داد و جزئیاتی درباره طراحی، اتاق‌ها و وسایل و تجهیزات به کار رفته ارائه کرد.

به گفته او تلاش شده ورودی این ساختمان تداعی کننده سالن‌های قدیمی تئاتری باشد و با احداث یک‌ رستوران با سازه‌ای سبک و کافی شاپ در لابی مجموعه، به درآمدزایی این ساختمان هم فکر شود.

در ساختمان جدید خانه تئاتر واقع در خیابان سمیه کتابخانه‌ای هم برای نگهداری اسناد و حدود ۱۵ هزار جلد کتاب هم درنظر گرفته شده است.

پس از این بازدید، مراسم رسمی افتتاح ساختمان خانه تئاتر آغاز شد. در بخشی از این برنامه، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به این‌که امروز تئاتری‌ها می‌توانند از خانه تازه خود بهره ببرند، گفت: «تئاتر هنری است که گفت‌و‌گو با آن آغاز می‌شود. تئاتر، زبان نقد است و از زمانی که انسان یاد گرفت نقادانه سخن بگوید از زبان تئاتر استفاده کرد، تئاتر زبان مردم است و از وقتی که مردم و جمعیت در کنار هم قرار گرفتند و خواستار سخن با یکدیگر بودند، تئاتر فعالیت خود را آغاز کرد.»

صالحی یادآور شد: «این‌که امروز با تلاش گسترده تمام دلسوزان، چنین فضایی ایجاد شده است و صاحبان این هنر می‌توانند وجه این هنر را پویاتر کنند، مایه خرسندی است. از همه کسانی که در این تلاش سترگ کمک کردند، تشکر می‌کنیم زیرا هنر ایرانی را فعال‌تر عرضه می‌کنند.»

ایرج راد، مدیرعامل پیشین خانه تئاتر که سال‌ها پیگیر ساخت و راه‌اندازی این ساختمان تازه بوده است هم در این مراسم گفت: «در دوران دولت اصلاحات، به فکر راه‌اندازی ساختمانی درخور تئاتری‌ها افتادیم و در این راستا بعد از مشقت فراوان، ۲۰۰ میلیون‌ تومان بابت خرید زمین دادیم. زمینی خریدیم که یک ساختمان حدود ۵۰ ساله مخروبه در آن بود که برای استفاده مجبور به تخریب آن شدیم.»

او افزود: «در زمان حضور آقای صالحی‌امیری (وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد)، توافقی کردیم که کمک شود و من شخصا خواستم این پول از طریق موسسه توسعه هنرهای معاصر به هرجایی که ما قصد تهیه وسیله‌ای داشتیم، پرداخت شود.»

ایرج راد همچنین گفت: «سند اینجا به اسم خانه تئاتر است، یعنی نه به اسم من است و نه هیچ‌کس دیگر. اما از شهرداری می‌خواهم که همچنان ساختمان فعلی خانه تئاتر را در اختیار خانه تئاتر بگذارد چون با توجه به تعداد بالای اعضا، ساختمان جدید کفاف نمی‌دهد.»

اجرای چند قطعه نمایشی که یکی از آنها روایتی از شاهنامه بود و دیگری‌ هم اجرایی با نقشی از  اتللو، دیگر بخش‌های مراسم افتتاح ساختمان تازه خانه تئاتر بودند.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی)، سیدمجتبی حسینی (معاون هنری)، شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی)٬ مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران)٬حجت‌الاسلام مازنی (نماینده مجلس شورای اسلامی)، اصغر همت (مدیرعامل خانه تئاتر)، ژاله علو، علی نصیریان، شمسی فضل‌الهی، محمودرضا رحیمی، بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج، هادی مرزبان، هرمز هدایت، منیژه محامدی، سهراب سلیمی،  حسین پارسایی ، محمد سریر و ... از جمله حاضران در این‌ مراسم بودند.

عکس‌ها: خبرگزاری مهر 

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =