من یک بروجردی ساده‌ام که اندازه موهایم عاشق شده‌ام

لوریس چکناواریان در مراسم رونمایی از مجموعه برگزیده آثارش گفت: «من یک بروجردی ساده هستم که چیزی برای گفتن ندارم. من اندازه موهایم عاشق شده‌ام، اندازه اقیانوس اشک ریختم و اندازه آفتاب خندیدم . اما باز هم باید بگویم که هنوز هیچ چیزی بلد نیستم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی سه‌شنبه شب ۲۸ فروردین در قالب برگزاری یک مراسم ویژه توسط موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش در تالار وحدت تهران رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور لوریس چکناواریان و تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی، تئاتر و سینمای کشورمان برپا شد از ۱۵ اثر صوتی و تصویری این آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته در قالب ۱۳ اثر صوتی و دو اثر تصویری که طی سال‌های گذشته توسط ارکسترهای مختلف داخلی و بین‌المللی اجرا شده، رونمایی شد. پخش فیلم‌هایی از آثار لوریس چکناوریان و جشن امضا، بخش‌های دیگر این مراسم را تشکیل داد.

امید نیک‌بین، مدیر تولید مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان در بخشی از این مراسم  گفت: «این شادمانی که امشب شاهد برگزاری آن هستیم فقط بخشی از آثار استاد چکناواریان است که به انتخاب ایشان از گنجینه آثارشان بیرون آمد و به همت موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش به ثمر رسید.

او ضمن قدردانی از رازمیک اوحانیان در بخش شرح و شناخت آثار لوریس چکناواریان در این مجموعه بیان کرد: «انتخاب آثار کار بسیار مشکلی بود، چرا که ما تصمیم داشتیم این کارها را با کیفیت بسیار بهتری به لحاظ میکس و مسترینگ ارائه دهیم. البته برخی از آثار ارائه شده کارهای قدیمی هستند که امکان میکس و مستر مجدد نداشت اما در مجموع فکر می‌کنم مجموعه فعلی از کیفیت قابل توجهی برخوردار باشد.»

این پژوهشگر موسیقی در ادامه صحبت‌های خود با قدردانی از تلاش لوریس چکناواریان در عرصه موسیقی تاکید کرد: «به اعتقاد من استاد لوریس چکناواریان آخرین رمانتیک موسیقی ایران است که بعد از او دیگر هنرمندی مانندش وجود نخواهد داشت. من دوست دارم در این برنامه باشکوه از اصطلاح «آخرین رمانتیک موسیقی» استفاده کنم که به حق شایسته عنوان استاد چکناواریان است.»

یارتا یاران پژوهشگر و از دوستان نزدیک لوریس چکناواریان هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن قدردانی از مقام هنری این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی، متنی را برای حاضران در مراسم قرائت کرد.

در این متن آمده بود: «انسان بیش از همه جای جهان، در این سرزمین باستانی، نیست آن که نشان می‌دهد، آن است که پنهان می‌کند. پس شناخت، کشف نهانی‌هاست. هر کس، هر چه قدر که صاف و ساده باشد همیشه چیزی برای پنهان کردن دارد. آن‌چه پنهان می‌شود، به مرور زمان بدل به اصلی‌ترین خصیصه خواهد شد. خصیصه‌ای اصلی که اکثر اوقات، در جنگل تاریک درون هر کس، گم و ناشناخته می‌ماند. تاریکی، درون تاریکی؛ شناخت خود، مقدم است بر شناختِ هر چیز دیگر، از این روست که شناختِ خود برترین وظیفه انسان است؛ که آفتی بدتر نبود از ناشناخت. 

آن که از کودکی، کار خود را در جهان می‌داند، نخستین قدم را در راه رستگاری برداشته است. ادامه زندگی این گونه کسی، تلاش طی مسیر است و منحرف نشدن از راه؛ که رستگاری در رفتن راه تا به انتهاست، در انجام هر به تمام و کمال.

هر هنرمندی بهتر از هر کس دیگر می‌داند چه کرده و جایگاهش کجاست؛ اگر آن را به زبان نمی‌آورد، دلیلش در بخش پنهان وجودِ اوست، در آن قلمرو دور از دست که قدر آن را کمتر کسی دانسته است و از سرِ همین قدرناشناسی منتشر است که او در سرزمین خود، در جایگاه بایسته و شایسته هنر خود نیست. رنجی جانکاه را تاب می‌آورد و لبخند می‌زند و با همه عکس می‌گیرد، با تمام کسانی که از الف تا بایِ موسیقی او چیزی نمی‌دانند جز یک حرف و یا دو حرف و گاه هیچ. او روی قله هنر خود تنهاست، هنوز ناشناخته، با اپراها و آثار بزرگِ اجرا نشده و نشنیده، با قدرشناسی دوستان و با قدرناشناسی دیگران، اگرچه یک ایران است و یک لوریس چکناواریان.»

لوریس چکناواریان نیز در بخش پایانی این مراسم توضیح داد: «دوستان عزیزی که امشب به اینجا آمدید، بدانید که من یک بروجردی ساده هستم که چیزی برای گفتن ندارم. من اندازه موهایم عاشق شده‌ام، اندازه اقیانوس اشک ریختم و اندازه آفتاب خندیدم . اما باز هم باید بگویم که هنوز هیچ چیزی بلد نیستم. به راستی که این دنیا به قدری جالب است که من هنوز نمی‌دانم باید به آموختن چه چیزی مشغول باشم.»

او ادامه داد: «من خودم را هیچ وقت جدی نگرفتم، اما کارم را همیشه را جدی می‌گیرم. من فقط به این موضوع مهم توجه می‌کنم که یک انسان از زندگی که خداوند به او داده، چه می‌خواهد؟ من همیشه دوست داشتم به این موضوع فکر کنم و به آینده فکر کنم که بهترین کار چیست. بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا برای نسل آینده فضای امیدوار کننده‌ای را ترسیم کنیم. ما باید با موسیقی این پرچم را به نسل جوانمان منتقل کنیم و به آن‌ها نشان دهیم که همیشه باید تلاش کرد و امیدوار بود.» 

چکناواریان با قدردانی از موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش در انتشار آثارش عنوان کرد: «از همه شما عزیزانی که امشب به مراسم آمدید تشکر می‌کنم. باور کنید حضور شما در این مراسم به من الهام داد تا کار جدیدی را شروع کنم. من بر این باورم که هیچ هنرمندی بدون الهام گرفتن از مخاطبان در کار خود موفق نیست. بنابراین از همه شما بزرگواران که امشب با حضورتان روح مرا زنده کردید تشکر می‌کنم. البته جا دارد از آقای صدرنوری که با انتشار این آلبوم‌ها بسیار خوشحالم کرد، تشکر کنم و امیدوارم در آینده نزدیک تازه‌ترین کنسرتم را برگزار کنم.» 

پس از صحبت‌های چکناواریان، مجموعه برگزیده آثار این هنرمند در حضور بردیا صدرنوری، مدیر موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش، ناصر ایزدی، مدیر بخش موسیقی موسسه، یارتا یاران و امید نیک‌بین به شکلی نمادین رونمایی شد. 

فضل‌الله توکل، فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، قاسم رفعتی، پری ملکی، کتایون ریاحی، پیمان سلطانی، سامان احتشامی، مزدا انصاری، فاضل جمشیدی، شیرین یزدان‌بخش، آناهیتا همتی، رضا خرم و نیما پناهی‌ها از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
«مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان» توسط موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش به مدیریت بردیا صدرنوری توسط موسسه ایران گام در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    19 0
    استاد شما برای تمام ایران مایه سربلندی هستید.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    2 0
    ای جانم. افتخار بروجردی ها هستید پس. و البته افتخار همه ایران