در حمله هماهنگ شده افراد مسلح در شهر اوگادوگو پایتخت بورکینافاسو به مقر ارتش و سفارت فرانسه دست کم هشت تن به همراه شش تن از این افراد مسلح کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش  وب سایت شبکه خبری پرس تی وی منطقه ساحل در غرب آفریقا طی ماه‌های اخیر هدف اقدامات تروریستی گروه‌های شبه نظامی که برخی از آنها مرتبط با القاعده و داعش هستند، قرار گرفته و این وضعیت پاسخ تهاجمی کشورهایی نظیر فرانسه و آمریکا را در پی داشته است.

هنوز هیچکس مسؤولیت این حمله را که هشت کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت، به عهده نگرفته است. این سومین حمله بزرگ تروریستی در شهر اوگادوگو در دو سال گذشته محسوب می‌شود.

پیش از این گروه‌های هم‌پیمان با القاعده دست به حملاتی به تلافی مشارکت بورکینافاسو در یک عملیات منطقه‌ای علیه شبه نظامیان افراطگر زده بودند.

در حالی که مقام‌های رسمی شمار کشته‌شدگان را در مجموع ۱۳ نفر اعلام کرده‌اند، یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه مدعی شده است که تنها در مقر نظامی ۲۸ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی بورکینافاسو نیز گزارش کرد که در حمله به مقر ارتش دست کم پنج سرباز کشته و ۶۴ سرباز زخمی شدند و دو عضو ژاندارم شبه نظامی بورکینافاسو هم به هنگام دفاع از سفارت فرانسه در برابر عاملان مسلح کشته شدند.

روچ کابوره، رئیس جمهوری بورکینافاسو بعدا توئیت کرد که تعداد کشته‌های این حملات به هشت تن افزایش یافته است.

در این راستا کارشناسان سازمان ملل که ناظر تحریم‌ها علیه مالی هستند نسبت به وضعیت این کشور واقع در غرب آفریقا و همسایگانش که با "خطر روزافزون تروریستی" روبه‌رو هستند به خصوص در منطقه مرزی بین بورکینافاسو، مالی و نیجر هشدار دادند.


مردان در حال فرار از دست نیروهای ارتش (رویترز)

 

کارشناسان در گزارش خود آورده‌اند، گروهی که به خود "شاخه رسمی القاعده در مالی" اطلاق می‌کند و دیگری "داعش در صحرای بزرگ" اعلام کرده‌اند که این دو گروه جهادی با هم علیه نیروهای جدید آفریقا که تعدادشان ۵۰۰۰ سرباز است، می‌جنگند؛ نیروهایی که مسؤول جنگ با تندروها در منطقه ساحل هستند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای گفت: همه چیز حاکی از آن است که این حمله به دست گروه‌های تروریستی انجام گرفته است.

او تاکید کرد: فرانسه مصمم به جنگیدن با این گروه‌های تروریستی است که خواهان بی‌ثبات کردن منطقه غرب آفریقا و خطری جدی برای امنیت و منافع ما هستند.

وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرده است که مطابق اطلاعات دولت فرانسه هیچ تبعه این کشور در میان کشته شدگان نیست.

فاصله میان پایگاه نظامی و سفارت فرانسه در اوگادوگو حدود یک کیلومتر است و دفتر نخست وزیر هم در همان نزدیکی است.

شبه نظامیان افراطگر مسؤولیت دو حمله قبلی را به عهده گرفتند.

این در حالی است که در روزهای اخیر محاکمه متهمان کودتای نافرجام سه سال پیش در بورکینافاسو آغاز شده است.

 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =