۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶
۴۵ روز فرصت برای مریخ‌نورد فرصت

ایسنا نوشت: مریخ‌نورد "فرصت" به محض اینکه طوفان گرد و خاک مریخ تمام شود، برای تماس با زمین 45 روز زمان خواهد داشت.

از وقتی یک طوفان گرد و غبار گسترده سراسر سیاره مریخ را فراگرفته، نگرانی‌های بسیاری در مورد سرنوشت کاوشگر "فرصت" (Opportunity) ناسا به وجود آمده است.

این کاوشگر به پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی خود وابسته است. حجم گرد و غبار طوفان موجب شده است که نور به اندازه کافی برای این پنل‌ها فراهم نباشد و در نتیجه "فرصت" نتواند حرکت کند.

یک تیم در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا(JPL) آخرین ارتباط را با این کاوشگر در تاریخ 10 ژوئن برقرار کرده است. اکنون طوفان در حال خوابیدن است و هنگامی که تاری آن به اندازه کافی کم شود و به سطح 1.5 تائو (tau) برسد، "فرصت" 45 روز برای پاسخ به سیگنال‌های واحد کنترل عملیات زمان خواهد داشت. در غیر این صورت، ناسا تلاش مداوم برای ارتباط با "فرصت" را متوقف خواهد کرد.

تائو واحد اندازه‌گیری ذرات و گرد و غبار در جو مریخ است. واحد کنترل امیدوار است هنگامی که آسمان مریخ به اندازه کافی تمیز شود، باتری "فرصت" خود را شارژ کند و قادر به شنیدن و پاسخ دادن به سیگنال‌هایی باشد که از زمین فرستاده می‌شود.

اگر 45 روز بدون پاسخ بگذرد، گروه کنترل عملیات، فعالیت و تلاش خود برای بازیابی "فرصت" را متوقف خواهد کرد.

"جان سالاس" مدیر پروژه "فرصت" می‌گوید: اگر بعد از 45 روز پاسخی از "فرصت" نشنویم، گروه مجبور خواهد شد نتیجه بگیرد که گرد و غباری که جلوی نور خورشید را گرفته‌اند و سرد شدن مریخ موجب شده است تا "فرصت" دچار اختلال شود و در این صورت احتمال اینکه این کاوشگر دیگر نجات پیدا نکند، قوی است.

این به این معنا نیست که ناسا به طور کامل از "فرصت" قطع امید خواهد کرد. ضمن اینکه "فرصت" در ابتدا برای یک مأموریت 90 روزه طراحی شده بود و حالا تقریبا 15 سال است که فعالیت می‌کند. گروه کنترل تلاش خود برای ارتباط‌گیری را خیلی کمتر از اکنون ادامه خواهد داد و ارسال سیگنال‌های فعال رادیویی را از طریق شبکه عمیق فضایی متوقف می‌کند.

مسئله این است که پنل‌های خورشیدی "فرصت" ممکن است در گرد و غبار دفن شده باشند. در صورتی که این حدس درست باشد، زمان خواهد برد تا بادهای مریخ این گرد و غبار را از روی آنها پاک کنند تا نور خورشید بتواند باتری "فرصت" را شارژ و برای دریافت سیگنال آماده کند.

احتمال آن زیاد است که تا زمان وقوع این اتفاق، پنجره 45 روزه تمام شده باشد. با این حال، این هم ممکن است که شرایط دیگر در طول طوفان گرد و غبار به اجزای مهم کاوشگر آسیب زده باشد و "فرصت" به آخر خط رسیده باشد.

تنها گذر زمان همه چیز را مشخص می‌کند و گروه عملیات امیدوارند که "فرصت" از این آخرین چالش نیز سربلند بیرون بیاید.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =