ایرنا نوشت: دو فروند کشتی جنگی آمریکایی در اقدامی تحریک آمیز و در بحبوحه تنش ها میان واشنگتن و چین وارد تنگه تایوان شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع تایوان در بیانیه ای خبر ورود کشتی های جنگی «یو.اس.اس ماستین» و «یو.اس.اس بنفولد» به تنگه تایوان را اعلام کرد و افزود: ارتش اوضاع نواحی مجاور را رصد می کند و قابلیت حفظ ثبات منطقه ای و دفاع از امنیت ملی را دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام وزارت دفاع تایوان نوشت که این کشتی های جنگی روز شنبه همچنان در تنگه تایوان و آنچه که وی آب های بین الملی خواند، حضور داشتند.

ورود این کشتی های جنگی درحالی است که آمریکا و چین درگیر جنگ تجاری شده و تنش ها میان تایوان و پکن شدت گرفته است.
پکن، تایوان را بخشی از خاک خود می داند و خواستار بازگشت آن به چین است اما تایوان خود را یک کشور مستقل می داند.

آمریکا هرچند روابط رسمی با تایوان ندارد اما مهمترین متحد تایپه و بزرگترین فروشنده سلاح به تایوان است.

«تسای اینگ ون» که مخالف پیوستن تایپه به چین است، دو سال پیش به ریاست جمهوری تایوان رسید. روابط دو طرف بعد از روی کارآمدن تسای اینگ ون تیره شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چند ماه پیش قانونی را امضا کرد که سفرها و دیدارهای دوجانبه میان مقام های ارشد تایوان و دولت آمریکا را تسهیل می کند. واشنگتن همچنین مجوز فروش فناوری زیردریایی به تایوان را صادر کرده است. این اقدامات با خشم چین مواجه شده است.

ورود کشتی های جنگی آمریکا از تنگه تایوان درحالی است که آمریکا تعرفه 25 درصدی بر روی 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی وضع و جنگ تجاری علیه پکن را آغاز کرد. پکن نیز روز جمعه تعرفه مشابهی بر کالاهای آمریکایی اعمال کرد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =