ایسنا نوشت:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از ثبت ملی روستای بیدکردویه شهرستان بافت در رشته گلیم چهل ماشوله خبر داد.

غلامرضا فرخی با اعلام این خبر افزود: در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که یک بار در سال برگزار می‌شود، روستای بیدکردویه شهرستان بافت استان کرمان در رشته گلیم چهل ماشوله ثبت ملی شد.

وی اظهار کرد: در جلسات این شورا مسئولان ارشد، فرماندار، شهردار یا نمایندگان مجلس شهر یا روستایی که متقاضی ثبت ملی هستند، پس از ارائه گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت منطقه مورد نظر خود دفاع می‌کنند.

فرخی تصریح کرد: شاخص‌هایی که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در شورا مورد توجه قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی،جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی و... است.

وی با بیان اینکه گام بعدی پس از انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستای جهانی صنایع‌ دستی است که ریاست این شورا بر عهده ریاست سازمان میراث‌ فرهنگی است، بیان کرد: روستای بیدکردویه استان کرمان در کنار ده روستا و شهر دیگر به عنوان شهر گلیم چهل ماشوله به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به بافت گلیم چهل ماشوله اشاره کرد و گفت: بافت این گلیم در دهستانهای فتح آباد و دشتاب به خصوص روستاهای بیدکردویه و زردشت شهرستان بافت همچنان توسط صنعتگران انجام می گیرد.

فرخی با اشاره به اینکه قدمت این نوع بافت به دوره صفویه و ورود ایل افشار به این منطقه باز می گردد، خاطرنشان کرد: مهم ترین نقوش این نوع دستبافته چهار گل، چهار فصلو، ترمئو، چوگونو، خارا، کله قوچی، سم قاطرو، گنبه ای و غیره است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =