جنس ایرانی بخریم یا خارجیِ ارزان و بی‌کیفیت؟

سنت خرید لباس نو برای سال جدید از دیرباز بازارهای پوشاک را با شلوغی مواجه می کرد، هر چند در برخی سال ها تغییرات قدرت خرید بر بیشی و کمی این رونق تاثیرگذار بود.

 به گزارش خبرآنلاین، آخرین روزهای سال در حالی سپری می شود که برخی فروشندگان از نبود رونق در این بازار گله دارند.

 بسیاری معتقدند مشکلات در بازار پوشاک جدی است. از یک سو واردات غیر قانونی پوشاک تولید کنندگان را تهدید می کند و از سوی دیگر دست فروش های حاشیه خیابان ها و پیاده روها مانع از آن شده است که واحدهای صنفی رونق لازم را به خود ببینند.در کنار این اتفاق ها نوع جنس هم موضوعی است که این روزها مانور زیادی از سوی دولت بر روی آن صورت گرفته؛اینکه پوشاکی که خریداری می شود،ایرانی است یا خارجی؟

در سالهای گذشته بازار پوشاک ایران به تدریج در اختیار پوشاک ترک،چین و پاکستان قرار گرفته است.البته سهم پوشاک چین بیش از همه اجناس است.این اتفاق تلخ تولیدکننده های پوشاک داخلی را با مشکل مواجه کرده است.به طوری که حتی طراحان داخلی هم نتوانسته اند ذائقه مصرف کننده ایرانی را تغییر دهند و کماکان اصل «قیمت کمتر» بر کیفیت و زیبایی غلبه کرده است.واقعیت این است که پوشاک قاچاق و غیر قاچاق به راحتی در فروشگاههای عرضه پوشاک به فروش می رسد و در این میان به دلیل ارزانی قیمت،مصرف کننده ترحیج می دهد که کالای بی کیفیت چینی تنها به دلیل ارزان تر بودن،بخرد.

نتیجه چنین اتفاقی در سالهای گذشته به تعطیلی واحدهای تولید پوشاک داخلی و بیکار شدن گروه کثیری از خیاطان،طراحان و کارگران این بخش منجر شده است.اینکه پوشاک ترکیه ای در بازارهای ایران جولان می دهد،پدیده تلخی است؛خصوصا وقتی که چینی ها و ترکیه ای ها برای بازار ایران مانتو طراحی می کنند1

هرچند این روزها مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت با همکاری اصناف درحال رصد کردن بازار نوروزی پوشاک و تشویق مردم به خرید کالای ایرانی هستند،اما این موضوع حتما طرحی بلند مدت است و به این زودی ها ذائقه مصرف کننده ایرانی را نمی توان تغییر داد.

 لباس نو هنوز یکی از اقلامی است که در سبد خرید بسیاری از ایرانی ها جا دارد.بررسی ها نشان می دهد به طور متوسط یک خانواده ایرانی در سال 1395 یک میلیون و 691 هزار تومان صرف خرید لباس در کل سال کرده است، اما هزینه خرید لباس در آستانه سال نو چقدر است؟

برند بخرید،بیشتر پول بدهید

 پیراهن مردانه قیمت مشخصی ندارد. این روزها کنار خیابان پیراهن های جعبه ای بیست تا چهل هزار تومان را به وفور می بینید که اغلب آنها هم اجناس قاچاق هستند.اما اگر قصد خرید پیراهن برند را کردید باید بپذیرید که حتی دویست هزار تومان پرداخت کنید.حتما هم برندها ایرانی نیستند. قیمت های متعارف برای پیراهن مردانه بالاست، چرا که در بازار تهران، پیراهن های خاص با برندهای خاص حتی بیش از یک میلیون تومان هم قیمت دارد.

 به شکل معمول اما اگر کسی قصد خرید پیراهن مناسب داشته باشد لازم است هزینه ای صد هزار تومانی را برای این کار در نظر بگیرد. در این بین شلوارهای مردانه نیز مانند پیراهن مردانه ، بسته به جنس و نوع پارچه از 50 هزار تومان تا یک میلیون تومان قیمت می خورد اما یک شلوار مناسب و معمولی حداقل صد هزار تومانی قیمت دارد .هر چند در شرایط معمول،جوان ترها جین انتخاب می‌کنند و میانه‌ها کتان و سن و سال دارترها پارچه ای اما در نوروز لباس رسمی منتخب بسیاری از افراد است.

 به این ترتیب یک پیراهن و یک شلوار مردانه حداقل دویست هزار تومان و حداکثری غیر قابل برآورد ، هزینه در بر دارد. این تمام ماجرا نیست. اگر پای کفش و کمربند هم وارد میدان شود آن وقت است که باید 150 هزار تومانی به این هزینه اضافه کرد.

برای خرید لباس زنانه چقدر باید هزینه کرد؟

 اینجا باید هزینه بیشتری در نظر گرفت.غالبا مانتو و شلوار ، تی شرت زنانه یا شومیز، کفش و کیف و شال یا روسری اقلامی هستند که توسط زنان برای نو شدن لباس عید خریداری می شود.باز هم دراین بازار پوشاک خارجی حرف اول را می زند.

 این روزها حتی کنار خیابان رگال های بزرگی برای عرضه مانتو پیدا می شود. مانتوهایی که از سوی دستروشان خیابانی عرضه می‌شود بین 30 تا 50 هزار تومان قیمت دارد، اما متعارف قیمت یک مانتو را باید 150 هزار تومان در نظر گرفت. خوشبختانه سهم مانتوی خارجی در این بازار به مراتب کمتر از سایر بازارهاست اما در سایر پوشاک زنانه اغلب اجناس خارجی است.

 از سوی دیگر شلوار زنانه نیز بین 50 تا 150 هزار تومان قیمت می‌خورد. هزینه کیف و کفش حداقل باید بین دویست تا سیصد هزار تومان لحاظ شود. شال روسری نیز بین 15 تا 150 هزار تومان هزینه روی دست خریدار می گذارد در عین حال که شومیز یا تی شرت زنانه نیز بهایی بین 50 تا 150 هزار تومان در عادی ترین شکل دارد. به این ترتیب خرید لباس های زنانه حداقل 365 هزار تومان تا 900 هزار تومان در حالت عادی و هزینه ای به مراتب بیشتر در وضعیت خرید از برندها به همراه خواهد داشت.

 پاشنه آشیل

 اینجا پاشنه آشیل هزینه خانوار ایرانی برای خرید لباس عید است. اگر پدرها و مادرها از خرید برخی اقلام مورد نیاز خود با هدف کم کردن هزینه ها چشم بپوشند اما نمی توانند در این حوزه کاری کنند. اتفاقا تیغ فروشندگان نیز در این بازار بیش از دیگر حوزه ها برندگی دارد. در بسیاری موارد یک شلوار بچه گانه قیمتی بیش از یک شلوار مردانه یا زنانه در بازار یاران دارد. بلوزها و شومیزها و پیراهن های بچه گانه نیز به همین ترتیب لباس ها و کفش های بچه گانه از دیرباز قیمتی بالاتر از لباس بزرگسال را داراست و این نسبت همچنان حفظ شده است.

 به این ترتیب به نظر می رسد والدینی که قصد خرید دو دست لباس برای هر فرزند خود دارند باید حداقل برای هر دست لباس صد هزار تومانی در نظر بگیرند. نکته اینجاست که کار بچه ها در شب عید با یک دست لباس راه نمی افتد و در نتیجه خرید لباس دو فرزند در عادی ترین شکل ، با کیفیت متعارف کالا هزینه ای در حدود 400 هزار تومان را داراست . به این ترتیب نو شدن سر تا پای یک خانواده چهار نفره یک میلیون و صد هزار تومان در عادی ترین شکل براورد می شود،حال آنکه اگر تولید داخلی بها داده شود و سهم کالای قاچاق کم شود،هم چرخ اقتصادی کشور راحت تر می چرخد و هم هزینه تولید کم می شود.نتیجه این اتفاق اشتغال بیشتر و البته کاهش هزینه های خانوار برای مراسمی چون نوروز است.

35223

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    29 5
    جدیدا توی کارهای کژوال و تریکو برند های خوب و قابل احترامی تو ایران به وجود اومده. با قیمت یه ذره بالای متوسط. که انصافا از نظر دوام و استایل واقعا خوبن. ولی فروششون محدوده بعضا
  • بدون نام ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    32 0
    مردم با تشر و دستور كه نمي رن سراغ جنس ايراني، هر موقع به توليدكنندگان بي وجدان بيشتر از مردم تشر زديد اون موقع ميشه رو خريد كالاي ايراني هم فكر كرد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    15 1
    اینکه تولید داخلی حمایت بشه کار درستیه اما مصرف کننده حلقه آخر این کاره قبلش تولید کننده و فروشنده باید کمک کنه که اکثرا نمیکنن.تمامی دلایل به کنار اصلا انصاف گم شده تو بازار عید.مثلا مانتو .این یکی که کلا تولید داخله و تو هر جایی کارگاهی هست و تولید میکنه اما همون مانتو ماه قبل دم عید چهل درصد الکی افزایش قیمت داشته .همش سود های کوتاه مدت و ضرر بلند مدت.
  • بدون نام ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    10 0
    البته جنس ايراني اگر پيدا بشه نشيگي بهتري داره!!! برادرمن كدام توليد كدام جنس توليد را فداي دلال بازي وپورسانت هاي انچناني كردندوبا مصادره كارخانجات كارافرينان مبتكر را فراري ومديران دولتي نالايق وفاسد را جايگزين كردند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    10 0
    انصافا پوشاک ایرانی کیفیت خوبی داره ولی توسط فروشنده ها با سود های بسیار سرسام اوری فروخته میشه.ولی در اجناس قاچاق بخصوص چینی فروشنده ها هم سود کمتری میگیرند.بهتر هستش تولید کننده های برند های ایرانی فروشگاه های زنجیره ای داشته باشند تا با حذف واسطه گری در مرحله اول و قیمت واقعی و مناسب مردم را ترغیب به خرید کنند و در مرحله بعد فروشندگاه جزو هم با کاهش قیمت ها بساط جنس بی کیفیت را برای همیشه برچینند.برای من جای تعجب هستش چرا تولید کنندگاه همانند شمال کشور فروشگاه های زنجیره ای در تهران دایر نمیکنند؟در حاشیه شهر چالوس تا فریدونکنار بهترین اجناس ایرانی رو میشه در بزرگترین فروشگاه ها با بهترین قیمت ها خرید ولی چرا این اتفاق در تهران نمیافته؟
  • بی نام EU ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    12 1
    البته لازم به ذکره خیلی از چیزایی که ما میخریم و اتفاقا ازشون راضی هستیم در واقع ایرانی هستند و در داخل تولید میشن ولی به عنوان جنس خارجی به ما عرضه میشه بعد ما هم میگیم خب جنس خارجی از ایرانی بهتره
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    9 2
    بیشتر جنس های ایرانی بی کیفیت هستند. اگر کیفیتی هم باشه برای شروع به کار تولید کننده است و بعد از مدتی بی کیفیت و گران میشه. این شده قانون تولید در ایران. آقایان هم با دادن شعار و افزایش تعرفه واردات و منع واردات و از بین بردن رقابت و اجبار مردم به خرید از این ها به این بی کیفیتی و گرانفروشی دامن می زنند. البته بیشتر تولید کننده ها هم کپی کننده هستند.
  • كسري IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    12 0
    وقتي توليد كننده إيراني ميره چين ميده توليد ميكنن فقط مارك خودش رو ميزنه انتظار داريد مردم حمايت كنند در ضمن قيمّت كت و شلوار تو ايران از برندهاي اروپاي غربي گرونتره
  • رضا IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    15 1
    تقریبا چیزی به اسم کالای ایرانی وجود نداره، اکثر برند های ایرانی در چین تولید و به اسم کالای ایرانی به خورد ملت داده میشوند، پس همون خارجی اصل و نسب دار بهتره
  • بی نام BE ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    5 0
    باید به کلاس صادراتی توجه بشه تا مردم از اقتصاد ملی حمایت کنند. کدام کالای ما از نظر کیفیت و قیمت با محصولات خارجی قابل مقایسه هست؟ فقط در عرصه خام فروشی منابع فعال بودیم‌.
  • بی نام BE ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 17
    با سلام: باعث تاسف هست . که تجار وکسبه ومردم به فتوای شرعی هم اهمیت نمیدهند. وبه ظاهر میگن ما ولایت مداریم . تابناک با شهامت منتشر کن .شاید تلنگری به مومنین باشد ان شاالله
  • بی نام BE ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    9 0
    نمونه آن خودروسازهای داخلی است
  • بی نام BE ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 0
    مشخص است که نویسنده اطلاعلا عمیق و درستی از وضعیت اقتصاد ایران و ارتباطات اقتصادی شرکت ها و کشورها دارد.
  • بی نام BE ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    5 13
    اگر من کالای ساخت هموطن خودم را نخرم، پس چگونه هموطنم کالا یا خدمات ساخت من را بخرد؟
  • بی نام BE ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    7 0
    من خودم ظرفشویی پاکشوما خریدم به هدف حمایت از تولید داخل ولی هنگام باز کردن کارتن آن، دیدم که برچسبساخت چین را خواسته اند بکنند ولی بصورت ناقص کنده شده.
  • بی نام BE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 0
    با این کار دارن هم کارخونه ها و اعتماد مردم رو نسبت به بورس از بین میبرن
  • بی نام BE ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    3 0
    اگر دولت سنگ اندازی در برابر تولید را متوقف کند،مردم وظیفه خود را بهتر میدانند.
  • بی نام BE ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    4 0
    این واردات باعث ننگ است واردات شمش اهن وفولاد اونم کشوری که با 1 درصد جمعیت جهان 11 درصد منابع کانی جهان را داراست.یعنی هند با با 20 برابر جمعیت بیشتر کمتر از ما معادن و تقریبا بدون نفت وگاز
  • بی نام BE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    2 1
    ایراین اصیل یا عیر اصیل نداره ... دلیلش تامین ارزان اقلام غذایی درمانی ساخت وساز و رفت آمد طبقه متوسط شهری با استفاده از دلارهای نفتی به قیمت نابودی کشاورز و تولیدکننده داخلی.
  • بی نام BE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 0
    چقدر دیر فهمیدید
  • بی نام BE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    3 1
    نمی شود . نمی توانیم . چون نمی خواهیم . به بیان دقیقتر نمی خواهند .
  • بی نام BE ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 1
    کره جنوبی در تأمین برنج خودکفا بوده، ذخیره‌ی دولتی معادل یک دهم تولید سالانه نیز دارد. این کشور در سال زراعی جاری سطح زیر کشت برنج خود را اندکی کاهش داده و کشاورزان را تشویق به کشت اقلام زراعی همچون ذرت و گندم کرده است، چرا که صد در صد وابسته به واردات آنها است.
  • بی نام BE ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    7 0
    دولت انقدر مالیات میگیره که اکثر تولید کنندگان به دلالی روی آورده اند
  • بی نام BE ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    3 0
    مردم پشتكار دارند،فقط حمايت دولت نيازه. براي يه جواز كسب ساده ماهها بايد دوندگي كني. دولت نبايد رانتي مجوز بده،اگه دولت بروكراسيشو كم كنه و كار رو راحت تر راه بندازه و تحت فشار براي دادن مجوز محدوديت نزاره بخدا تو خيلي زمينه ها صادر كننده ميشيم.
  • بی نام BE ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    6 0
    با سلام و اظهار تاسف عميق از وضعيتي كه بر كشاورزي ما حاكم شده به اطلاع ميرسانم اينجانب به عنوان فردي كه بيش از 15 سال در كار توليدات كشاورزي سابقه دارم ميتوانم قاطعانه اعلام كنم كه چنانچه سياستهاي دولتي در قبال كشاورز و كشاورزي كه به سادگي قابل تغيير است تغيير كند ظرف 5 سال كشور ما براحتي و بدون اينكه به بخشهاي ديگر كشاورزي آسيب وارد كند در توليد برنج و گوشت قرمز به خود كفائي برسد . مشكل مسئولين دولتي ما در اين است كه وقتي ميگوئيم حمايتهاي دولتي از بخش كشاورزي بايد جدي و واقعي باشد فكر ميكنند كشاورزان ميخواهند با دريافت كمك بخورند و بخوابند در صورتي كه به اين شكل نيست حمايت به شكلي بايد باشد كه امكان توليد بيشتر و رقابت وجود داشته باشد نهاده هاي كشاورزي كه توليد آنها انحصاراً در اختيار دولت
  • بی نام BE ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    6 3
    اگر واردات از چین کاهش یابد قطعا تولید داخلی تقویت میشود
  • بی نام IT ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    0 6
    ایرانی
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    3 0
    هیچ کدام چون پول نداریم خرید کنیم
  • پرویز A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 0
    بنظر من جنس های خارجی هم بهترن هم با کیفیت تر