سفیر اسبق ایران در برزیل، پیشنهاد ترامپ به ایران را برای خبرآنلاین در سیاست داخلی و خارجی کشورمان بررسی و تحلیل کرده است. وی می‌گوید: سیاست راهبردی آمریکا تغییر رژیم اسلامی وگرفتن امتیازات زیاد از ایران است.

زهره نوروزپور: چند روز پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در کنفرانس خبری با نخست وزیر ایتالیا گفت که حاضر است بدون پیش‌شرط با ایرانی‌ها ملاقات کند. درخواست ترامپ واکنش بسیاری در آمریکا و ایران داشت، همین طور در رسانه‌های خبری عربی، آسیایی و اروپایی... در این باره سیدجعفر هاشمی سفیر اسبق ایران در برزیل و کارشناس ارشد امور بین‌الملل در مورد چشم‌انداز تهدیدهای آمریکا علیه ایران، اقدامات و وظائف ایران و راهکارها و پیشنهادها به خبرآنلاین گفت: «سیاست راهبردی آمریکا تغییر رژیم اسلامی وگرفتن امتیازات زیاد از ایران است.»

هاشمی در تحلیل خود با تاکید بر اینکه سیاست های ترامپ در مواجهه با ایران فلج شده و بر همین اساس دست به کارهای عجیب و غریب می زند، گفت: «ترامپ به خاطر عملکردهای غیر معمول دیپلماتیک، از سوی جامعه جهانی مورد غضب واقع شده و حتی از سوی متحدین خود در اروپا، کانادا و آمریکا مورد هجمه قرار گرفته است. این در حالیست که وی در داخل هم از سوی مردم از یکسو و کنگره و سنا از سوی دیگر مورد اعتراض واقع شده است.»

سفیر اسبق کشورمان در برزیل در ادامه به سخنان سخیف پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جمع ایرانیان مقیم آمریکا، اشاره کرد و بیان داشت: « فضاحت و مشکلات اخلاقی که ترامپ در داخل کشور برای خود بوجود آورده، وی را به جنگ لفظی نیازمند کرده است. تنشهای لفظی و مناقشه از دو طرف قابل پیش بینی است ولی آمریکا شروع کننده بوده است. امیدوارم که توئیت آمریکائیها تنها در حد حرف و خوراک تبلیغات داخلی باقی بماند زیرا یقیناً ایران شروع کننده درگیری نخواهد بود، لیکن در صورت هرگونه ارتکاب خطا از سوی آمریکا با آتش خشم ایران اسلامی مواجه خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «ایران قدرت مطلق خاورمیانه است، در صورت کوچکترین خطا از سوی اسرائیل به حمایت از آمریکا و تعرض به نیروهای ایرانی مستقر در سوریه باید منتظر جواب دندان شکن در تل آویو باشد.»

هاشمی تاکید کرد: «گرا دادن به ترامپ از داخل ایران با هدف تحریک وی به جنگ اقتصادی و نظامی با ایران یک خیال خام و از روی بی خردی عاملین آن می باشد.»

این کارشناس روابط بین الملل درباره واکنش آمریکا به روابط ایران و اروپا گفت: «وجه افتراق ایران و اروپا هدف و آرزوی آمریکائیهاست و متاسفانه شواهد بیانگر این است که اروپائیها در حال نزدیک شدن به ایالات متحده می باشند لذا وظیفه مسئولین دیپلماسی کشور است تا با گزینه های جایگزین روابط و همکاری بهتری را در دستور کار قرار دهند.»

هاشمی در پاسخ به این پرسش که مقامات ایران چه راهبردی را باید در شرایط فعلی اتخاذ کنند گفت: «مسئولین کشور باید مسئولانه اظهارات خود را بیان کنند. سرو سامان دادن به مشکلات داخلی از هر امری واجب تر است.»

وی درباره واکنش اروپائیها گفت: «همانند موضعگیری خانم مرکل می تواند آتش را خاموش و سعی در ادامه همکاری در قالب برجام با ایران واکنش عملی چنین موضعگیری است.»

هاشمی در ادامه به وضعیت سیاست داخلی ایران اشاره کرد و بیان داشت: «صرف نظر از صحت و سقم صحبتهای پمپئو نسبت به دارائیهای مسئولین ایرانی که افکار عمومی را تحت الشعاع قرار میدهد رسیدگی جدی به ثروتهای باد آورده حاصل از رانت خواری بسیاری از افراد صاحب منصب خواست عمومی مردم ایران است که از تبعیض ها و رانت خواریها به شدت ناراحت و نگرانند و بدتر از آن اینکه اراده ای برای مبارزه با این تخلفات نمی بینید.»

وی با تاکید بر اینکه تاثیرات مشکلات داخلی و عدم مسئولیت پذیری مسئولین متاسفانه از تحریم های خارجی بیشتر است ادامه داد: «چرا مسئولینی که در بخش اقتصادی فاقد راهبرد مشخصی هستند با مصونیت به کار خود ادامه می دهند و یا با تقدیر و تشکر راهی منزل می شوند؟ آنها باید محاکمه شوند. تلاطم بازار ارز، ناشی از تصمیمات فاقد پشتوانه کارشناسی و بی تدبیری مسئولان است چرا کسی که در سال گذشته حدود 36 میلیارد دلار ارز توزیع کرده و می دانسته که تحریم ها در راه هستند با سربلند و تقدیر و تشکر از وی با مسئولیت خداحافظی می‌کند؟»

هاشمی در نهایت با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در همایش سفرا گفت: «انتظار رأی دهندگان از روحانی همانا تدبیر و پمپاژ امید به جامعه بوده و هست. ولی شرایط بوجود آمده را نباید نادیده گرفت و بیانات مسئولانه ایشان در جلسه با سفرا حاکی از موقعیت شناسی ایشان می باشد و جوابی است منطقی به یاوه گوئیهای طرف آمریکائی، فراموش نکنیم که خزانه داری آمریکا امروز به اطاق جنگ علیه ایران تبدیل شده است.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلمی A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    3 16
    کاملا موافقم
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    19 0
    مجبور نیستیم جواب ترامپ را با آری یا نه بدهیم. فعلا موضوع در دست بررسی است. برای مراجعه کننده داخلی این راهها را بلدید اما وقتی به خارج می رسه یکهو شفاف می شید؟
  • بی نام CA ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    0 0
    عجب کارشناسی کسی به حرف چنین کسانی باور نداره حاجی