ایسنا نوشت:‌ بخش صنعت، معدن و تجارت در پنج ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از مجموع تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده است.

 آمارهای مربوط به عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات در پنج ماهه ابتدایی امسال حاکی از پرداخت حدود ۲۴۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان معادل ۱۵.۶ درصد افزایش داشته است.

تسهیلات بانکی

از مجموع تسهیلات پرداختی حدود ۱۴۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده که ۶۱.۶ درصد کل تسهیلات پرداختی است و در قیاس با دوره مشابه سال قبل بیش از ۱۱ درصد افزایش دارد، اما در میان بخش‌های اقتصادی سهم "صنعت و معدن" به حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد که ۵۷ هزار میلیارد تومان آن به تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده است. در کنار این بخش حوزه بازرگانی ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که مجموع سهم حوزه "صنعت، معدن و تجارت" را به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند. در بخش‌های دیگر حوزه "کشاورزی" ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، "مسکن و ساختمان" ۲۰ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان و خدمات ۹۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

در حالی حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در پنج ماهه ابتدایی امسال بین حدود سه میلیون و ۴۲۸ فقره توزیع شده که این تسهیلات به طور کامل وام‌های جدید نیست و بخشی از آن تمدید وام‌های قدیمی محسوب می‌شود.

با وجود نقدینگی هنگفتی که در اقتصاد ایران وجود دارد بانک‌ها درگیر تنگنای مالی و تامین نقدینگی هستند که برای پرداخت تسهیلات به ویژه تسهیلات تکلیفی در سال گاها به سمت اضافه برداشت از بانک مرکزی حرکت کرده‌اند. این موضوعی که مورد انتقاد کارشناسان و البته بانک مرکزی قرار داشته و عاملی برای بی‌انضباطی بانک‌ها و به دنبال افزایش تورم محسوب می‌شود؛ از این رو بانک مرکزی تاکید دارد که بانک‌ها باید توان مالی خود را از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه خود، کاهش معوقات بانکی و افزایش بهره‌وری بالا ببرند و از سوی دیگر بازارهای بزرگ مالی از جمله بازار سرمایه به سمت تامین مالی اقتصاد حرکت کنند که تا حدی این بار از دوش بانک‌ها برداشته شود.

۲۲۳۲۲۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =