هانی‌زاده: هدف سعودی‌ها از ماجرای «تنگه» ایران بود

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرآنلاین سناریوی سعودی‌ها در باب‌المندب و وضعیت میدانی جنگ در یمن را تشریح کرد. این کارشناس می‌گوید: ادعای عربستان این است که ایران انصارالله را وادار کرده تا تنگه باب‌المندب را ناامن کند.

محمد اکبری: عربستان با شروع جنگ در یمن در ابتدا تلاش کرد وضعیت منطقه را به نفع خود تغییر دهد و با این تفکر که می تواند کار انصارالله در یمن را یکسره کند، به روندی غیر قابل بازگشت وارد شد و هر روز بیشتر و بیشتر در این وضعیت گرفتار شد. یمن جایی نبود که عربستان بتواند هم جنگ را آغاز کند و هم خود آنرا تمام کند. وضعیت استراتژیکی این منطقه به گونه ای است که نمی توان با معادلات مشخص وارد آن شده و به راحتی از آن بیرون آمد. در این مسیر عربستان راههای جدیدی را آزموده است و یکی از این مسیرها ایجاد جنگ روانی در تنگه باب المندب و بستن این آبراهه بود. چه مسائلی پشت این بازی سعودی ها بود و چرا آنها خیلی زود این بازی را به پایان بردند؟ در این باره با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

عربستان در باب‌المندب به دنبال چه بود؟ اهمیت این تنگه از لحاظ استراتژیکی چیست و چرا سعودی‌ها موضوع بستن این تنگه را پیش کشیدند؟

حسن هانی زاده

تنگه باب المندب یک تنگه بسیار استراتژیک است که در کنار ساحل عدن در جنوب یمن قرار دارد و اغلب کشتی‌های نفتکش که در دریای سرخ و مدیترانه و دریای عرب و خلیج فارس تردد می‌کنند، نوعا از این تنگه عبور می‌کنند و از اهمیت بالایی هم برخوردار است. به اعتبار این‌که یمن جزئی از حوزه جغرافیایی که بر این تنگه اشراف دارد، این شرایط وجود داشت که تنش بین سعودی ها و یمن به این منطقه هم سرایت کند. به همین دلیل عربستان سعودی همواره سعی کرده که بر این تنگه مسلط شود تا بتواند در حقیقت نقش کلیدی خودش را در منطقه، مخصوصا در جزیره‌العرب حفظ کند و ارتقاء ببخشد.

به همین دلیل با توجه به شرایط بحرانی یمن و این‌که عربستان سعی می‌کند آبراه‌ها را در کنترل داشته باشد، اخیرا یک نوع جریان‌سازی شکست‌خورده‌ای را آغاز کرد. با توجه به این‌که انصارلله دو ناوچه دریایی عربستان را هدف قرار دادند، عربستان مدعی شد که صادرات نفت خودش را در واقع از باب‌المندب متوقف می‌کند تا یک نوع جریان‌سازی و اجماع عمومی علیه انصارالله ایجاد کند و وانمود کند که تنگه باب‌المندب در خطر است و جامعه جهانی را وادار کند که یک ائتلاف جهانی علیه حوثی‌ها و انصارالله تشکیل دهند. به همین دلیل این طرح با شکست مواجه شد.

این امر بعد از تهدیدات اخیری که دونالد ترامپ مبنی بر قطع صادرات نفت ایران داشته و پاسخ کوبنده ایران مبنی بر این‌که ایران در صورت عدم صادرات نفت خود، اجازه نخواهد داد که از منطقه یک قطره نفت صادر شود، عربستان سعودی تفسیرش این است که ایران انصارالله را وادار کرده تا تنگه باب‌المندب را ناامن کند و به همین دلیل جریان‌سازی گسترده‌ای را آغاز کرد، ولی خیلی مورد توجه جهانیان قرار نگرفت و وضعیت باب‌المندب به حالت عادی بازگشت و اتفاق خاصی رخ نداد و به همین دلیل به نظر می‌رسد که عربستان سعودی تلاشش این است که بر این تنگه تسلط پیدا کند تا هم به‌عنوان برگ برنده از دست ایران خارج شود، هم انصارالله نتواند اقدامی علیه نفتکش‌های عربستان کنند و این‌که عربستان وانمود کند که در منطقه حافظ امنیت آبراه‌ها است.

آقای هانی‌زاده! الان وضعیت میدانی بین جنگ عربستان و یمن و گروه انصارالله به چه شکلی است؛ آیا درگیری وجود دارد یا نه و این‌که به چه روندی وجود دارد؟
جنگ یمن برای عربستان حالت فرسایشی پیدا کرده است. عربستان از حدود یک ماه پیش تلاش می‌کند تا الحدیده را اشغال کند که یک منطقه بندری است و یکی از بنادر مهم یمن است، ولی با شکست مواجه شد. هم امارات و هم نیروهای ائتلاف سعودی علی‌رغم استفاده از تجهیزات نظامی نتوانستند این بندر را اشغال کنند، ولی الان ابتکار عمل میدانی پس از 40 ماه از حمله عربستان به یمن در دست انصارالله و نیروهای مقاومت و نیروهای انقلابی، کمیته‌های انقلابی قرار گرفته، به اعتبار این‌که موشک‌های بالستیکی که در دست ارتش یمن و انصارالله است، موازنه قدرت را به نفع مردم یمن تغییر داده و عربستان با یک چالش امنیتی جدی مواجه شده است، نیروهای انصارالله و ارتش یمن شرکت آرامکو را که در حوزه نفتی بسیار فعال است، هدف قرار دادند و آرامکو اعلام کرده که در این شرایط قادر به ادامه فعالیت در عربستان نیست و این یک چالش جدی برای اقتصاد عربستان تلقی می‌شود.

به همین دلیل عربستان دنبال این است که وضعیت یمن را به گونه‌ای مهار کند و درگیری‌ها را به گونه‌ای به پایان برساند که نقش کلیدی در آینده در دست انصارالله نباشد و به همین دلیل الان عربستان از نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن درخواست کرده که یکسری رایزنی‌هایی با انصارالله داشته باشد که بتواند به شکلی آبرومندانه از این باتلاق خارج شود.

چشم‌اندازی برای این گفت‌وگوها وجود دارد؟ انصارالله از این بحث‌ها استقبال می‌کند؟
انصارالله با اصل مذاکرات مخالفتی ندارند، مشروط بر این‌که این مذاکرات به صورت کاملا رودررو و با توجه به این‌که انصارالله خواهان حل مشکلات داخلی هستند، شکل گیرد. اولا یک کنفرانسی برای بازسازی یمن تشکیل شود. عربستان نباید دخالت کند در مسائل داخلی یمن و همچنین یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد، انتخابات آزاد برگزار شود؛ این‌ها جزئی از شرایط انصارالله است که عربستان سعودی در صورت پذیرش این خواسته‌ها، ناچار است جنگ را به پایان برساند. در غیر این صورت هرگونه مذاکره‌ای که انجام شود، محکوم به شکست است. در گذشته هم مذاکراتی در کویت بین انصارالله و دولت سعودی انجام شد که با شکست مواجه شد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    0 0
    در خصوص مسائل منطقه ذکر چند نکته به نظر لازم می آید: 1تا زمانی که خطر تسلط برادران انصار الله بر یمن یا حتی قسمتهای استراتژیک آن وجود دارد، نزاع از طرف عربستان حفظ خواهد شد مگر آنکه عربستان به دلایل خاصی و حادی مجبور به تغییر تاکتیک شود. 2برخی از خلبانها در حمله به یمنی ها خلبانهای مزدور خارجی هستند که به قیمت ارتکاب به جنایات جنگی و برای کسب منافع زیاد در کوتاه مدت، حاضر به ارتکاب به جنایت جنگی میشوند. بررسی این نکته میتواند در دستور کار قرار گیرد که ایران به افشاگر یا به اصطلاح whistleblower بابت در اختیار گذاشتن مدارک در خصوص هویت خلبانهای خارجی و مدارک در خصوص ماموریت آنها و هدف قرار دادن بیمارستانها و کودکان رقم نامحدود و توافقی پرداخت میکند تا با ارایه این مدارک به دادگاه جنایات جنگی
  • رضا A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    0 0
    در لاهه خلبانهای دخیل در جنگ یمن را تحت تعقیب قرار دهد و افشاگر میتواند با دفاتر سیاسی ایران در دنیا تماس بگیرد. اطلاع رسانی گسترده مثلا در شبکه الجزیره و یا در شبکه های اجتماعی مانند توییتر باعث خواهد شد تا این خبر به گوش افراد دخیل در حملات از مامور تسلیحات، انباردار، راننده، افسر رادار و غیره برسد. اثر روحی این اقدام روانی قطعا بر تعدادی از مزدوران خارجی تاثیر گذاشته و باعث ریزش نیروها میشود. 3در گذشته مواردی از برخورد پدافند هوایی با هواپیماهای متجاوز در یمن وجود داشته است. اگر موردی حادث شود تا خلبان هواپیمایی جنگی زنده به دست برادران انصارالله بیافتد، از اطلاعات و اعترافات خلبان اسیر شده میتواند علاوه بر مسایل نظامی و تبلیغاتی در مجامع حقوقی استفاده کرد. با توجه به ضعف و انزوای سیاسی
  • رضا A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    0 0
    سیاسی عربستان، کسب یا خرید اطلاع از طریق یک افشاگر یا اسارت یک خلبان میتواند از نظر حقوقی و روحی روانی برای گاوهای شیرده عربی بسیار مخرب باشد.4در خصوص منازعه اخیر میان کانادا و عربستان میتوان با یک پیشنهاد هوشمندانه به کانادا جایگزین کردن واردات نفت عربستان را کرد. واردات نفت کانادا از عربستان حدود 100 هزار بشکه در روز است که کشور میتواند در صورت انجام توافق با کانادا، فراهم بودن شرایط فنی برای هر دو طرف و سازگاری نفت ایران جایگزینی نفت عربستان را کلید بزند. 5با توجه به فعال شده تحریمهای طلا برای کشور، در صورت موافقت مقامات عالی و مسئولین مربوطه میتوان از انگلستان، فرانسه، آلمان و احیانا سوییس در خواست خرید حدودا 20 تن طلا کرد.علاوه بر افزایش ذخایر طلای کشور و اثر روانی مثبت بر بازار طلا،
  • رضا A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    0 0
    این اقدام باعث چالش تحریمهای امریکا و شکستن اعتبار تحریمهای اعمال شده است. این اقدام برای آماده سازی کشورها و مراکز سیاسی برای تحریمهای بانکی پیش رو هوشمندانه بوده و در صورت موفقیت بینی کفتار خرفت کاخ سفید را به خاک می مالد. از دیدگاه محاسبانی این اقدام به عنوان پیش قدم یا قدم اول در فاز اول منازعه برای برداشتن قدمهای بزرگتر در فاز بزرگتر منازعه یعنی تحریمهای نفتی است. توجیه کشور در خصوص خرید طلا از کشورهای فوق الذکر میتواند ناآرامی و تلاطم در بازار طلای ایران و نیاز ایران برای تزریق طلا به بازار و یا حداقل افزایش ذخایر طلا برای ارسال سیگنال به بازار و کاهش ناآرامی در بازارهای کشور باشد که کشور را دچار مشکلات کرده است. 30 تن طلا حدود 770 هزار دلار میشود.
  • رضا A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    0 0
    5در خصوص کاهش مربع امریکا اسراییل عربستان امارات به مثلث امریکا اسراییل عربستان، هوشمندانه خواهد بود تا کشور از طریق کانالهای واسط معتمد، شرایط و زمان بندی کشور را به صورت ضرب العجل و اتمام حجت به امارات ابلاغ کند. پیشنهاد میشود پیشنهادات کلی، ساده، موثر، واقعگرایانه، قاطع و از نظر تعداد محدود باشد. این موارد میتواند مورد نظر باشد: الف: تغییر سفیر امارات در امریکا ظرف حداکثر سه ماه ب: خروج کامل امارات از اعتلاف جنگ یمن ظرف یکماه ج: پایان حمایت مالی امارات از اتاقهای فکر ضد ایرانی و اعلام رسانه ای آن.6در صورت عدم انجام کامل خواسته های ایران، تبدیل برج العرب به برج الدمر کمترین هزینه امارات خواهد بود.
  • رضا A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    0 0
    روشن کردن قاطع و با الفاظ دقیق و بی پرده این موضوع برای امارات اساسی است که تصمیم سیاسی ایران برای نابود کردن پایه های اقتصادی امارات گرفته شده است اگر امارات به نحوی که ذکر شد از صف نیروهای متخاصم علیه کشور خارج نشود. 6در روزهای گذشته از سوییس، اتریش، انگلستان و غیره سیگنالهایی از مسئولین کشورها مبنی بر حمایت سیاسی و عملی از برجام در تامین منافع اقتصادی ایران ارسال شد. هوشمندانه خواهد بود که متناسب با سطح مقامات ارسال کننده پیام، کشور نیز با ذکر عبارات مناسب مانند "ایران استقبال میکند" "پیامهای مثبت و خوبی دریافت کردیم و منتظر ورود به فاز عملی شدن برنامه ها هستیم" و از این موارد، متقاعبا به این سیگنالها پاسخ داده شود. اشاره به اظهارات مثبت سیاسی مقامات اروپایی در اخبار و جراید کشور
  • رضا A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
    0 0
    9با این وجود ادامه رصد گسترده، کشف ارتباطات و سایر اقدامات شناسایی هوشمندانه خواهد بود. 10با توجه به شرایط موجود برای کشور، هوشمندانه است تا وقایع و مناسبتهای هنری، ورزشی، اجتماعی و مشابه آن با وسواس و هشیاری بیشتر و با در نظر گرفتن همه جوانب امر بررسی و برنامه ریزی شوتد.11افزایش اقدامات حفاظتی از بزرگان نظامی خصوصا در ماموریتها و سفرهای خارج از کشور عقلانی است. افزودن دوش پرتاب ضدهوایی به تیم حفاظت و وجود پوشش کامل راداری در تمام نقاط حضور به نظر گزینه های قابل توجیهی هستند.