ایسنا نوشت: در پی حمله شیمیایی اوت ۲۰۱۳ در سوریه، نخست‌وزیر وقت انگلیس قصد داشت تا حمله‌ای به تلافی آن انجام دهد و برای آن با رئیس‌جمهوری وقت آمریکا تماس گرفت اما تا سه روز پس از آن موفق نشد با باراک اوباما صحبت کند و همین تاخیر موجب شد تا نهایتا اقدامی صورت نگیرد.

آنتونی سلدن، نایب رئیس دانشگاه باکینگهام، مورخ معاصر، مفسر و نویسنده سیاسی که بخشی از زندگینامه‌های او از مارگارت تاچر، جان مینور، تونی بلر، گوردون براون و دیوید کامرون تشکیل شده است، در کتاب جدیدی تحت عنوان "۱۰ روز در اوت" به بازگو کردن زوایای تحولات اوت ۲۰۱۳ می‌پردازد.

در این کتاب آمده است، دیوید کامرون نخست‌وزیر پیشین انگلیس پس از حمله شیمیایی ۲۱ اوت ۲۰۱۳ در سوریه که به نیروهای وابسته به دولت دمشق نسبت داده شد، سه روز منتظر ماند تا با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت‌وگو کند. کامرون زمانی که خبر حمله مرگبار با عامل اعصاب سارین در نزدیکی دمشق را شنید، در کورن‌وال در تعطیلات به سر می‌برد. این حمله بیش از ۱۰۰۰ کشته داشت که اکثرا کودک بودند.

طبق این کتاب پس از آن حمله نخست‌وزیر خشمگین انگلیس برای آنکه دست به اقدام تلافی‌جویانه‌ای بزند، تلاش کرد تا نظر متحدانش را برای قدرتنمایی علیه بشار اسد جلب کند و از این رو به اوباما به عنوان متحد کلیدی کشورش زنگ زد. اما این رهبران نتوانستند تا سه روز بعد گفت‌وگو داشته باشند و تاخیر به وجود آمده هرگونه امید برای اجرای حمله‌ای سریع را از بین برد و نهایتا هیچ اقدامی صورت نگرفت و جنگ سوریه هم با گذشت پنج‌ سال از آن زمان همچنان ادامه دارد.

در کتاب مذکور میخوانیم،کامرون و اوباما سرانجام شنبه ۲۴ اوت، سه روز پس از آن حمله جنجالی و مرگبار در سال ۲۰۱۳ گفت‌وگو کردند. اوباما که زمانی "خط قرمز" آمریکا برای سوریه را استفاده از تسلیحات شیمیایی دانسته بود، پیشنهاد حمله موشکی را به کامرون داد اما پیش از قطع کردن تماس تلفنی با کامرون شفاف گفت که هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته است. پس از آن کامرون با اعضای کابینه‌اش تشکیل جلسه داد تا مشخص شود که اگر اوباما نمی‌خواهد به زودی حمله‌ای علیه سوریه انجام دهد، پارلمان انگلیس باید فراخوانده شود و اجرای هر تصمیمی به رای آنها منوط شود. در این مدت، قدرت‌های مهم جهان از جمله روسیه به عنوان متحد اصلی اسد، از رهبر سوریه خواست تا با بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل متحد همکاری کند.

براساس ادعای سلدن با گذشت چند روز اوباما باز هم درباره اینکه به سوریه حمله می‌کند یا خیر تصمیمی نگرفته بود و دولت سوریه گفت که به سازمان ملل متحد اجازه می‌دهد درباره این حمله تحقیقات به عمل آورد. در این زمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم از کامرون خواست تا زمان اعلام نتیجه این گروه تحقیقاتی دست نگه دارد. کامرون عملا با گذشت ۱۰ روز از آن حمله نتوانست حمایت طرفی را برای حمله به اسد به دست آورد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =