۰ نفر
۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵

فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پاد دربارۀ سفر روحانی به نیویورک گفت: سخنرانی رئیس جمهوری در سازمان ملل فرصتی برای شفاف سازی سیاست خارجی ایران است.

مجلسی در ادامه افزود:  سخنرانی رئیس جمهوری در نشست سازمان ملل، مواضع شفاف ایران را در خصوص مسائل مختلف نشان می دهد. کشورمان خود از قربانیان تروریسم بوده که نمونه آن را در حادثه اخیر اهواز مشاهده کرده ایم و آقای روحانی می تواند در این اجلاس به شفاف سازی و تبیین رویکرد جمهوری اسلامی ایران بپردازد. فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان این مطالب در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: مردم ایران خواهان مذاکره و صلح هستند و این مساله را با انتخاب آقای روحانی در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری نشان دادند؛ چرا که رویکرد دولت در پنج سال گذشته مبتنی بر صلح و مذاکره بوده است.



وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا با کارشکنی خود توافقنامه بین المللی را نقض و از برجام خارج شد می گوید: این مساله شرایط کشور را چه به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در موقعیت حساسی قرار داده است و نمی توان اثرات روانی تهدیدات خارجی را به خصوص در مقوله اقتصاد نادیده گرفت. با افزایش ابهامات از وضعیت اقتصادی شاهد افزایش مخرب نوسانات ارز بوده ایم و این مشکلات نگرانی هایی برای مردم ایجاد کرد.

مجلسی در بخش دیگری از صحبت های خود به سیاست های خارجی ایران اشاره می کند می گوید: مقامات دولتی در پنج سال گذشته بارها و بارها اعلام کرده اند که ایران در حمله به هیچ کشوری پیشقدم نبوده است ولی اگر کشوری حمله کند پاسخ می دهیم این رویکرد منطقی است و آقای روحانی در نشست سازمان ملل می تواند این مواضع را در حضور سران کشورها شفاف سازی کند.

وی تصریح کرد: رویکرد ایران در برابر تروریسم می تواند با حمله آمریکا به بن لادن مقایسه شود و این مواضع می تواند عاملی برای خنثی سازی ایران هراسی باشد. در واقع به این معنا که همه کشورها در برابر تروریسم از خود دفاع می کنند و این رویکردی است که حتی آمریکا نیز نشان می دهد. در این نشست باید اعلام شود که نباید تروریسم را به خوب و بد تقسیم کنیم و این مواضع و نمونه های آن مواضعی است که آقای روحانی می تواند به بیان آنها در این اجلاس بپردازد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در بخش دیگری از صحبت های خود به شکایت ایران در دادگاه لاهه و اقداماتی مشابه آن اشاره کرده و می گوید: این موارد نشان می دهد ایران به دنبال اتکا به قوانین بین المللی است. ما می خواهیم قطعنامه های سازمان ملل را اجرا کنیم و این رویکرد ایران قابل اهمیت است. حضور رئیس جمهوری و بیان دیدگاه های ایران در این اجلاس منافع زیادی برای کشورمان در پی خواهد داشت به علاوه اینکه نشست های دو جانبه نیز می تواند مکمل این منافع باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی قرار است روز فردا (سه شنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل به بیان مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در موضوع های بین المللی بپردازد. رییس جمهوری همچنین امروز در اجلاس صلح، گرامیداشت نلسون ماندلا سخنرانی می کند. دیدارهای دوجانبه، نشست با نخبگان سیاست خارجی آمریکا، گفت و گو با رسانه های خارجی، دیدار با دبیرکل سازمان ملل و نشست خبری با رسانه های مقیم دیگر برنامه های دکتر روحانی در این سفر خواهد بود.

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =