سلطانی: پیشنهاد ترامپ به ایران، یک تیر و چند نشان است

علیرضا سلطانی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین به بررسی احتمال مذاکره ایران و آمریکا پرداخته است. او می‌گوید: ترامپ، کار دولتمردان ایران را با توجه به شرایط اقتصادی کشور سخت‌تر کرد. مردم نگران وضعیت اقتصادی و رویارویی نظامی با آمریکا هستند.

محمد اکبری: آخرین ساعات پایانی دوشنبه شب به وقت تهران بود که خبر نشست مطبوعاتی ترامپ با همتای ایتالیایی اش دوباره همه را غافلگیر کرد. ترامپ باز هم سخن از دیدار با مقامات ایرانی به میان آورد. این بار حتی بدون پیش شرط. دونالد ترامپ، در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیرایتالیا در پاسخ به سوال خبرنگار که«چه‌طور می‌توان تنش‌ها با ایران را کاهش داد»، پاسخ داد: «البته که حاضرم با آنها ملاقات کنم. هروقت که بخواهند. نمی‌دانم آنها آماده باشند. هیچ پیش‌شرطی نداریم. هروقت بخواهند. هم برای آنها خوب است، هم دنیا.» پرسش اینجاست که آیا امکان چنین دیداری محتمل است؟ ترامپ چه هدفی از مطرح کردن این موضوع به شکل مستقیم دارد؟ در این باره خبرگزاری خبرآنلاین با علیرضا سلطانی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصاد بین المللی  گفت و گو کرده که از نظر می گذرانید:

به نظر می رسد پشت پیشنهاد اخیر ترامپ برای مذاکره مستقیم و بدون پیشرط با ایران مسائلی مطرح است.  ارزیابی شما چیست؟ این روند قابل تحقق است؟ 

سلطانی: مذاکره با امریکا به اجماع داخلی بستگی دارد

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران بدون پیش شرط اگرچه قابل پیش بینی بود اما طرح آن در این مقطع غافلگیرانه به نظر می رسد چه اینکه وزیر خارجه آمریکا نیز به نوعی غافلگیر شد و تلاش کرد با توضیحاتی که حکایت از وجود پیشرط های مذاکره بود، تا حدی ماجرا را مدیریت کند. اما به نظر می رسد ترامپ پیشنهاد مذاکره را هدفمند مطرح کرد و در عمل برای چندمین بار در ماه های اخیر، توپ را به زمین ایران انداخت. این به نوعی کار دولتمردان ایران را با توجه به شرایط اقتصادی کشور و انتظارات عمومی بالا تا حد زیادی سخت کرده است که چه واکنشی نشان دهند تا هم توپ را به زمین آمریکا برگردانند و هم توجیه مناسبی برای افکار عمومی ایران که این روزها به شدت در التهاب اقتصادی و نگرانی های ناشی از رویارویی نظامی هستند، داشته باشند.

به نظر شما، ترامپ چه اهدافی را با طرح مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران دنبال می کند؟
واقعیت این است که ترامپ و دولت وی به صورت مشخص اهداف سیاسی و اقتصادی خود را دنبال می کنند. ترامپ با این پیشنهاد می خواهد با یک تیر چند نشان را بزند. هم به ا هداف خود برای تحت فشار قراردادن بیشتر ایران برسد و هم اهداف انتخاباتی خود را دنبال کند. از نظر ترامپ اگر ایران به درخواست مذاکره پاسخ مثبت دهد، به وعده خود برای به پای میز مذاکره کشاندن ایران برای افکار عمومی عمل کرده است. اگر هم این مذاکرات صورت نگیرد، باز برای افکار عمومی آمریکا و حتی دولت های اروپایی و خارجی این توجیه را دارد که آمریکا پیشقدم مذاکره مستقیم و بدون شرط با ایران است اما ایران راههای مذاکره را رد کرده است. در هر دو صورت برای ترامپ و حزب جمهوریخواه در انتخابات آینده کنگره، این مسائل مفید خواهد بود و شانس برنده شدن آنها را بیشتر می کند. به هرحال انتخابات آینده می‌تواند سرنوشت شخص ترامپ را که به شدت با حواشی مختلف در آمریکا از جمله پرونده های اخلاقی مواجه است، درانتخابات ریاست جمهوری 2020 تعیین کند.

آیا این پیشنهاد ترامپ از موضع ضعف در برابر ایران ارایه نشده است؟ 
من با این نظر موافق نیستم. ترامپ با آشنایی کاملی که از شرایط این روزهای اقتصاد ایران تحت تاثیر خروج از برجام دارد، تلاش می کند، فشار افکار عمومی ایران و همچنین دولت های اروپایی را علیه نظام سیاسی ایران افزایش دهد. در واقع ترامپ ابتکار عمل و مدیریت پرونده ایران را شخصا در دست گرفته و تلاش دارد ایران را در شرایط انفعال قرار داده و هزینه های سیاست گذاری و تصمیم گیری برای مدیریت پیامدهای اقتصادی و سیاسی تحریم های آمریکا را افزایش دهد. 

فکر می کنید دولت های منطقه مانند اسرائیل و عربستان و متحدین منطقه ای آنها چه واکنشی نسبت به این پیشنهاد داشته باشند؟
قطعا این دولت ها از آغاز و انجام مذاکره ایران و آمریکا استقبال نخواهند کرد. آنها اگر به این نتیجه برسند که ترامپ در پیشنهاد خود جدی است، سعی می کنند در این مسیر سنگ اندازی کنند چرا که آنها هزینه سنگینی را بابت خروج امریکا از برجام دادند. حال اگر آمریکا وارد مذاکره با ایران آنهم بدون پیشرط شود، برنامه های آنها برای اعمال فشار بر ایران در حوزه مسائل منطقه ای و نظامی از بین می رود. 

فکر می کنید ترامپ در پیشنهاد خود برای مذاکره با ایران چقدر جدی است و تا چه حدی می تواند در مقابل فشار دولت های منطقه برای عدم مذاکره با ایران مقاومت کند؟ 
من فکر می کنم ترامپ برای آغاز مذاکره با ایران جدی است و حاضر است بر خلاف اظهارات وزیر خارجه اش، مذاکرات بدون پیش شرط را با ایران آغاز کند. در آینده هم بر این مساله پافشاری خواهد کرد تا جواب مشخصی از تهران بگیرد. منتها مذاکرات مد نظر ترامپ دیگر مانند مذاکرات مربوط به برجام، طولانی نخواهد بود. وی تلاش دارد اگر باب مذاکره ای با ایران گشود در حداقل زمان آن را پیش برد و به اهداف خود نیز برسد. اما اگر مذاکره ای هم صورت نگیرد او با این پیشنهادات قصد دارد در نزد افکار عمومی آمریکا و جهان موضع تهدید آمیز خود در قبال ایران را تقویت کند. بنابراین به نظر می رسد برای او عدم موافقت ایران با مذاکره ، مهم ارزیابی نمی شود. 

واکنش تهران را به این درخواست چه خواهد بود؟ تهران یکبار این تابو را شکست و از آن برجام بیرون آمد. این بار هم می توان این انتظار را داشت؟ 
اگرچه مقامات ایران به کرات پیش از این به خصوص پس از خروج آمریکا از برجام، هرگونه مذاکره با این کشور را رد کرده اند اما تصمیم گیری در این زمینه برای تهران کار سختی است. البته مقامات در رده های کارشناسی و مشاوران سیاسی ممکن است به این پیشنهاد واکنش آنهم منفی نشان دهند اما مقامات ارشد شاید سیاست سکوت را حداقل در روزهای آینده در پیش بگیرند. به هرحال ترامپ توپ را به زمین ایران انداخته است.

از نظر ایران خروج امریکا از برجام، کار مذاکره با این کشور را بسیار سخت کرده است. اما در عین حال شرایط اقتصادی کشور ، انتظارات افکار عمومی برای کاهش مخاطرات اقتصادی و حتی نظامی و فشار دولت های خارجی ، شاید دولت ایران را وادار به انعطاف در این مساله دهد و زمینه ای برای آغاز مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم فراهم شود. اما به فرض موافقت تهران با مذاکره ، راهبرد ایران در این زمینه ، مذاکرات تدریجی و طولانی مدت است . مساله ای که باب میل ترامپ نخواهد بود و این خود مشکلی است.

مساله دیگر در این زمینه، عدم اجماع داخلی در ایران بر سر مذاکره یا عدم مذاکره مستقیم با آمریکا است . مساله ای که در مورد برجام هم اتفاق افتاد و تا حد زیادی موجب از حیز انتفاع افتادن آن شد. یکی از چالش های بزرگ ایران در روزها و شرایط کنونی ، عدم اجماع و وحدت نهادها و مراکز و مراجع قدرت و تصمیم گیری در حوزه های مختلف اقتصادی و سیاسی است. اگر واقعا یک اراده واحد شکل گیرد و همه مراکز قدرت در کشور به یک اجماع واحد و مشخص برسند ، حتی انجام مذاکره با آمریکا ، می تواند قدرت مانور ایران را افزایش دهد و فرصت های خوبی برای کشور و نظام ایجاد کند و از تهدیدات اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی بکاهد. ضمن اینکه موضع ایران را در مذاکره احتمالی تقویت می کند و می تواند متجر به دستاوردهای خوبی برای کشور شود. اصل وحدت نظر و اجماع همه گروه ها و جریان های سیاسی با حمایت و پشتوانه مردم است که می تواند در همه شرایط ، به گذار کم هزینه و موفق کمک کند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    پیشنهاد میکنم باهاش ملاقات کنید به همان ترتیبی که حسین موسویان گفته. مذاکره نکنید. فقط ملاقات دوستانه کنید. ترامپ عاشق اینه که تحویلش بگیرند. دعوتش کنید. بهش چلوکباب بدید و باهاش مثل موگرینی سلفی بگیرید. بهش بگید تو با شخصیت تر از آن هستی که افسارت را بدی دست 4 تا اوانجلیست. ببریدش پروژه آزاد راه تهران شمال را بهش نشون بدید و بگید ما اصلا این را تموم نکردیم تا تو بیایی سرمایه گذاری کنی. حتی وقتی هواپیماش توی مهرآباد نشست پیشنهاد میکنم روی هواپیماش آب بپاشید. اما از مواضعتان ذره ای عقب نشینی نکنید. مواضعتان هم این باشه. 1 در سوریه هستیم 2 به آزمایشهای موشکی ادامه میدیدم 4 برجام هم به قوت خودش باقیه. 5 گور پدر اف ای تی اف. فقط موقع ملاقات سر جدتون دست پاچه نشید و نشون بدید ظرفیت دارید
    • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      65 6
      دلار 12 تومن شده از خواب بیا بیرون اون کمبود نداره اون دنبال منافع خودشونه
    • سیاووشگرد IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      46 5
      عرصه دیپلماسی مناسب طنز پردازی و ساده انگاری نیست. ترامپ یا ریگان یا جرج بوش و حتی اوباما را افرادی مختار با الگوی رفتاری خاص نپندارید.با سیستمی جهان نگر روبرو هستیم که سود و سرمایه محور است. اگر در این مقطع اولویت بازگشت به دوران عظمت امریکا و حمایت گرایی اقتصادی را شعار اصلی قرار داده بی برنامه و ساده لوح نیست.کاش می فهمیدید زمانی که هنری کسینجر به زبانی ساده اهداف به کرسی نشاندن ترامپ را گفت به وضوح به همین رفتارهای اخیر امریکا در برابر ایران اشاره کرد و نوعی سیاست به معنای قدیمی ان یعنی تنبیه و تنبه را بیان کرد.کاش به جای برخی مراکز بی محتوا و سر درگم مطالعات استراتژیک یک مرکز غرب شناسی داشتیم و کسانی مانند دکتر سریع القلم و در حد ایشان تدریس کرده و به دولتمردان مشاوره می دادند ...
    • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      9 22
      برو لیست تروریستهای ادعایی غرب رو ببین تا بفهمی اف.ای.تی.اف خوبه یا نه. مجاهدین خلق رو تروریست نمیدونند اونوقت کسی که از کشورش دفاع کنه رو تروریست میدونند. دوتا ناظرش هم اسراییل و عربستان سعودی که پدر جد تروریستان هستند. حالا اگه قرار باشه دولت حساب مردم رو چک کنه برای جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی سرک کشیدن تو حریم خصوصی مردم هست ولی تروریستهای بین‌المللی تراکنش‌ها و حسابها ملت رو به اسم اف.ای.تی.اف چک کنند خوبه؟ حالا نیست با برجام تحریمها رو برداشتند باید به سازهای دیگشونم برقصیم. بعضیها طوری نظر میدند انگار از اسراییل کامنت میزارند
    • شمس تبریزی A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      4 6
      به سیاوشگرد میگویم که کیسینجر زمانی برای خودش کسی بود اما حالا دیگه پیرشده. هنر ترامپ و مشاورانش این بود که مشکلات داخلی آمریکا را شناخته بودن و درست دست گذاشتن روی همان نقاط و رای آوردن. ترامپ برای حل مشکلات داخلی آمریکا اومده و به رغم تبلیغات پر سر و صدایی که داره، کار فوق العاده ای در عرصه بین المللی انجام نخواهد داد مگر اینکه آن کار برای دور بعد برایش رای آوری داشته باشه و یا وضعیت اقتصادی آمریکا را خوب کنه. اینطور نیست که خیال کنیم دستهایی پشت پرده بود که او را به کاخ سفید بفرستن.
    • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
      2 0
      اخبار مهم سی ان ان را مرور کنید ترامپ به صورت ضمنی تبانی با پوتین و روسیه را در موضوع انتخابات پذیرفته ولی آن را جرم جنایی و مهمی ندانسته و حتی در صدد توقف تحقیقات قضایی مستقل قاضی مولر بر امده . در جریان دادگاه مانافورت و سایر تعقیب های جزایی مشابه جایگاه نه چندان مستحکم ترامپ لرزان تر خواهد شد. جریانی موازی از ابتدای دوره ریاست جمهوری شمشیر داموکلس را بالای سر ترامپ معلق نگه داشته و اگر ایران درست بازی کند هم تعلیق تحریم های یکسویه یا برگشت به توافق برجام اتفاق خواهد افتاد هم تا اواسط نوامبر فرصت و امکان رهایی از جریان پلید و ضد ایرانی حاکم در دولت امریکا در پروسه انتخابات میان دوره ای کنگره فراهم خواهد شد ...
  • بی نام US ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    162 4
    کاسبان تحریم و مافیای اونها نمیذارن. شجاعت خاصی از طرف طریف و روحانی لازمه که اونها هم ندارن. با ترس و لرز نمیشه کار به این مهمی رو پیش برد.
    • امیر A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      17 2
      امیدوارم این ترامپ هم مثل اوباما یک دروغگو نباشه و زیر وعده هاش نزنه تا تکلیف ملت ایران هم مشخص بشه. امیدوارم با توافق مجدد باعث زجر کشی ما نشن.
    • بی نام US ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      16 0
      کاسبان تحریم کسانی هستند که 6 هزار تا خحودرو لوکس با ارز 4200وارد میکنند.ثبت سفارش میکنند اونهایی هستند که سکه ودلار را بالا میبرند ووقتی ترامپ صحبت از مذاکره مثلا بدون پیش شرط میکنه قیمت سکه رو 500هزار تومن کاهش میدن تا اینطور به جامعه القا کنند که مشکلات ایران در گرو مذاکره با آمریکا وترامپ هست ..در حالیکه اصل مطلب سیستم اقتصادی معیوب و بانک مرکزی هست که هیچ برنامه ای برای این زمان نداره..متاسفانه اقتصاد ما در گیر فساد وبی کفایتی هست..تحریمهای آمریکا این خوبی رو داشته که باطن این سیستم رو به مسولین وملت نشون بده..حالا اگه این مسولین ومقامات بخوان باید این را درست کنند وگرنه خود مردم بلدند چه بکنند..
  • بی نام BG ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    162 8
    بهترین گزینه مذاکره هستش
    • بی نام IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
      3 3
      بگو راحت ترین نگو بهترین. بهترین رو همه میدونند ولی چون زحمت داره جمع کثیری از ملت و به طبع آن دولت و مجلس منتخبشان دنبال همون راه حل راحتند. ولی بدونید چنین راه حل هایی فقط مسکن و موقتی هستند. بعد از مسکن برجام حالا به یک مسکن قوی تر نیاز داریم. تا اصل درد درمان نشود به مسکن هایی قوی و قویتر متوصل میشویم تا جایی که دیگه چیزی ازمون باقی نمونه. بعید میدونم کسی راه حل واقعی رو ندونه. ولی کو حال؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    توپ در زمین ایران نیست. سخنان تهاجمی دکتر روحانی و سردار سلیمانی کارگر افتاد. اگر ترامپ راست می گوید و اهل مذاکره است، برای اثبات حسن نیت خود به برجام برگردد. مذاکره بدون پیش شرط، یعنی به برجام بر نمی گردم و هیچ شرطی را قبول نمی کنم، نه اینکه هیچ شرطی ندارم. باید این را فهمید و این یک بازی خطرناک است.
    • سیاووشگرد IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      35 5
      کاش بلد بودیم مناسب ترین خواسته ملی را هم درست بیان کنیم. تنها درخواستی که شاید مورد پذیرش حکام امریکا قرار گیرد تقاضای تعلیق بازگشت تحریم ها تا حدود شش ماه آینده و برگشت به میز مذاکره جامعی است که حرکات عملگرایانه ایران پیشاپیش بخش اعظم خواسته های تبلیغاتی ترامپ پمپیو را هم بر اورده کرده است. ما ابر قدرت نبوده، نیستیم و تا مدتها هم نخواهیم بود. اثر گذاری تنها از راه های پر هزینه دخالت مستقیم به دست نمی آید. گاندی بهتر از مدعیان انقلابی گرایی می دانست چگونه با غرب قلدر و قدرتمند مبارزه کند. ماندلا نیز، و ما هرگز ندانستیم و وانمود کردیم به تنهایی تمامی دنیای استکبار را با توان محدود و ناچیز نفتی امان به زانو در می آوریم ...
    • سیاووشگرد IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
      3 9
      شما بله اما، ملت نیاز به مذاکره دارد حتی از نوع آبکی دم دستی و به سبک کیم جونگ اونی. فراموش نکنید ترامپ بساز بفروش هتل دار و متخصص امور تفریح و سرگرمی است نه استراتژیست و نابغه امور آینده پژوهی و مدیریت سیاست بین الملل .جریان سومی که توصیف می کنید امکان ظهور و بروز نخواهد یافت. تریلوژی طراحی شده از سال 58 یک روح در سه کالبد متفاوت است که اکنون جریان مترصد ظهور و به صحنه آمدن به جای اصولگرایی و اصلاح طلبی خود را جایگزین شایسته و مسلم دولت بهاری می داند. العاقل یکفی الاشاره. زایش جریان مترصد،که از 78 تولد خود را به تاخیر انداخته طبیعی نخواهد بود یا مقبول و مطلوب. اما اینجا ایران است و فارغ از منافع ملی،و ملاحظات اقتصاد و معیشت ویران شده ملت، هر سناریویی فرصت فیلم شدن و نمایش پیدا خواهد کرد ...
    • اشکان A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
      7 3
      آقای شمس تبریزی شما اولین متوهم متاثر از این انقلاب نیستید.من هم یک زمانی که جوانتر بودم چنین توهماتی حتی مالیخولیایی تر داشتم اما تجربه سالیان واقعیت را به من تحمیل کرد.اصولگرا و اصلاح طلب هم دعواشون تمام نشده و این از پس اظهارنظرهاشون کاملا واضحه.ما هم از لحاط توان اقتصادی در حد همین ترکیه هم نیستیم که ادعای حتی در حد اون داشته باشیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    107 7
    خدا کنه دولتمردان ایران با هم متحد بشن و با آمریکا مذاکره کنن مطمئنا از این شرایط سخت گذر می کنیم
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      39 4
      اخوی شرایط سخت هنوز شروع نشده . پله اولش 15 مرداده . حالا حالا ها هم ادامه داره
    • بی نام DE ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      8 16
      ایران تا بتونه با آمریکا مزاکره نمیکنه چون این کار باعث بدبینی متحدان منطقه ای مثل حوثی ها نسبت به ایران میشود
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      3 10
      حالا قبلا که مذاکره و توافق هم کردند جز بدتر شدن اوضاع چی داشت که مذاکره دوباره داشته باشه
  • حسین IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    48 3
    تحلیل واقعبینانه و جامعی بود اما ای کاش ایشان به عنوان کارشناس ، صریحتر نسبت به ضرورت مذاکره یا عدم مذاکره صحبت می کردند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    7 74
    یعی چی که ترامپ می گه ایران فرصت مذاکره رو رد کرده؟ همه دنیا می دونه ما اهل مذاکره ایم و فقط به اهداف پشت پرده ترامپ اطمینان نداریم و هیچوقت دوست نداشتیم و دوست نداریم که به عنوان کارت بازی دیگران در قدرت مورد استفاده قرار گیریم. حزب جمهوریخواه به شدت دنبال مسئله انتخابات داخلی امریکاست و ترامپ در خط مقدم شعبده بازی راه انداختن. اصولا زشت است که عده ای امریکایی منافع داخلی خود را از طریق بازی با سرنوشت انسانهایی خارج از آن کشور پیش ببرد و این کاملا بیشرمانه است. ذره ای شرف در وجود ترامپ و بعضی هم حزبی هایش وجود نداره و حتی منافع ملت امریکا هم برایشان مهم نیست چون مردم را انسان نمی بیند و ابزار می بیند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    8 55
    پیشنهاد ترامپ کار سیاست مداران ایران رو سخت تر نکرد. بعد از اینکه آمریکا از برجام بیرون رفت ژست مذاکره دیگه فایده‌ای نداره اگرچه وقتی هم که در ظاهر تو برجام بود تحریمها رو برنداشت. کافیه الان دولت ایران بگه باشه شما برگرد به برجامی که متحدای خودتونم قبولش دارند و جبران ضررهایی که زدی رو بکن بعد به مذاکره در موارد دیگه هم شاید بشه فکر کرد. ترامپ تو تجارت هم باهوش نیست چه برسه به سیاست. میدونید تا حالا تو کار تجاری چندبار ورشکست شده و هر دفعه چه کسایی کمکش کردند؟ ایران خیلی راحت میتونه بگه با دولتی که دائم حرفشو عوض میکنه چطوری میشه مذاکره کرد؟ کافیه به برجام و معاهده‌های بین‌المللی دیگه که ترامپ همه رو نقض کرده اشاره کرد.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    5 65
    بیچاره ناسیونالیستهای آمریکا که به ترامپ رای دادند. آمریکا اولشون دوباره شد همون اسراییل اول. خیلی از طرفدارای قبلی ترامپ رو الان کارد بزنی خونشون در نمیاد. تقصیر خودشونم هست متوجه نیستند که سیستم حکومتی آمریکا رو که کرایموکراسی یا همون زایوکراسی هست نه دموکراسی باید تغییر بدند. رییس جمهورها عروسک خیمه شب بازی بیش نیستند. اصلا دعواهای انتخاباتیشون تابلو تئاتر بود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    72 7
    مذاكره بايد اتفاق بيفتد اين خواست اكثريت مردم است اگر قبول نداريد رفراندوم برگزار كنيد.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      42 5
      رفراندوم رو باید واسه یه موضوع مهم تر برگزار کنن...
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    42 5
    واقعا چقدر هوشمندانه تازه با نقض برجام که متحدای خودشم حداقل در ظاهر بهش پایبند هستند واقعا ثابت کردن ایران چقدر عهدشکن هست و کار سیاستمدارای مارو واقعا سخت کرد
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      4 14
      جالبتر از اون مثبتهای کامنت هست. نشون میده اصلا نظرات رو درست نمیخونند چه برسه به اینکه بخواند تجزیه و تحلیل کنند. به خاطر هوشمندانه خودکار مثبت زدند. تحویل بگیرید اینا طرفدارای مذاکره و دادن امتیازات بیشترند. احتمالا از نواده‌های قاجارند اونا هم همینجوری کشور رو به باد دادند و ذلت برامون به بار آوردند
  • مهران A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    28 1
    لطفا از جانب مردم نظر ندهید در مورد مذاکره یا عدم مذاکره با احترام به شعور مردم همه پرسی برگزار کنید..
  • بی نام US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    6 10
    اگه مذاکره ای باشه کار این دولت نیست
  • 1 IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    11 4
    به نظرم نظام باید با آمریکا و کل جهان مذاکره و 2صلح بکنه درباره چیزهاییی که از دست میده و چیزهایی که بدست میاره با مردم شفاف صحبت کنه.بعد در موردش همه پرسی بزاره و بعد بره جلو.بابا ما از پشت پرده خبر نداریم،سیاسیون با سیاست بازیشون بفکر منفعت خودشون و حزبشونن و مردم براشون اهمیتی ندارن.مردم باید بدونیم که این کاسبان تحریم چه کسانی هستند تا انگشت اتهام به سوی دولت و سپاه و بیت نره
    • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      3 5
      اگه مردم بدونند واقعیت چی هست که نمیشه اونوقت به نفع مذاکره با آمریکا رای نمیدند. اونایی که دم از رفراندوم میزنند منظورشون اینه که مردم هیچی ندونند تو تاریکی مطلق باشند ندونند دنیا چه خبره فقط از یه سری رسانه استعماری و کانال تگلرامی که الان معلوم شده تجزیه طلبند اطلاعات غلط بگیرند بعد ازشون رای گیری بشه. البته با همه این تبلیغات بی بی سی و صد و چندتا کانال ماهواره‌ای هم بیشتر مردم در این موارد به این راحتی گول نمیخورند چون یادمون نفرسته همین پدرسوخته‌ها که از حقوق بشر و دموکراسی دم میزنند همون جانیهایی هستند که ۹ میلیون نفرمون رو ۱۰۰ سال پیش قتل عام کردند و هنوز هم به همون رویه هستند
  • اعتدال A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    5 28
    واقعا نشون دادید که ساده اید بابا این آقا امضا و حرفش را داخل هواپیما پس گرفت حالا می خوای به ما که مثلا دشمن اصلی اونها هستیم امضا بده.
    • محسن A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      10 4
      نه جونم، ما خیلی هم ساده نیستیم اتفاقا راه راهی هستیم. خوب بود قبل از نوشتن کامنت، حداقل یکبار مطلب رو میخوندی. هم ترامپ برای مذاکره حدیه و هم مسئولان ما طبق معمول همیشه فرصت سوزی می کنند.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      2 10
      از ساده هم ساده ترند و بعضیا البته خائنند چون خوب میدونند نتیجه مذاکره چی میشه
  • مجيد كامراني A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    8 9
    تجربه نشان داده كه به هيچ وجه نميشود به قدرت هاي شرق و غرب اطمينان كرد.مگر چند سال درگير مذاكره با دولت قبل امريكا نبوديم ،نتيجه اش چه شد كه حالا با اين دولت هم مذاكره كنيم ،نتيجه همان ميشود كه الان درگير آن هستيم.يابايد قيد كل منافعمان در خاور ميانه و درياي سرخ را بزنيم كه البته بابت آن تا به حال هزينه هنگفتي داديميا بايد جلوي ترامپ و نوكران دست نشانده اش تمام قد بايستيم كه هر دو معايبي دارد و محاسني .مذاكره كردن خوب، وقتي نتيجه اش برد برد است كه طرف مقابل آدم نرمال و معقولي باشد نه مثل اين آدم كه پيشينه اش براي همه ما مشخص است
    • بی نام RO ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      5 5
      دوست عزیز معنای مذاکره این نیست که به طرف مقابل اعتماد کنیم میز مذاکرات برای رسیدن به نقطه تفاهم است و اینکه طرفین در ازای اعطای یک چیز معادل آن را دریافت خواهد کرد ودلیل بطول انجامیدن مذاکرات برجام نیز عدم اعتماد طرفین به یکدیگر بود هر چند که طرف آمریکایی یکجانبه از آن خارج شد که البته داغ عهد شکنی در پیمانها را هم بجان خرید.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      3 6
      تا الان اگه نخوردنمون به خاطر همین قدرت موشکی و نفوذ تو منطقه هست. دوتا از تنگه‌های دنیا تو دستمونه بیشتر نفت دنیا هم متعلق به مناطق شیعه نشینه تو عربستان هم همینطوره موقعیت کشورمون استراتژیکه. خییلی از جوانهایی که داریم شجاع ترین رزمنده‌ها هستند که آمریکا و اسراییل تو خواب نمی‌بینند همچین سربازهایی داشته باشند که جونشون رو راحت فدای آرمانشون کنند بعد اینهمه سختی که کشیدیم تا از وضع فلاکتبار زمان شاه به اینجا برسیم حالا یه عده میخواند همه داشته و نداشتمونو به آمریکا تقدیم کنیم تا شاید برای یه لحظه آمریکا بهشون لبخند بزنه یا از اون بدتر صرفا خودشون احساس مهم بودن بکنند اصلا نمیفهمند که اینکار مساوی نابودی کشور هست. ساده‌لوحی تا این حد هیچ جای دنیا پیدا نمیکنی
  • مجید IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    14 3
    الان که یک قدم تا کسب عنوان غرور انگیز بدبخت ترین کشور دنیا فاصله داریم مذاکره هیچ معنی نداره.فقط مقاومت اونم تا اوج فلاکت.بیچاره ملت ...فقط خدا میدونه کی قراره این وضعیت تموم بشه
    • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      2 14
      بدبخت نمیدونی چیه. حالا ناشکری کن بلایی خدا سرت بیاره که پشیمونی سودی برات نداشته باشه. نامردی و بی انصافی عاقبت خوبی نداره
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    16 4
    مذاکره میکنند البته نه به این زدودی بلکه بین ۳ماه تا۶ماه اینده
  • آرش A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    5 5
    دوست عزيز داغ عهد شكني در پيمانها براي ملت ما نه نان ميشود نه آب .آدم عاقل از يك سوراخ يك بار گزيده ميشود .از كجا معلوم كه دوباره مذاكره كرديم و رييس جمهور بعدي آنها دوباره نزد زير همه چيز و روز از نو و روزي از نو.احترام امام زاده را متولي آن نگه ميدارد .مذاكره دوباره يعني اصل بي احترامي به شعور ملت ايران
    • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      3 4
      چرا رییس جمهور بعدیشون؟ همین رییس جمهور فعلیشون میزنه زیر قول خودش. ترامپ تا حالا صد بار حرفشو عوض کرده. همون اوباما هم آخرای ریاستش بود. فرصت کافی نداشت والا اونم میزد زیر قول خودش
    • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      2 2
      چیزی که ما از آن به عهد شکنی تعبیر می کنیم در اصل جزء اختیارات رئیس جمهوری وقت امریکا بود و اشتباه محاسباتی تیم های مذاکره کننده که با علم به مخالفت کنگره وقت امریکا گمان می کردند احتمال روی کار آمدن خانم کلینتون دموکرات بالاست و می شود در مدت باقیمانده توافق تایید شده در شورای امنیت را با توافقات مکمل و برجام 2و3 مستحکم تر کردکه آن هم با بی میلی و امتناع مقامات مافوق ایران هرگز امکان پذیر نشد . اکنون افسوس فرصتهای از دست رفته را می خوریم و امید که حداقل درسی عملی از مجموعه اتفاقات، گرفته باشیم ...
  • رضا A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    3 3
    انتظار ترامپ تاثیر کوتاه مدت تحریمها و کشاندن ایران به میز مذاکره بود. تاثیر تحریمها به اندازه و در بازه زمانی مورد نظر ترامپ نبوده است. تحریمها باعث ضربه اقتصادی و مهمتر از آن اعتبار داخلی به کشور شده است، در حالیکه برای ترامپ و امریکا غیر از هزینه محدود سیاسی، هزینه دیگری نداشته است. اعلام مذاکره با ایران در راستای تنش زدایی است تا اجرای تحریمها برای ترامپ هزینه نداشته باشد. محاسبه ترامپ از دید او عقلانی است. با ادامه همین وضعیت هزینه خاصی برای امریکا ایجاد نمیشود در حالیکه ایران برای مدیریت مسایل داخلی و احیانا منطقه ای ممکن است با محدودیتهایی مواجه شود. انجام یک دیدار در این شرایط یعنی با وجود تحریم، باعث تحقیر ماندگار سیاسی ایران خواهد شد.
  • امين A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    8 2
    بهترين كار در شرايط فعلي برگزاري يك همه پرسي در اين زمينه است
  • رضا A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    6 1
    حداقل استفاده ترامپ از یک دیدار استفاده تبلیغاتی محدود و زودگذر و انحراف چند روزه جامعه امریکا از پرونده های متعدد رسوایی های ترامپ است‌ حداکثر نتیجه ای که حاصل ایران خواهد شد مساوی با صفر است. شبکه هایی که در پشت تحریمها فعال هستند و حتی زمان اوباما فعال بودند، منتظر دستور و توییت ترامپ نیستند، صرف نظر از آنکه ترامپ قادر به امضای توافقنامه ای که بی بی جان لاشخورش و سایر لابیهای کثیف پشت پرده به او اجازه دهد نیست. برای درک ساده وضعیت میتوان به یک رییس مافیایی اخاذ اشاره کرد که به صورت یک مغازه دار سیلی زده و بعد به او پیغام میدهد که باهم گفتگو کنیم. خروجی دیدار با ترامپ برای ایران حداکثر صفربوده و باعث ایجاد شکاف و دردسرهای متعدد داخلی میشود.
  • رضا A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    3 5
    نکته دیگر انگیزه های شخصی ترامپ است. با آغاز محاکمه وکلا و مشاوران ترامپ و فاش شدن قدم به قدم رسوایهای او، با توجه به شکست بدون استثنای ترامپ در هر اقدامی که وی تا کنون انجام داده و همچنین میزان بسیار کم محبوبیت وی و با توجه به چشم انداز نامشخص انتخابات نوامبر که ممکن است، تحت شرایطی حتی به پیروزی دموکراتها منجر شود، پایداری روحی روانی و انگیزه های ترامپ کاهش قابل توجهی یافته است. در صورت صلاحدید میتوان از انحراف بی حاصل منابع دستگاه دیپلماسی کشور جلوگیری کرده و تمرکز منابع را بر خنثی سازی تحریمها و حل مسایل صادرات، واردات، بانک و بیمه قرار داد. اصلاح عاجل امور داخلی و تقویت پروسه های ضعیف داخلی از جمله اختصاص ارز برای واردات بدون دریافت ضمانت حسن و پایان انجام کار و بسیاری از موارد دیگر
  • رضا A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    3 3
    تاثیر بسیار قویتری بر وضعیت کشور خواهد داشت. دامن زدن به اینکه "مذاکره آری یا نه" افتادن به دام ترامپ و معلمان لاشخورش است، ترامپ اینگونه وانمود میکند که او آ‌ماده مذاکره و حل مشکلات است ولی مسئولین ایرانی نمیخواهند. با همین ترفند و البته ترور روانی گسترده توسط شبکه های ماهواره ای، مردم ساده اندیش انگشت تقصیر را به سمت مسئولان کشور نشانه میروند. پیشنهاد دیپلماتهای سابق مبنی بر دعوت ترامپ به ایران و سایر پیشنهادهای مشابه شبیه لطیفه هستند که به وضعیت کشور کمکی نخواهند کرد
    • بهنام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
      1 1
      متاسفام برای بعضی ها که فقط ادعا دارن و خیال می کنن با جملات قصار می تونن آدرس غلط به مردم بدن. هیچکس برای حرف شما تره خورد نمیکنه. باید جوابگوی اعمال و کارایی که کردید باشید...
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    5 5
    امیدوارم تا آمریکا عهدی رو که شکسته و برجام رو پاره کرده جبران نکنه به هیچوجه مذاکره نکنند چون جز بدبختب بیشتر چیزی برامون نداره
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    6 1
    یک رهبر قوی نباید اجازه بدهد که در مسائل مهم تشتت ارا وجود داشته باشد
  • US ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    2 2
    همیشه استرس.همیشه اضطراب.همیشه تنش.همیشه بحران.همیشه جنگ.همیشه گرانی وتورم.آیا ما حق نداریم روی آرامش رو در این کشور ببینیم.آیا ماحق زندگی نداریم.حق خوردن غذای خوب.حق خوردن آب آشامیدنی سالم.حق پوشیدن لباس خوب.حق یک خواب بی استرس فردا.حق داشتن یک مسکن خوب.نیازهای اولیه انسان را عرضه ندارید فراهم کنید.عجب گیری کردیم.