۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
 عراقچی به مقامات اروپایی چه گفت؟

جلسه کمیسیون مشترک برجام پس از حدود 3 ساعت در هتل کوبورگ وین به پایان رسید اما دیدارها و رایزنی های سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز در وین ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرآنلاین، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و هیات همراه ، حدود ساعت 14 به وقت محلی هتل کوبورگ را ترک کردند.

هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام از روز اجرای برجام (16 ژانویه 2016) تا کنون، ساعت 11 صبح امروز به وقت محلی وین در هتل کوبورگ آغاز شد و به گفته عراقچی، این نشست بر موضوع رفع تحریم ها و رسیدگی به موارد نقض برجام توسط آمریکا متمرکز است.

عراقچی روز پنجشنبه در این زمینه گفت: در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام بطور معمول با برخی از کشورهای مشارکت کننده در برجام یا در صورت نیاز با همه آنها دیدارهای دوجانبه برگزار می کنیم. این بار هم تا الان با هیات اتحادیه اروپا ، روسیه ، فرانسه و آلمان دیدار کرده ایم و با هیات های دیگر نیز متعاقبا دیدارهایی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دوجانبه مباحث مربوط به میزان پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش در برجام و مواردی که مورد نقض واقع شده است را مطرح کردیم. مواضع برخی از کشورها کاملا با مواضع ایران نزدیک است و مواضع برخی دیگر نیز موید نقض برجام توسط آمریکا است ولی تا حدی از گفتن آن ابا دارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ايران از کميسيون مشترک برجام خواسته است درباره لغو «مؤثر» تحريم‌هاي ايران اقدام و مشخصاً به موارد متعدد نقض برجام از سوي آمريکا رسيدگي کند.

شبکه تلويزيوني پرس تي وي گفت: نمايندگان ايران و گروه پنج بعلاوه يک امروز (جمعه) براي شرکت در يازدهمين نشست دوره‌اي کميسيون مشترک برجام، آن هم در بحبوحه تهديدات آمريکا مبني بر احتمال خروج اين کشور از برجام، در وين، پايتخت اتريش، گردهم آمده‌اند. عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه ايران گفته است که از مسائل مهم در دستور کار اين جلسه، مسئله لغو تحريم‌هاي ايران و همچنين موضوع موارد مختلف نقض برنامه جامع اقدام مشترک از سوي آمريکا، خواهد بود. عراقچي بر موضع ايران، مبني بر اين که برجام قابل مذاکره‌ي مجدد نيست، بار ديگر تأکيد کرد.

رياست جلسه کمیسیون برجام مشترکاً برعهده هلگا اشميت، معاون فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، و عباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران، است. اصولاً در اين نشست‌هاي دوره‌ايِ کميسيون مشترک برجام، معاونان وزراي خارجه يا مديران سياسي وزارت‌هاي امور خارجه کشورهاي امضاکننده برجام شرکت مي‌کنند.

ايران مدت‌ها است که به اين کميسيون درباره موارد متعدد نقض مفاد برجام از سوي آمريکا، شکايت کرده است. روز گذشته،عراقچي، پيش از آغاز نشست اين کميسيون، گفت: ايران بر اين باور است که آمريکا در حال نقض تعهداتي است که خودش براساس متن برجام پذيرفته است. عراقچي تأکيد کرد که در نشست روز جمعه، ايران اين شکايت‌ها را از طرز برخورد نامناسب آمريکا با برجام به اعضاي کميسيون مشترک اعلام خواهد کرد، تا شايد همه بتوانند در اين زمينه به تفاهم و درکي مشترک برسند.

عراقچي افزود: برخي از اعضاي گروه پنج بعلاوه يک، مانند روسيه و چين، معمولاً با مواضع ايران در خصوص نقض برجام از سوي آمريکا هم‌عقيده‌اند، ولي برخي ديگر از اعضاي گروه پنج بعلاوه يک، هرچند اذعان دارند که آمريکا به تعهدات خود بر اساس برجام پايبند نيست، تا حدي از گفتنِ علنيِ اين مطلب (عليه آمريکا) اِبا دارند. عباس عراقچي ابراز اميدواري کرد، با توجه به توضيحات مبسوطي که ايران در اين خصوص به اعضاي کميسيون مشترک ارائه خواهد کرد، اين کميسيون بتواند بيانيه‌اي مشترک عليه آنچه آمريکا برضد برجام انجام مي‌دهد، منتشر کند.

به گزارش پرس تی وی، هيئت ايرانيِ شرکت‌کننده در اين کميسيون، طبق روال معمول، تاکنون نشست‌هايي دوجانبه با برخي از هيأت‌هاي کشورهاي عضو اين کميسيون در حاشيه نشست دوره‌اي کميسيون مشترک برجام برگزار کرده است و پس از پايان نشست اين کميسيون نيز ممکن است نشست‌هاي دوجانبه‌ي ديگري با برخي ديگر از اعضاي گروه پنج به‌علاوه يک برگزار کند.

عراقچي روز گذشته به خبرنگاران گفت: کارگروهي متشکل از کارشناسان فنيِ ايران و کشورهاي عضو پنج بعلاوه يک تشکيل شده است، که مشخصاً درباره موضوع برداشته شدن تحريم‌هاي ايران به بحث و تبادل نظر بپردازد، زيرا اين مهم‌ترين بخش از برجام است که ايران درباره‌ي آن شکوائيه دارد. علت آن اين است که ايران به تعهدات خود بر اساس متن برجام - که شامل محدودسازي برنامه هسته‌اي اين کشور بوده - عمل کرده و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز بارها بر پايبندي ايران به متن برجام و عمل کردن اين به تعهداتش براساس برجام، صحه گذاشته است، ولي از سوي ديگر، ايران شاهد برداشته شدن مؤثرِ تحريم‌هاي اين کشور نبوده است.

متأسفانه آمريکا کماکان بر شرکت‌ها و بانک‌هاي اروپايي و ساير کشورها فشار مي‌آورد و فضاي تهديد و ارعاب ايجاد مي‌کند تا آنان را از انجام دادن هرگونه تجارت، تعامل اقتصادي يا داد و ستدِ بانکي با ايران بازدارد، که مشخصاً حرکتي است که ناقض برجام است. 

فرزانه شرفبافی مدیر عامل ایران ایر یکی از شرکت کنندگان در کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین گفت: در این جلسه درباره مجوزهای اداره خزانه داری و دفتر کنترل اموال خارجی (OFAC) در بخش هوایی صحبت کردیم.

به گفته مدیرعامل ایران ایر ؛ مشکلات مربوط به لغو تحریمها در بخش هوایی را مطرح کردیم و مذاکرات در کمیسیون مشترک درباره موضوع لغو تحریمها ادامه دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    0 1
    اقدام عملی لازم است که شجاعت میخواهد