ایسنا به نقل از تک‌تایمز نوشت: مهندسان آکادمی فضایی چین می‌گویند هدف از پرتاب ماهواره اخیر این کشور کشف "شفق کیهانی" است.

چین بامداد روز دوشنبه یک ماهواره به منظور مطالعه سمت پنهان ماه پرتاب کرد.
این ماهواره توسط راکت March-4C و در ساعت 5:28 دقیقه به وقت گرینویچ(1:58بامداد دوشنبه 31 اردیبهشت) از "مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ چین"(China's Xichang Satellite Launch Center)، پرتاب گردید.

این ماهواره پس از حدود 25 دقیقه از پرتاب از راکت جدا شد. سپس ماهواره در مدار 400 هزار کیلومتری زمین قرار گرفت.

این ماهواره حدود 400 کیلوگرم وزن دارد و به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند به مدت سه سال در فضا کاوش کند.

"چن لن" (Chen Lan) مهندس ارشد آکادمی فضایی چین گفت: ماهواره Queqiao چندین حامل از جمله یک آنتن چتر مانند دارد که می‌تواند بزرگترین آنتن ارتباطی در زمینه اکتشافات فضای عمیق باشد.

مهم‌تر از همه، Queqiao دارای دو میکروماهواره به نام‌های" Longjiang-1 " و " Longjiang-2 " است. این میکرو ماهواره‌ها به منظور کمک به اخترشناسان در فهم "سپیده کیهانی" (cosmic dawn) یا آن نقطه پس از انفجار بزرگ که اولین ستارگان و کهکشان‌ها متولد شده‌اند، قرار داده شده‌اند.

"چن زلی"(Chen Xuelei) کیهان شناس "رصدخانه ملی نجوم چین" گفت: کشف شفق کیهانی هدف نهایی ما است.

در حالی که در گزارش‌ها آمده که قصد پرتاب این ماهواره مطالعه "سمت پنهان ماه"(dark side of the moon) است اما اصطلاح علمی این عبارت "سمت دور ماه"(far side of the moon) است، گرچه معنای هر دو عبارت یکی است و هر دو به نیم کره‌ای از ماه که به‌طور دائمی از کره زمین روی‌ گردان است، اشاره دارند.

به گفته‌ی ناسا، "سمت دور ماه" بخشی از ماه است که همیشه در حال دور شدن از زمین است و این به خاطر پدیده‌ای است که "قفل جزر و مدی" (tidal locking) نامیده می‌شود.

برقراری ارتباط میان سمت پنهان ماه و زمین غیرممکن است زیرا ماه دارای قفل گرانشی است و آن طرف همیشه از زمین دور خواهد شد.

قفل جزر و مدی یا قفل گرانشی (gravitational locking) زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد. آشناترین نمونه این پدیده همبستگی جزر و مدی کنونی ماه نسبت به زمین است.

ماه، نور خود را منتشر نمی‌کند و به جای آن، منعکس کننده اشعه‌های خورشید است. از این رو، نیمی از سطح ماه همیشه روشن است در حالی که بخش دیگر همیشه خاموش است.

از آنجا که ماه و زمین با سرعت یکسانی حرکت می‌کنند، به نظر می‌رسد بخش تاریک ماه همیشه به زمین مواجه می‌شود، اما اینطور نیست. در حقیقت، سمت دور ماه نیز "گامهای ماه" که مردم روی زمین مشاهده می‌کنند را دنبال می‌کند. هنگامی که روی زمین ماه کامل است، در "سمت دور ماه " یک ماه نو است.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =