مدیر دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد که پول‌های عربستان سیاست آمریکا در خاورمیانه را ترسیم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، لارنس ویلکرسون، مدیر دفتر کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در مصاحبه با شبکه خبری المیادین درباره روابط آمریکا و روسیه و دیدار فردا (دوشنبه) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در فنلاند گفت: روسیه و آمریکا باید با هم نشست برگزار کنند. درباره سوریه فکر نمی‌کنم هیچ بحثی وجود داشته باشد جز اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور پیروز شده است. اسرائیل و آمریکا به این مساله اذعان دارند. مطمئن نیستم که عربستان نیز همین کار را کند خب این مشکل ریاض است. بشار اسد پیروز شده و در قدرت باقی خواهد ماند و اکنون پوتین و ترامپ تنها درباره همکاری برای بازسازی و بازگشت ثبات به سوریه صحبت خواهند کرد.

وی درباره اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگران درخصوص اینکه اکنون مشکل اسد نیست بلکه ایران است، گفت: امثال جان بولتون گزینه دیگری ندارند. آن‌ها خواهان سقوط سوریه و اسد بودند و هدف دومشان بعد از عراق این بود اما شکست خورده‌اند برای همین این هدف را رها کرده و بر ایران متمرکز خواهند شد.

سقوط سوریه را خواستند به این دلیل که بهتر می‌توانستند با ایران برخورد کنند. اکنون بر ایران متمرکز می‌شوند اما نمی‌دانم در نهایت این به چه معناست جز اینکه معتقدم در نهایت آن‌ها این فکر را می‌کنند که تنها راه برای تعامل با ۷۵ میلیون ایرانی و عمق استراتژیک این کشور حمله به آن است. اما این فاجعه‌ای ۱۰ برابر فاجعه حمله به عراق خواهد بود. اظهارات بولتون و غیره درباره مهار ایران در سوریه اولا به این معناست که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسد خواهند گفت که ایران و حزب الله باید سوریه را ترک کنند. به عقیده من آن‌ها از طریق روسیه بر تهران فشار خواهند آورد و فکر می‌کنم موفق هم خواهند شد هرچند که روسیه در آغاز احتمالا آماده ارسال برخی پیام‌ها برای تهران خواهد بود چراکه به نفع روسیه نیست که ایران یک قدرت اصلی در سوریه باشد اما پوتین به اندازه‌ای بازی شطرنج را بلد است که این موضوع را به طور کامل پایان نخواهد داد. من بر پوتین در هر مذاکراتی حساب باز می‌کنم نه بر ترامپ. به عقیده من روابط میان مسکو و تهران دوستانه نیست بلکه روابط براساس منافع است.

ویلکرسون درباره سیاست ترامپ درخصوص ایران گفت: من از آنچه در کنگره می‌گذرد، اطلاع دارم. آنچه مرا نگران می‌کند این است که آن‌ها درست مثل سال ۱۹۹۸ به سمت تدوین قانون تغییر نظام در ایران بروند، این سیاست رسمی آمریکا است. مثل کاری که با عراق کردند. آنها بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا را به نحوی مجبور به امضای آن کردند. کلینتون هیچ گونه شجاعت سیاسی یا اخلاقی نداشت. باور کنید در دولت بوش پسر زمانی که تحرک نظامی علیه عراق را در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ بررسی می‌کردیم نکته‌ای که بارها از سوی وکلا مطرح شده بود تغییر نظام در عراق به عنوان سیاست رسمی آمریکا بود که به تایید کنگره هم رسیده بود. به عقیده من این قانون طی ۱۸ ماه آتی تصویب خواهد شد اما قبل از انتخابات کنگره در ماه نوامبر تصویب نخواهد شد چراکه جمهوری‌خواه‌ها نگران هر اقدامی هستند که احتمالا خطری علیه شانس آن‌ها برای حفظ حضورشان در کنگره و سنا خواهد بود اما در نهایت این قانون را تصویب خواهند کرد.

وی درباره تفاوت دولت ترامپ با دولت‌های قبلی درخصوص تأثیر گرفتن از اسرائیل گفت: تأثیر اسرائیل بر آمریکا بسیار زیاد شده است چه از نظر مالی از طریق اموال کسانی مثل پل سینگر، شلدون ادلسون و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دیگران در شورای همکاری خلیج فارس که هدفشان این است که ایران را "لولوخورخوره" و طرفی نشان دهند که ثبات منطقه را از بین می‌برد. عربستان از طریق پول‌هایش سیاست آمریکا در خاورمیانه را ترسیم می‌کند. سفر بن سلمان به آمریکا کمپینی بود نه فقط برای قانع کردن مردم به مفید بودن جنگ در یمن بلکه با هدف قانع کردن مردم به مفید بودن قطع روابط با قطر و این مساله بود که ایران دشمن شماره یک در منطقه و بلکه کل جهان است. گزارشی از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد که براساس آن حمایت ما از عربستان و امارات در جنگ یمن گروه القاعده در شبه جزیره عربستان را تقویت می‌کند. ما به دلیل پول به حمایت از عربستان ادامه می‌دهیم. ترامپ با مسائل براساس معاملات تجاری برخورد می‌کند زمانی که می‌بیند عربستانی‌ها، قطری‌ها و اماراتی‌ها سلاح آمریکایی را به ارزش میلیاردها دلار می‌خرند، می‌بیند که باید جواب خوبی آن‌ها را بدهد. ترامپ روش معاملات تجاری را درپیش گرفته است. نمی‌توانم پیش‌بینی ادامه حمایت‌مان از عربستان را به دلیل پول‌هایش بکنم؛ پولی که وارد جیب اعضای کنگره و تبلیغات در آمریکا شده، پول عربستان همچنین به دست پیمانکاران نظامی و غیره رسیده است. همچنین میزان سرمایه‌گذاری‌های عربستان در آمریکا بسیار مهم است. پول‌های هنگفت عربستان در بانک‌های اروپایی و آمریکایی نیز وجود دارند و همه چیز حول محور پول است.

ویلکرسون درباره وضعیت عربستان و امارات در یمن گفت: آن‌ها کاملا در جنگ یمن باخته‌اند همانطور که مصر در دهه‌ ۶۰ در یمن باخت. عربستانی‌ها هرگز در جنگ یمن پیروز نخواهند شد.

وی درباره احتمال حمله آمریکا به ایران گفت:
اگر در سال ۲۰۰۰ یا ۲۰۰۱ همین سؤال را درباره عراق از من می‌پرسیدید شاید می‌خندیدم و می‌گفتم هرگز به عراق حمله نمی‌کنیم اما حمله کردیم. در نتیجه اگر الآن بگویم که هرگز به ایران حمله نمی‌کنیم ساده‌لوح به نظر خواهم آمد چراکه می‌دانم برخی هستند که در یک لحظه این کار را خواهند کرد.

وی درباره دلایل جنگ عراق گفت: من بیش از ۱۲ سال این موضوع را بررسی کرده‌ام دلیل این حمله نفت بود. من بیش از ۳۱ سال کارشناس استراتژیک ارتش آمریکا بودم و دلایل را می‌دانم. هدف استراتیک ما این بود که تضمین کنیم نفتی که از طریق تنگه هرمز منتقل می‌شود یعنی یک سوم نفت جهان تقریبا این مقدار نفت با روند ثابت و مداوم و با قیمت اقتصادی خوب منتقل شود.


52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    8 0
    مگه مردم ايران چه گناهي كردند كه نبايد مثل بيشتر كشور دنيا در خوشي و ارامش زندگي كنند ؟