شوکی بزرگ در فوتبال بلژیک رخ داده است. فوتبال گیت در این کشور منجر به بازداشت تعداد زیادی چهره سرشناس از اهالی فوتبال شده و در میان بازداشت‌شده‌ها یک چهره سرشناس برای ایرانی‌ها قرار دارد مژی بیات برادر مالک و مدیر شارلوا!

فاطمه پاقلعه‌نژاد: مژی بیات آیا در انتقال بازیکنان ایرانی به این کشور نقش داشته است؟ این پرسش را برادرش رد کرده است.

اما شارلوا تیمی است که ایرانی های زیادی داشته. یکی از معروف ترین های‌شان هم کسی نیست غیر از محمدرضا مهدوی. دفاعی خوشنام در تیم ملی، استقلال و پرسپولیس با ۴ سال سابقه بازی در شارلوای بلژیک و شناخت کامل از خاندان ایرانی بیات در راس باشگاه بلژیکی.

مهدوی درباره این موضوع با خبرآنلاین حرف زده است.

محمدرضا مهدوی در کنار مالک باشگاه شارلوا

مژی بیات را می‌شناختید؟
زمانی که ما ترانسفر شدیم به بلژیک، مژی برادرزاده عباسقلی بیات در باشگاه شارلوا حضور داشت اما واقعا یادم نیست شغلش چه بود. اما خب هم خودش و مری که الان مدیر تیم است، همان موقع هم در بدنه باشگاه بودند. خود آقای عباس قلی بیات که از بچگی خارج بزرگ شده بود واقعا شخصیت والایی داشت. خودش دو تا دختر داشت و این برادرزاده هایش هم که مجتبی قلی و مرتضی قلی بیات بودند در امور تیم کمکش می کردند.  فکر می کنم که پدر آقای بیات بزرگ در سال های اولیه حکومت پهلوی وزیر بوده اما بچه هایش خارج از ایران بزرگ شده بودند. اصلا چهره‌شان هم خیلی شبیه بچه های ایرانی نبود.

وقتی خبر بازداشت مژی را شنیدی چه حسی پیدا کردی؟
راستش خیلی ناراحت شدم . اصلا برای دقایقی رفتم توی شوک. باورم نمی شد. مژی را همیشه می دیدیم. پسر خیلی خوبی بود. در این چند سال گذشته هم من با مژی در ارتباط بودم. در کار نقل و انتقال بازیکن بود و زندگی خوبی هم داشت. اصلا نیازی به زد و بند نداشت. نمی دانم چرا این طور شده واقعا. خیلی دنبال این بود که استعدادهای نوجوان را از ایران به بلژیک ببرد تا پیشرفت کنند و بازیکنان حرفه ای تربیت کند. به خود من هم گفته بود اگر بازیکن با استعدادی می شناسم به او معرفی کنم .

بازیکن که معرفی نکردی؟! 
نه نشد!

الان ایشان بازداشت است و شنیدی که خیلی امنیتی هم ریختند و بازداشتش کردند؟
من خیلی در جریان ریز اخبار نیستم ولی این رقم ۹ میلیون یورو واقعا رقم درشتی است. بعد هم شنیدم که ریختند در خانه اش و اسنادی به دست آوردند. راستش آن ۴ سال، ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ که ما آنجا بودیم خیلی کمک‌مان کرد. پسر جنتلمنی بود. ما که زبان بلند نبودیم او خیلی آن وقت ها کمک‌مان می کرد.خدا کمکش کند. 

نکاتی خواندنی درباره خاندان سرشناس بیات در بلژیک

ولی تقریبا پرونده سختی دارد. یگان ضربت در عملیات ویژه بازداشتش کرده و ...تو با خانواده اش حرفی نزدی؟
هنوز نه. خیلی اطلاعاتم دقیق نیست و نتوانستم پیدای‌شان کنم ولی خدا به او و خانواده اش رحم کند. مژی ۴ تا بچه دارد. در اروپا معمولا خانواده ها زیاد بچه دار می شوند و حتی یک روز نبودن یک پدر کنار خانواده ۴ فرزندی خودتان می دانید چقدر سخت است دیگر. آنجا وقتی  کسی را بگیرند، خیلی سخت از کنارش می گذرند. خدا به زن و بچه اش رحم کند. البته من شنیدم قرار شده با وثیقه فعلا آزاد شود اما پرونده اش خیلی پیچیده و جدی است.

شما هم توسط مژی یا دیگر اعضای خانواده بیات ترانسفر شدید؟
ما که نه! من یادم است که برای تماشای بازی هایم خود آقای بیات، انزو شیفو و سرمربی تیم که مربی مسنی بود آمدند و بازی های من و داریوش یزدانی را دیدند. ما را آرمان آریا منتقل کرد. بازی های آسیایی تیم ما را دیدند.

انزوشیفو آن موقع مدیرفنی شده بود؟ 
نه بازی می کرد. اتفاقا یکی از افتخاراتم این بود که دو سال کنار این بازیکن افسانه ای بازی کردم! بعد از آن  هم سرمربی شد. او آن زمان چون قرارداد سنگین با تیم بسته بود ، سهام‌دار باشگاه شده بود.

چون شما ایرانی بودید آقای بیات  انتخابتان کرد؟
راستش آقای عباس قلی بیات یک ایرانی عاشق بود. رویای بزرگش این بود که شارلوا بشود پایگاه استعدادهای ایرانی که ستاره های فوتبال دنیا شوند. حتی بعد از ما هم از مدرسه فوتبال داریوش یزدانی بازیکنانی را گرفت و دنبال پدیده های کم سن و سال ایرانی بود تا در فوتبال حرفه ای بدرخشند.

شبیه این کاری که منچستر و باشگاه آنتروپ می کنند؟
اتفاقا بدجوری هم منچستری بود. حتی بیشتر از شارلوا منچستر را دوست داشت. آنها نایکی می پوشیدند ما باید نایکی می پوشیدیم، می شدند آدیداس؛ آدیداس می شدیم. مهمان وی آی پی بازی های منچستر بود و با جت اختصاصی می رفت بازی می دید، بر می گشت!

چه شد که این اتفاق ها نیفتاد ؟
به نظرم دلزده شد. تیم خوب نتیجه نگرفت. انتقادها زیاد شد. من یکسالی هم بعد از فوتبالم  برای یادگیری مربیگری به آنجا رفتم. آن موقع شارلوا سقوط کرده بود. انتقادها خیلی بود خانواده آقای بیات هم به آمریکا مهاجرت کرده بودند. ایشان چهار کارخانه آب معدنی و آب میوه در بلژیک، فرانسه، آلمان و انگلیس داشت. خستگی باعث شد ول کند برود آمریکا کنار خانواده و تیم هم افتاد دست مری یا همان مهدی قلی بیات که الان مدیر است. او هم پسر گلی بود . می بینی که باز در اوج تیم دنبال میدان دادن به ستاره های ایرانی است. کاوه شکر خدا در این تیم درخشید . الان هم امید و قلی زاده فرصت درخشش دارند.

آنها که از بابت این اتفاق لطمه نمی خورند؟
نه بابا مری با شارلوا کاری نداشت. اتفاقا دوره ما هم او ایجنت بود اما در شارلوا کاری نداشت. خیلی دوست داشت یک ایجنت بزرگ بشود و شد اما به هر حال همه جای دنیا مافیا در فوتبال هست.

او هم امیدوارم در این باندهای مافیایی نرفته باشد و اتهامش واقعیت نداشته باشد اما این سال ها انتقال های بزرگی داشت. 
البته دیدم برادرش هم گفته این اتفاقات ربطی به شارلوا ندارد و آنها ارتباطی با این پرونده نداشتند. راستش ولی آقای بیات همیشه می گفت فرق اروپایی ها با ایرانی ها این است که آنها اصل بر اعتماد دارند. اعتماد می کنند و پیش می روند و زمانی قطع امید می کنند که باور داشته باشند یکی قدم کج گذاشته و برای همین می ترسم روزهای سختی در انتظار مژی باشد.

واقعا هیچ وقت به خودت پیشنهاد نداد؟
راستش آن سال آخر چرا. او برایم یک آفر فرانسوی و یکی هم از لیگ دوی آلمان داشت. چین هم بود ولی برای من در آن سن و سال خانواده ام مهمتر بود. زندگی بیرون از ایران برایمان سخت بود. تمرینات هم واقعا سخت بود. یادم است با امامی‌فر هم اتاقی بودیم. همان روز اول که رفتیم تمرین، در هلند برای آماده سازی اردوی نزدیک مرز داشتیم . ۵ جلسه تمرین کردیم. داشتیم از درد پس می افتادیم. می خواستیم برگردیم. ۴ سال آنجا ماندم ولی بالای ۳۰ سال بازی در اروپا خیلی سخت است. من هم ول کردم و آمدم.

فکر می کنی اگر این اتفاق و این برخورد با فساد را بخواهند در ایران انجام بدهند، چه اتفاقی می افتد؟
راستش فکر کنم زلزله شود. واقعا فکر کنم فقط تعدادی انگشت شمار باقی می مانند!

258 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =