دنیای اقتصاد نوشت : آمار تولید خودروهای داخلی طی پنج ماه نخست امسال در شرایطی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که طبق آن، تیراژ محصولات متعلق به بخش خصوصی صنعت خودروی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

 

با اعلام آمار تولید پنج ماه خودرو، مشخص شد غول‌های جاده مخصوص شامل ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو، در مجموع با کاهش ۶/ ۱۲ درصدی تیراژ نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته مواجه شده‌اند، با این حال، خصوصی‌ها به لطف محصولات جدید چینی، آمار تولید را بالا برده‌اند. بنابر آمار اعلامی، در مجموع ۵۹ هزار و ۸۰۲ دستگاه انواع خودروی سواری تا پایان مرداد امسال در بخش‌ خصوصی به تولید رسیده که نشان از افزایش ۲/ ۲۰ درصدی تیراژ این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

ازآنجاکه تحریم‌های آمریکا گریبان خودروسازی کشور را از حدود یک ماه و نیم پیش گرفته، خودروسازان خصوصی نیز متاثر از این ماجرا بوده و برخی محصولات با روند نزولی تولید مواجه شده‌اند. با این حال، چون شالوده خودروسازی بخش خصوصی کشور را خودروهای چینی تشکیل می‌دهند، فعلا تحریم‌ها نتوانسته تولید در این بخش را نزولی کند و تنها دامان برخی محصولات ژاپنی و کره‌ای را گرفته است.
صعود خصوصی‌ها در تحریم

با توجه به آمار کلی تولید خودروهای سواری در پنج ماه امسال که رقم ۴۹۴ هزار و ۵۰۹ دستگاه را به ثبت رسانده، سهم محصولات بخش خصوصی از این آمار، بیش از ۱۲ درصد برآورد می‌شود. در بین خودروسازان بخش‌خصوصی اما بیشترین تیراژ طی پنج ماه ابتدایی امسال باز هم به «مدیران خودرو» تعلق یافته است، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند. بنابر آمار اعلامی، این شرکت ۲۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه انواع محصولات سواری را در پنج ماه امسال به تولید رسانده و این رقم نشان می‌دهد مدیران خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود دو درصد افزایش تیراژ داشته است. در بین محصولات این شرکت، بیشترین تیراژ نصیب ام‌وی‌ام مدل X۲۲ شده و کمترین تیراژ را نیز مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است. همچنین، تولید ام‌وی‌ام مدل ۵۵۰ در مدیران خودرو متوقف شده، چه آنکه مدیرانی‌ها حتی یک دستگاه از این محصول را نیز در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید نرسانده‌اند. پس از این شرکت، کرمان موتور دارای بیشترین تیراژ در بین خودروسازان متعلق به بخش خصوصی است، شرکتی که در کنار خودروهای چینی، مدل‌هایی از هیوندایی کره جنوبی را نیز مونتاژ می‌کند.

بنابر آمار اعلامی، کرمان موتوری‌ها تا پایان مرداد امسال ۲۰ هزار و ۴۰۵ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌اند تا در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته، ۷/ ۷ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور، هفت هزار و ۹۲۷ دستگاه متعلق به هیوندایی کره و شامل مدل‌های اکسنت، النترا و آی‌۲۰ است. دیگر محصولات مونتاژی کرمان موتور در پنج ماه نخست امسال را مدل‌های چینی (جک و لیفان) شامل می‌شوند که اتفاقا همه آنها با کاهش تولید مواجه شده‌اند. در واقع آنچه افزایش کلی تیراژ کرمان موتور را رقم زده، مونتاژ حدودا هفت هزار دستگاهی هیوندایی در مدل اکسنت است. این محصول بیشترین تیراژ را در بین خودروهای مونتاژی کرمان موتور داشته و از آن سو کمترین تیراژ نصیب هیوندایی النترا شده است. همچنین طبق آمار، کرمان موتوری‌ها مونتاژ هیوندایی آی۱۰ را متوقف کرده‌اند.

دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی پنج ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۹۸ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، گروه بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۱ درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بیند. این شرکت، مزدا۳، بسترن و ‌هاوال را مونتاژ می‌کند، که اولی با افت تولید مواجه شده است. این در شرایطی است که اضافه شدن بسترن مدل B۳۰ و‌ هاوال H۲ به سبد محصولات بهمن موتور، در مجموع تیراژ این شرکت را با وجود افت تولید مزدا۳، بالا برده است. بنابر آمار اعلامی، گروه بهمن مونتاژ بسترن B۵۰ را متوقف کرده است.

سری هم به دیگر خودروسازان بخش خصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افت و خیزی را در تولید پنج ماه ابتدایی امسال داشته‌اند. در این بین، «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول است، در بازه زمانی تحت بررسی، چهار هزار و ۶۱۲ دستگاه از انواع مدل‌های ام‌جی را مونتاژ کرده است. مدل ام‌جی ۳۶۰ توربو بیشترین تیراژ را در بین محصولات «صنعت خودروی آذربایجان» دارد.

اما از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر می‌رسد این شرکت در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش تولید ۶/ ۶ درصدی مواجه شده است. کارمانیا که تنها شرکت دارای رشد منفی در بازه زمانی تحت بررسی به حساب می‌آید، تا پایان مرداد امسال تنها ۸۳۹ دستگاه تیراژ داشته است. این شرکت محصولات BYD چین را در دو مدل S۶ و F۳ مونتاژ می‌کند و در این بین، بیشترین تیراژ به مدل S۳ اختصاص دارد.

بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام «خودروسازان بم» در پنج ماه ابتدایی امسال تیراژی ۹۹۶ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳۳۷ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند. این شرکت زمانی فولکس واگن مدل گل را مونتاژ می‌کرد، اما در حال حاضر میزبان محصولی چینی به نام GC۶ (متعلق به جیلی چین) است.

در نهایت اما دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو نیز توانسته در پنج ماه ابتدایی امسال تیراژی ۲۹۹ دستگاهی را از خود به جا بگذارد. این شرکت محصولی به نام کوپا را مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد. گفته می‌شود به‌دلیل آماده نبودن خط تولید ریگان خودرو، کوپا در خطوط تولید راین خودرو مونتاژ می‌شود و از همین رو مشکلاتی بر سر راه شماره‌گذاری آن ایجاد شده است.

 

17302

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =