رییس پژوهشکده پولی و بانکی می گوید:«واقعیت این است که تمام مشکلات صنعت یا بنگاه هاd کوچک و متوسـط مشکل مالی نیست.»

به گزارش خبرآنلاین،علی دیواندری در گفت وگو با ویژه نامه نوروزی شرق  با بیان اینکه  امکان فروش و صـادرات کالاها و محصولات تولیدي خیلي از بنگاه ها وجود ندارد،اظهارداشت: خیلي از بنگاه ها به دلیل استعداد مدیریت و تکنولوژي کسب وکار در شرایطي نیستند که تعهدات زیادي را براي خود ایجاد و به این تعهدات عمل کنند؛بنابراین تعداد بنگاه هایي که از شرایط خوبي برخوردار باشند و فقط مشکل مالي داشته باشند، کم است.

او افزود: به عنوان کسي که در دوره کاری خود به حوزه بنگاه های کوچک و متوسط علاقه مند مند بودم و سرکشي مي کردم، یکي از مشکلات این بنگاه ها این است که در کشور ما به خوشه هاي صنعتي متصل نیستند. یعني برای بنگاه های بزرگ تر کار نمي کنند و به شکل سیستمي به آنها وصل نیستند. بنابراین بیشتر حالت انفرادي دارند و جدا از خوشه هاي صنعتي کار مي کنند، برای همین هم ریسک و خطر ادامه فعالیتشان بالاست.

دیواندری متذکر شد:اینگونه بنگاهها گاهي رونق پیدا مي کنند و گاهي ممکن است رونقشان را از دست بدهند ضمن اینکه بازارهاي مطمئني براي فروش محصولاتشان ندارند. البته تعدادیاز این بنگاه ها هم موفق عمل کرده اند، اما باید قبول کنیم درصدشــان کم اســت.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه مشکلات این بنگاه ها فقــط با تزریق منابع مختلف مالي حل نمي شود،خاطرنشان کرد: در دوره هاي مختلف تجربه تزریق منابـع را دیده ایم؛ در ٤۰ سـل گذشــته همواره با انگیزه و نیت خیر و اینکه به این بنگاه ها کمک کنیم که این تولید آنها رشد کند، روش های مختلف تزریق پولي را تجربه کرده ایم، اما متأسـفانه کمتر نتیجه گرفته ایم.

او اضافه کرد: شاید یکي از دلایل این بوده است که احساسي برخورد کرده ایم. مشکلات بيکاری را دیده ایم و فکر کرده ایم با تزریق پول مي توانیم ظرفیت بیشـتري برای اشتغال ایجاد کنیم یا تولید را بیشتر کنیم تا این دسته از بنگاه ها نقش بیشتري در اقتصاد ایفا کنند اما در عمل چنین اتفاقي نیفتاده اســت.

دیواندری گفت:تحقیقات علمي و تجربه دنیا و البته تجارب گذشته کشورمان نشـن مي دهد مقررات زدایي براي تأمین مالي منجر به رشد و توسعه اقتصادي نمي شود. در دنیا هم مطالعات زیادي انجام شده اســت، علت هم مشخص است. وقتي فیلترها را برای تأمین مالي باز مي کنیم و تأمین مالي انجام مي شود، بنگاهي که اســتحقاق بیشتری دارد در انتهای صف قرار مي گیرد و باقي که در صف مي ایستند، امکان دارد نیازی به این منابع نداشــته باشند.

او اضافه کرد: در دنیا همیشه از بنگاهي حمایت مي شود که کار مي کند و فعالیت مولد انجام مي دهد. در سال هاي اخیر کمابیش این مشکلات را داشته ایم و حمایت هاي ما گاهي حالت آونگي پیدا کرده است. گاهي خیلي تند و شتابزده به صورت احساسي عمل کرده ایم و خواسته ایم کمک و حمایت بیشتري بکنیم که بنگاه ها اشتغال زیادي ایجاد کنند.

 

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وثوقي A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    0 0
    با تشكر از بيانات به جا و حساب شده اقاي ديواندري : به نظر مي رسد دولت مردان به هر دليلي مورد سوال قرار مي گيرند بلافاصله ذهن انها به اين مسئله معطوف مي شود كه مقصر سيستم بانكي است و عدم اعطاي تسهيلات موجب بروز مشكلات شده است و اين يكي از راحت ترين راهكار جهت برون رفت از شرايط فعلي است و ذهن مسئولين ذي ربط نيز زياد درگير مشكلات نمي شود . انچه مسلم است رشد و توسعه اقتصادي حاصل هماهنگي بسياري از سياستهاست و تزريق نقدينگي نه تنها مشكلات را بر طرف نمي كند بلك بر مشكلات افزوده و نهايتا بانكها را نيز با عدم كارايي مواجه مي سازد . الزاما كشور بايستي علمي اداره شده و از سليقه اي عمل كردن به شدت بپرهيزيم در غير اينصورت سقوط اقتصادي اجتناب ناپذير است . كارشناس اقتصاد