دکتر نادر انتصار، استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای امریکا در گفت‌وگو با خبرآنلاین به بررسی شرایط پیش روی ایران و آمریکا برای گفت‌وگو و تعامل پرداخته است. انتصار می‌گوید: اگر مذاکره‌ای بین دو کشور انجام گیرد، هدف نهایی همان تغییر نظام خواهد بود.

محمد اکبری: پس از پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط، مقامات ایرانی احترام و اعتماد را پیش نیاز هرگونه پیشنهاد تعامل و نزدیکی دو کشور اعلام کرده و صدمه نخوردن به برجام را نیازمند چنین اعتمادی دانستند. این در حالی است که پس از خروج ایالات متحده از برجام، تحریمهای یک طرفه آمریکا نیز شروع خواهد شد. در چنین شرایطی آیا می توان به تعامل و دیدار مقامات دو کشور برای گفت و گو در مورد مسائل و مشکلات دو کشور امیدوار بود؟ چرا پیشنهاد ترامپ برای گفت و گو جدی گرفته نمی شود؟
در این باره با نادر انتصار استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید:

در مورد پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران، نظرتان چیست؟ او اهداف دیگری دارد یا در نظر دارد رفتار جدیدی شکلی دهد؟

نادر انتصار

ترامپ این پیشنهاد را در حاشیه دیدار خود با نخست وزیر ایتالیا کرد و معلوم نیست که تا چه حد در مورد آن جدی فکر کرده بود و یا اینکه مانند رفتار همیشه اش همینطوری در هوا حرفی زد. بعد از سخنان ترامپ، پمپئو وزیر خاری آمریکا در عمل زیر حرف ترامپ زد و گفت مذاکره با ایران بدون قید و شرط نخواهد بود و ایران باید شرایطی را که او چندی پیش اعلام کرده بود بپذیرد تا احتمال مذاکره بین آمریکا و ایران باشد.

من دلایلی نمی بینم که در شرایط کنونی باید این پیشنهاد ترامپ را جدی گرفت. تقریبا یک سال پیش, جان بولتون که اکنون یکی از مهمترین آرشیتکت های سیاست آمریکا در مورد ایران است در مقاله ای که در یکی از نشریات مهم نئوکان های آمریکا به نام نشنال ریویو منتشر کرد چهار چوب مقابله سرسخت آمریکا با ایران را برای ترامپ تشریح کرد. تمام سیاست هائی که ترامپ تا کنون در مورد ایران اجراء کرده است، منجمله بیرون آمدن از برجام، همانهائی هستند که بولتون تدوین کرده بود. باید به یاد داشته باشیم که استراتژی بولتون و پمپئو روی تغییر نظام در ایران بنا شده است. از نظر آنها، اگر مذاکره ای بین دو کشور انجام گیرد، هدف نهایی همان تغییر نظام خواهد بود.

تقابل ایران و امریکا در طول چهل سال گذشته فراز و نشیب بسیاری داشته و با تغییر حاکمان و دولتها روندهای متفاوتی را طی کرده است. اما این روند به جنگ و برخورد سخت نظامی نرسیده است. به نظرتان در حال حاضر چه روندی وجود دارد. در امریکا حکومتی سر کار است که حتی برخورد نظامی را هم میتواند در دستور کار خود داشته باشد؟
در طول چهل سال گذشته رابطه ایران و آمریکا رابطه ای به شکل نه صلح نه جنگ بوده است. در حال حاضر نیز رابطه ایران و آمریکا به همین شکل است. ولی در دولت کنونی آمریکا تدوین و شکل گیری سیاست آمریکا در مورد ایران تقریبا به طور کامل زیر نظر نئوکانهای ایران ستیز اداره می شود. مایک پمپئو و جان بولتون و همکاران نزدیک آنها در این مورد نقش اساسی دارند. لذا در مقطع کنونی احتمال برخورد نظامی بین آمریکا و ایران بیشتر از هر زمانی در این چهل سال اخیر وجود دارد.

پس از برجام به نظر می رسید نوعی نگاه مثبت نسبت به ایران شکل گرفته بود و افکار عمومی بین المللی، برجام را تلاش ایرانی ها برای تعامل با جهانیان و رویکرد نرم به آن می دانستند. در حال حاضر خروج امریکا از برجام این روند را به چه سمتی برده است؟ 
نگاه افکار عمومی جهان به جمهوری اسلامی ایران همواره نوساناتی داشته است. همانگونه که شما گفته اید، پس از برجام نوعی نگاه مثبت نسبت به ایران در بعضی کشورها شکل گرفته بود ولی نگاه منفی در مورد ایران حتا بعد از برجام در برخی دیگر از کشورها باقی مانده بود. به طور کلی افکار عمومی جهان در مورد ایران از طریق مطبوعات غربی شکل می گیرد نه از طریق ارتباط مستقیم با ایران و فرهنگ آن. بنابراین جای تعجب نیست که نگاه منفی در مورد ایران همواره ادامه داشته است.

دیپلماسی عمومی وزارت خارجه  را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظرتان تلاش برای سخن گفت با افکار عمومی موثر بوده و توئیتهای ظریف به مانند توییتهای ترامپ دیده می شود؟
با توجه به اینکه دستگاه دیپلماسی عمومی وزارت خارجه باید در مقابل غول های دستگاه های دیپلماسی عمومی غرب، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس عمل کند دکتر ظریف تا آنجائی که امکانات داشته اند تلاشهای مثبتی در این مورد داشته اند. به عنوان مثال، توئیت ایشان در جواب به توئیت ترامپ که ایران را تهدید به نابودی کرده بود، بسیار مفید بود و در افکار عمومی موثر بود. ولی همان گونه که قبلا گفتم، در مقابل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه، دشمنان زیادی ایستاده اند. لذا ایران باید به تقویت مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه اهمیت زیادی بدهد و این موضوع را دست کم نگیرد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    14 11
    بولتون حقوق بگیر منافقین هست و ان ها هم می خواهند با تانک های بیگانه به قدرت برسند
  • شمس تبریزی A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    6 12
    من خیال نمیکنم نیوکانها بتوانند ترامپ را به سمت جنگ هدایت کنند. همه میدانیم که شعار انتخاباتی ترامپ این بود «عظمت را به آمریکا باز می گردانیم». نیوکانها مذهبی هستند و مذهب در آمریکا عظمت سوز است و نه عظمت ساز. نیوکانها در دوران بوش، عظمت آمریکا را تباه کردند. ترامپ عاشق فناوری آمریکاست و سخنرانی هایش این را نشان میدهد. او میداند که فناوری از خطبه های آتشین اوانجلیست ها و اوراق رنگ و رو رفته کتاب مقدس حاصل نمیشود. حداکثر وعده هایی به مذهبی ها میدهد. سفارت را به بیت المقدس منتقل میکند. چون هم رایشان را جمع میکند و هم به این ترتیب آرامشان میکند.بعید میدانم فراتر از این اقدام های نمایشی برود. ترامپ سر نیوکانها را کلاه گذاشت همانطوری که احمدی نژاد با شعارهای ضد اسراییلی ما را سر کار گذاشت
  • شمس تبریزی A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    5 10
    ترامپ اگر واقعا میخواست، استیو بنن را از کاخ سفید اخراج نمیکرد. از او استفاده کرد به خاطر قدرت رای آوریش و بعد با اردنگی مرخصش کرد. استیو بنن به مراتب تندتر از بولتون بود. منتها بنن مثل بولتون حامی پرقدرتی مثل شلدون ادلسون نداشت و از طرفی یک مسیحی تمام عیار بود. به خاطر همین راحت اخراج شد. بولتون را به زور به ترامپ تحمیل کردن. قضیه این بود که ادلسون از دفترش در لاس وگاس زنگ زد به ترامپ در حالی که بولتون هم کنارش بود. گفت به موسی قسم اگر بولتون در کابینه ات نباشه، دیگر یک سنت کمک مالی به کمپین جمهوریخواهان نمیکنم. ترامپ هم به ناچار پذیرفت. الان هم مجبور است با این آدم کج دار و مریز راه بیاد. از برجام هم ظاهرا به خاطر اسراییل خارج شده، اما من خیال میکنم قضیه به ترتیبی دیگر است.
  • ناشناس A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    8 4
    در سالهای نه چندان دور زمانی که هیئت حاکمه آمریکا اینچنین افراطی نبودند و ضدیت کمتری نسبت به ایران داشتند در مقابل پیشنهاد مذاکره مستقیم میان دو کشور همواره با دست بالاتر حاکمیت ایران رد شد و حالا شرط ایران به سطح ورود مجدد آمریکا به برجام یعنی همان پیمان مشترکی که دلواپسان زیادی داشت تنزل پیدا کرده است حال باید از خود بپرسیم که در این 40 سال هیچگاه فضای مناسبی برای حل اختلافات دو کشور ایجاد نشد که اتفاقا چندین بار شد ولیکن متاسفانه از دست رفت
  • شمس تبریزی A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    8 10
    ترامپ از اوباما خیلی بدش میاد. هنوز هم این نفرت را با خودش داره. بعضی ها اینطوری هستن. همین احمدی نژاد خودمون از هاشمی نفرت زیادی داشت و هر جا احساس میکرد بوی هاشمی میاد، میزد لت و پار میکرد. ترامپ هم همینجوریه. برجام بوی اوباما و هیلاری را میداد. اینه که ترامپ زد زیرش. در هر صورت چون در انتخابات درباره برجام قول داده بود، بالاخره زیرش زاییده بود. برای اینکه سه نشه بهش عمل کرد. الان هم واقعا توش مونده. یک مقدار که توی قضیه تحریمها محکمش جلوش وایسین، کوتاه میاد.
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    15 7
    فقط استقامت وپایداری جواب میده الان با این همه ضعف و شلوغی کشور زمان مناسبی برای مذاکره نیست ضمنا مذاکره بدون پیش شرط یعنی ملاقات ولی آنها در ملاقات مذکور شروط سخت خود را مطرح میکنندپس مذاکره بدون پیش شرط بی معناست