ایرنا نوشت: شورای امنیت ملی عراق با رد تفسیرهای اشتباه از سخنان حیدرالعبادی نخست وزیر عراق درخصوص تحریم های ضد ایرانی بر اهمیت حفظ روابط ممتاز با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

 این شورا پس از نشست روز یکشنبه خود به ریاست حیدرالعبادی در بیانیه ای بر عمق روابط با جمهوری اسلامی و منافع مشترک میان دو کشور و اهمیت حفظ آن تاکید کرد.

درهمین حال 'سعد الحدیثی' سخنگوی دولت عراق نیز روز یکشنبه در یک اظهارنظر رسانه ای، تحریم اقتصادی علیه ملت ها را اقدامی ظالمانه و نادرست برای حل مشکلات خواند. وی با توضیح مواضع اخیر حیدرالعبادی گفت نخست وزیر عراق موضع دولت این کشور در خصوص نادرست بودن گزینه تحریم و زیان آور بودن آن برای مردم را تشریح کرد.

الحدیثی خاطر نشان کرد: همانطور که العبادی گفت عراق این تحریم ها را نادرست می داند اما تنها بخش خاصی از آن که مربوط به تعاملات مالی و حواله های بانکی و عدم تعامل با دلار است را به ناچار اجرا می کند.

بانک مرکزی عراق نیز روز جمعه بخشنامه ای صادر کرد که بر اساس آن تعامل یورویی بانک های این کشور با همتایان ایرانی مشکلی نخواهد داشت. در این بخشنامه بر 'تداوم' ممنوعیت تعامل دلاری با بانک های ایرانی تاکید شده اما آمده است که 'کار با یورو بر اساس مقتضیات تعامل با بانک مرکزی اروپا و بانک هایی که با این ارز خارجی کار می کنند خواهد بود'.

وزیر کشور عراق: هیچ گذرگاه مرزی با ایران بسته نخواهد شد

از سوی دیگر 'قاسم الاعرجی' وزیر کشور عراق نیز تاکید کرد که هیچ نقطه ای از گذرگاه های مرزی با ایران بسته نشده و نخواهد شد و مرز تجاری با ایران کاملا باز است. در پی انتشار شایعاتی مبنی بر بسته شدن برخی نقاط مرزی میان دو کشور، شبکه رصد عراق روز یکشنبه در صفحه توییتر خود از قول «قاسم الاعرجی» خبر داد که مرزها همچنان باز است و اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

وی همچنین توضیح داد که اقدام های ضد ایرانی آمریکا شامل بستن گذرگاه ها و ممنوعیت واردات از ایران نیست بلکه تنها به عدم تعامل دلاری میان دو کشور مربوط می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا در عین حال حاکی است که حذف دلار از معاملات دو کشور امر تازه ای نیست و از چند سال پیش انجام می شده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =