۱ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱

ایسنا نوشت: یکی از محققان دانشگاه "منچستر" یک سپر حرارتی برای فضاپیماها ساخته است که نسبت به نمونه‌های فعلی ارزان‌تر و سبک‌تر است.

یکی از محققان دانشگاه "منچستر" اظهار کرد، اگر یک شرکت فضایی به دنبال ساخت فضاپیمایی است که روی یک سیاره دارای اتمسفر فرود آید، بهتر است که این فضاپیما به محافظ حرارتی مجهز باشد. این در حالی است که برخی از این محافظ‌ها سنگین و یا پیچیده هستند.

در این راستا این محقق یک سپر حرارتی تولید کرد که طراحی آسانی دارد. ارزان است و در عین حال وزن سبکی نیز دارد. اگر یک فضاپیما با سرعتی بالا به اتمسفر یک سیاره وارد شود، اصطکاک هوا در برابر سرعت زیاد فضاپیما، سبب افزایش حرارت می‌شود. وظیفه سپرهای حرارتی خنثی کردن این گرما و محافظت از فضاپیما در برابر گرما است.

علاوه بر آن، با ایجاد نیروی "پسار آیرودینامیک"(aerodynamic drag) به کاهش سرعت فرود فضاپیما کمک می‌کنند. نیروی پسار در جهت بازداشتن اجسام از حرکت در درون سیالات کار می‌کند.

طراحی سپر حرارتی برای فضاپیماها

سپرهای حرارتی که هم اکنون استفاده می‌شوند، در زمان نیاز پر از باد شده و در فضاپیما تعبیه می‌شوند. " Rui Wu" دانشجوی دکتری دانشگاه منچستر نمونه اولیه این سپر حرارتی جدید را ساخته است که با نمونه‌های فعلی اندکی متفاوت است. این سپر حرارتی جدید از مواد انعطاف پذیر، قوی و مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است که در مواردی که استفاده از سپر حرارتی لازم نیست، خم می‌شوند.

این سپر در مواقع مورد نیاز و وارد شدن به اتمسفر یک سیاره، شروع به چرخیدن می‌کند. در هنگام چرخش این سپر، زائده‌های اطراف آن سبب می‌شوند که سرعت فرود فضاپیما کاهش یابد. طراح این سپر حرارتی اعلام کرد، گرچه که نمونه اولیه این سپر به اندازه کافی سبک و منعطف است و می‌تواند در ماهواره‌های کوچک مورد استفاده قرار گیرد، ولی می‌توان نمونه آسان‌تر و ارزان‌تر آن را نیز ساخت.

گفتنی است، سپرهای حرارتی همچنین به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کنند زیرا با کاهش اصطکاک فرود، موجب ذخیره سوخت می‌شوند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =