۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۷

ایسنا نوشت: اعضای شورای امنیت در نشست‌های غیررسمی خود در جنوب سوئد نقشه راهی برای حل بحران سوریه تعیین کردند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، اعضای شورای امنیت در نشست خود در جنوب سوئد نقشه راهی درباره سه مساله اصلی بحران سوریه تعیین کردند. این سه مساله احیای روند سیاسی با نظارت سازمان ملل، رساندن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان و ایجاد مکانیزم مستقل برای شناسایی عاملان استفاده از سلاح شیمیایی است.

یک دیپلمات فاش کرد که توافق اولیه بعد از مذاکرات فشرده آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با حمایت مسؤولان ارشد سوئدی حاصل شد. این مذاکرات شامل اعضای شورای امنیت و کشورهای دیگر بود. نشست‌هایی نیز میان خود اعضای شورای امنیت از جمله نمایندگان کشورهای دائم عضو شورای امنیت برگزار شد.

در این راستا، اعضای شورای امنیت نشستی را با آنتونیو گوترش، و استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار کرده و درباره بحران سوریه به تبادل نظر پرداختند.

در این نشست با احیای مذاکرات صلح و ایجاد مکانیزم سازنده در شورای امنیت توافق شد. همچنین حاضران بر لزوم اجرای قطعنامه ۲۴۰۱ درباره حل اوضاع انسانی تأکید کردند.

شرکت کنندگان در این نشست تأکید کردند که استفاده از سلاح شیمیایی نقض قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت است. آن‌ها بر پایبندی‌شان به ایجاد مکانیزم شفاف و مستقل برای مشخص کردن عاملان استفاده از سلاح شیمیایی تأکید کردند.

درباره اهمیت تلاش‌های اعضای شورای امنیت در خلوتگاه باکوکرا نماینده سوئد گفت: توافقی برای بازگشت جدی به سمت راه حل سیاسی در چارچوب روند ژنو صورت گرفت.

وی افزود: ما از اکنون و ظرف روزهای آینده برای توافق بر سر ایجاد سازوکاری جدید که مشخص کند آیا سلاح‌های شیمیایی در سوریه استفاده شده‌ و مسؤولان آن چه کسانی هستند تلاش بیشتری خواهیم کرد.

این نماینده سوئد گفت: ما نگران افزایش بحران در منطقه هستیم و به محض اینکه واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل و همتای آمریکایی‌اش یعنی نیکی هیلی دور یک میز به مدت یک روز و نیم بنشینند اعتمادی که در شورای امنیت نیاز است حاصل می‌شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =