سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان گفت: در سال جاری میزان تبادل تجاری میان ایران و آذربایجان ۳۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرآنلاین گیلان؛ دکتر جواد جهانگیرزاده در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است افزود: همکاری مشترک در حوزه نفتی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار به صورت سالانه است.

وی با بیان اینکه در موضوع گردشگری تا سال گذشته تبادلات بین ۲ کشور رقمی بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بود گفت: با توافقات جدیدی که صورت گرفته امیدواریم بتوانیم از طریق گمرک و اقدامات اقتصادی حجم مبادلات را به بالای ۲ میلیارد دلار برسانیم.

وی افزود: ظرفیت تجاری موجود در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و ترانزیت گیلان می‌تواند ارقام بالایی از روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان را برای کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان به عنوان یک ایستگاه ترانزیتی عمل می‌کند اظهار داشت: جمهوری آذربایجان بواسطه ارتباط خوب با اروپا و اتصال از طریق راه آهن به اروپا و بویژه روسیه بازارهای بزرگی را می‌تواند برای کشور ما ایجاد کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان با اشاره به وجود برخی پروژه‌های مشترک بویژه در حوزه عمرانی بین آذربایجان و ایران از طریق استان گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: ایستگاه راه آهن در آستارا و در ادامه خط ریلی رشت-آستارا درآمدهایی در بحث ترانزیت می‌تواند از بعد ملی برای کشور داشته باشد.

وی افزود: خط ریلی رشت-آستارا و آستارا-آستارا با ایجاد برخی امکانات در حوزه‌های صنایع بسته بندی و مشابه آن می تواند برای گیلان علاوه بر جذب ظرفیت نیروی کار، فرصت‌های جدیدی را فراهم کند.

دکتر جهانگیرزاده به ارتباطات خوب تجار گیلانی از طریق اتاق بازرگانی اشاره و خاطرنشان کرد: صادرات میوه و مصنوعات گیلان و کشور از طریق این استان می تواند روابط تجاری ۲ کشور را گسترش دهد.

وی استفاده از ظرفیت ریلی را یک فرصت برای کشور ایران در بعد ملی و بین المللی دانست و افزود:استان گیلان می‌تواند یک ترمینال بسیار خوب برای انتقال میوه‌های موجود در حوزه جنوب، غرب و شرق به روسیه و کشورهای دیگر باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان با اشاره به حضور دکتر سالاری در گیلان گفت: این ظرفیت ها میتواند موجب پیشتازی گیلان در مسیر توسعه باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =