ایرنا نوشت: شبکه خبر.7 با انتشار گزارشی اعلام کرد که با آغاز جنگ اقتصادی ترامپ علیه بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، اردوغان طی سخنانی وعده پاسخ مناسب به این تهدیدات آمریکا داد و در همین ارتباط نقشه ای برای صادرات 2.8 تریلیون دلاری در حال آماده شدن است.

رسانه های ترکیه از جمله شبکه خبر.7 با انتشار گزارشی تحت عنوان 'اردوغان پیام داد: نقشه 2.8 تریلیون دلاری' اعلام کردند که ترکیه برای مقابله با تهدیدها و تحریم اقتصادی آمریکا در حال طراحی نقشه ای برای صادرات مشترک 2.8 تریلیون دلاری با همراهی و همکاری کشورهای چین، روسیه، مکزیک و هندوستان است.

بنا برای اعلام این رسانه ها، پیش از این رجب طیب اردوغان طی سخنانی وعده ورود به بازارهای جدید جهانی و ایجاد ائتلاف های سیاسی ـ اقتصادی بزرگ جهانی در پاسخ به تهدیدهای آمریکا داده بود که اعلام اجرای نقشه 2.8 میلیارد دلاری در راستای همین وعده رییس جمهوری است.

بنا بر گزارش شبکه خبر.7، صادرات کنونی ترکیه به کشورهای چین، روسیه، مکزیک و هندوستان در حال حاضر حدود هفت میلیارد دلار است و در آینده برای کسب سهم صادرات بیشتر به این کشورها، طراحی نقشه و اتخاذ تصمیم ها در مرحله آماده سازی است.

به نوشته این رسانه، صادرات مواد غذایی به چین، مواد دارویی به هندوستان، ارایه خدمات عمرانی به روسیه و صادرات خودرو به مکزیک از جمله زمینه های با اهمیت در این نقشه صادراتی 2.8 تریلیون دلاری ترکیه است.

اردوغان طی سخنرانی در کنگره استانی حزب عدالت و توسعه در شهر ترابوزان ترکیه با بیان این که 'بار دیگر با یک بازی سیاسی و موذیانه مواجه هستیم'، خطاب به آمریکا بیان کرد: بازی شما را دیدیم و حریف می طلبیم.

وی تاکید کرد: آنچه را که نتوانستند با کودتا و اقدامات تحریک آمیز عملی کنند، می خواهند با پول انجام دهند و اسم این اقدام به صراحت جنگ اقتصادی است.

وی تاکید کرد: آمریکا برای یک کشیش مرتبط با گروه های تروریستی، ترکیه را قربانی کرده است و ما نیز به عنوان در مقابل اقدامات آمریکا، هر کاری که لازم باشد، انجام خواهیم داد.'

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: پاسخ کسی را که به تمام کشورهای جهان از جمله ترکیه اعلام جنگ تجاری کرده است، با رفتن به سوی بازار‌ها، همکاری‌ها و اتحاد‌های جدید خواهیم داد.

بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر، نگرانی هایی در بازارهای مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شده است که همچنان ادامه دارد.
همچنین با اعلام تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر دو برابر شدن تعرفه های واردات فلزات تولید ترکیه به آمریکا که از امروز اجرا می شود، افزایش نرخ ارزهای خارجی در ترکیه شدت گرفته است.

اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار ترکیه معامله می شد اما این نرخ امروز به رقم بی سابقه 6.91 لیر رسید و با افت ارزش 84.2 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، رکورد جدیدی در بازار پولی ترکیه ثبت شد.

همچنین اول سال 2018، قیمت هر یورو در بازار ترکیه 4.5 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم بی سابقه 7.84 لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو 74.2 درصد افت کرد.

مقامات دو کشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار امروز ترکیه نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.

بسیاری از تحلیل گران ترک به ویژه مفسران نزدیک به حزب حاکم ترکیه بر این باورند که افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه را که موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این کشور شده است، فتنه ای جدید علیه اقتصاد ترکیه است.

ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 از جمله دستاوردهای دولت و حزب کنونی ترکیه بوده ولی در یک سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش کشیده شده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    2 7
    اردوغان :بازی شما را دیدیم و حریف می طلبیم..این هنوز تحریمی علیه ترکیه نیومده داره اینجوری شاخ وشونه میکشه..اگه یک مقدار از تحریمهای ایران روی ترکیه اعمال بشه اردوغان برای ملاقات با ترامپ دم در کاخ سفید بست میشینه