۰ نفر
۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

ایرنا نوشت: یک روزنامه هنگ کنگی با انتقاد از چین در مورد سکوت در مورد قتل 'جمال خاشقچی' نوشت: پکن تاکنون درباره خاشقچی روزنامه نگار عربستانی که ضد حکومت ریاض قلم می زد و در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسید، موضعگیری نکرده و سکوتی محتاطانه در پیش گرفته است.

 روزنامه هنگ کنگی ساوت چاینا روز سه شنبه نوشت به نظر می رسد پکن می خواهد با سکوت در این زمینه، از روابط نزدیکی که با ریاض دارد، حراست کند.

جمال خاشقچی

 

این گزارش می افزاید چین حتی اگر درصدد تحقق چنین هدفی باشد و باز هم بتواند به عربستان نزدیک شود نفوذش در خاورمیانه محدود خواهد شد.

روزنامه می نویسد چین بزرگترین شریک تجاری عربستان است و می کوشد تا نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه گسترش دهد اما نزدیک شدن به عربستان می تواند باعث محدودیت نفوذ او در منطقه شود.

گزارش ادامه می دهد که بسیاری از کشورهای دنیا خواستار تحریم عربستان شده اند و به دلیل قتل او از سوی عربستان از اروپا و آمریکا نیز خواسته اند تا ریاض را تحریم کند اما چین به شکلی بسیار محتاطانه در این زمینه سکوت اختیار کرده است.

نشریه هنگ کنگی نوشت: شاید چین تصور می کند که با نزدیک شدن به عربستان، نفوذ بیشتری در خاورمیانه پیدا می کند اما سخت در اشتباه است زیرا روابط قوی که ریاض با واشنگتن دارد مانع پکن برای رسیدن به این هدف خواهد شد.
رسانه های گروهی چین هم در این باره سکوت کرده اند و فقط اخبار کشورهای دیگر را مورد اشاره قرار می دهند.

لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز فقط گفته است که «چین به بازرسی های ذی ربط توجه می کند» و غیر از این هیچ مورد دیگری را در ارتباط با این پرونده ذکر نکرده است.
ارزش مبادلات تجاری چین و عربستان در سال 2017 میلادی، 42 میلیارد و 360 میلیون دلار بوده است دو کشور نزدیک به 65 میلیارد دلار قرارداد نیز در زمینه های انرژی و فناوری امضا کرده اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =