کشتارقارچ‌ها؛ آن‌چه درهفته‌گذشته درباره پدیده‌مرگ‌بار مطرح‌شد

قارچ‌ها به عنوان جدیدترین پدیده مرگبار عمومی در هفته گذشته، سروصدای زیادی به پا کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در روزهای هفته ای که در انتهای آن به سر می بریم، ماجرای مسمومیت با قارچ برخی هموطنان در ابتدای این هفته، خبرساز شد.

در اولین واکنش رسمی به این ماجرا هشدار نسبت به برداشت قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت  باعث شد مقامات مسئول به مردم توصیه کنند هرقارچی را مصرف نکنید مرگ‌آفرین است! شاید این هشدار دیرهنگام بود چون  از سوی سخنگوی اورژانس کشور خبر رسید ۹ مورد فوتی بر اثر مصرف قارچ اتفاق افتاده است. او به مردم توصیه کرد قارچ فله‌ای مصرف نکنند.

با این حال، گوش کسی به توصیه های دیرهنگام مسئولان بدهکار نبود چون فقط در یک استان مانند آذربایجان غربی آمار مسمومان با قارچ به ۷۱ نفر رسیدماجرا آن قدر بالا گرفت که فیلمی منتشر شد و در آن از قارچ‌های سمی‌ای که کار ۷۵۰نفر را به بیمارستان کشاند، رونمایی شد.

در اواسط هفته با انتشار آخرین آمار تعداد مسمومان با قارچ در کشور مشخص شد دست کم 800 نفر کارشان به بیمارستان کشیده و دلیل آن هم صاعقه های متعدد، یونیزه شدن هوا و روییدن قارچهای مسموم بوده است. حتی به طور مثال در شمال غرب ایران و در اطراف ارومیه، تعداد مسموم شدگان از قارچ سمی به ۸۰ نفر و یک فوتی رسید.

در این بین گزارشهای متعددی درباره اپیدمی قارچ‌هایی که می‌کشند هم منتشر شد تا علت را مشخص کند و در نهایت عامل و علت اصلی مسومیت‌های قارچی اخیر مشخص شد که گونه قارچی Amanita virosa نام دارد. اورژانس کشور هم در خبر تعجب برانگیز دیگری آخرین آمار تلفات قارچ سمی را ۱۰۱۷ مسموم و ۱۵ نفر فوت‌شده اعلام و به تفکیک استان‌های درگیر تمامی موارد را مشخص کرد.

قصه هشدارهای مکرر مسئولان دولتی با این گزارش به انتها نرسید چون قارچ‌های سمی همچنان قربانی می‌گیرند و مشخص شد کشته‌شدگان به ۱۸ نفر رسیده و ۱۲ استان درگیر شدند. این گستردگی تاکنون کم سابقه بوده است. حتی قارچ سمی در همدان هم قربانی گرفت.

با وجود کشته شده های بسیار و گستردگی مسمومیت در کشور، وزارت بهداشت تصمیم گرفت مصرف قارچ‌های فله‌ای را ممنوع اعلام کرده و با انتشار علائم مسمویت قارچی، از مردم بخواهد به جوانی خود رحم کنند و جان بر سر شکم نگذارند.

انتظار می رود با وجود بارندگی های مناسب اخیر، باز هم خبری از مسمومیت با قارچهای خودرو و طبیعی شنیده شود، آنجاست که باید دست به دعا برداشت تلفات جانی این خوراکی کشنده به حداقل برسد.

 23145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =