مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: 100 قطعه شی سفالی و فلزی تاریخی متعلق به عصرهای آهن و مفرغ، در این استان مرمت می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، حمید یزدانی این اشیای تاریخی را شامل سفال، سبو، پیاله، کاسه، درپوش سفالی، خمره و اشیای فلزی دانست که طی کاوش‌ها و حفاری‌های مختلف به دست آمده است.

وی با بیان این که مرمت اشیای تاریخی فوق از محل اعتبارات ملی صورت می گیرد، گفت: برای مرمت این 100 قطعه شی، 150 میلیون ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

یزدانی ادامه داد: مرمت این اشیا شامل پاکسازی، نمک زدایی، رسوب زدایی، برداشتن رسوبات سطحی و مرمت قطعات حاصل از خوردگی (فیزیکی و شیمیایی) است، به ‌نحوی ‌که بر ماهیت و شکل اثر خدشه‌ای وارد نشود.

وی گفت: با توجه به تعداد قابل ملاحظه آثار به دست آمده از کاوش های سطح استان، مرمت این اشیای یکی از اولویت های کاری اداره کل میراث فرهنگی می باشد که با تکمیل و تجهیز کارگاه مرمت اشیای تاریخی، این کار در طول سال و به صورت مستمر انجام خواهد شد.

بیشترین تعداد اشیای تاریخی این استان مربوط به تپه قلی درویش و صرم است که قدمت آنها به هفت هزار سال می رسد.

تپه باستانی قلی درویش که در حاشیه جنوبی شهر قم، ابتدای جاده قم - جمکران واقع شده، یکی از مهمترین پایگاه های باستانی در بخش مرکزی فلات ایران و مربوط به دوران آهن به شمار می آید. این محوطه از محوطه های شناخته شده و کاوش شده حاشیه کویر مرکزی است که در برگیرنده سه دوره اصلی استقراری - فرهنگی عصر برنز قدیم (حدود 3500 تا 2800 قبل از میلاد)، برنز جدید (حدود 1800 تا 1600 قبل از میلاد) و عصر آهن (حدود 1500 تا 1200 قبل از میلاد) است.

تپه صرم نیز متعلق به عصر آهن در بخش کهک میان روستاهای صرم و خورآباد قم است که دارای گورستانی از عصر آهن با سفال‌ های خاکستری ‌رنگ و اشیای مفرغی و گاه آهنی است، این عصر به دوره زمانی گفته می ‌شود که بشر آهن را کشف و از آن استفاده کرد که از لحاظ باستان ‌شناسی و گاهنگاری همزمان با ورود اقوام آریایی به فلات ایران است. این تپه متعلق به یک ‌هزار و 500 سال قبل از میلاد می باشد.

کهک از بخش های پنجگانه استان قم می باشد که در فاصله حدود 35 کیلومتری از شهر قم قرار دارد.
قم یکی از شهرهای مهم تاریخی و کهن کشور محسوب می شود که درحال حاضر 360 اثر تاریخی ثبت شده در آن موجود است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =