ایسنا نوشت: یک روزنامه آمریکایی نوشت، یک افسر اطلاعاتی عراق با نفوذ به دل گروه تروریستی داعش موفق به خنثی کردن ۳۰ حمله برنامه‌ریزی شده و ۱۳ عملیات انتحاری شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به ذکر داستان افسر اطلاعاتی عراق که به دل داعش نفوذ کرده و بسیاری از حملات انتحاری آنها را خنثی کرد، پرداخته است.

ابوالعلی بصری، مدیرکل سازمان اطلاعات و مبارزه با مواد مخدر عراق به این روزنامه گفت: سروان حارث السودانی، افسر اطلاعاتی ۳۶ ساله عراق با نفوذ به دل داعش علاوه بر کشتن تعدادی از فرماندهان این گروه تروریستی در موصل ۳۰ حمله‌ برنامه‌ریزی شده و ۱۳ حمله‌ انتحاری را خنثی کرده است.

به گفته مسؤولان اطلاعاتی عراق، شاید سودانی بزرگترین افسر اطلاعاتی عراق و حتی جهان باشد که توانسته‌اند به قلب داعش نفوذ کنند.

بر اساس مصاحبه با رئیس سازمان اطلاعات، اعضای واحد اطلاعاتی الصقور، دوستان و اعضای خانواده‌ی سودانی، وی از دانشگاه اخراج شد و پس از اخراج از دانشگاه پدرش دو گزینه را مقابلش قرار داد؛ یکی پیدا کردن یک هدف برای زندگی‌اش و دیگری ترک منزل.

پس از این اتفاقات حارث ازدواج کرد و درسش را دوباره با آموزش دو زبان انگلیسی و روسی از سر گرفت و کنترل سیستم‌های نظارتی زیرساخت‌های نفتی عراق را در دست گرفت، اما این کار باب دل حارث نبود و وی را راضی نمی‌کرد.

وی در سال ۲۰۰۶ و پس از تشکیل یک واحد اطلاعاتی جدید به نام "الصقور" به همراه برادر کوچکترش مناف به این سازمان پیوست.مناف در این باره می‌گوید: اولین بار بود که او در مورد زندگی‌اش شور و شوق داشت. او خوشحال بود. این را همه‌ ما می‌توانستیم، ببینیم.

اما پس از تسلط داعش در تابستان ۲۰۱۴ بر مساحت زیادی از خاک عراق السودانی تصمیم گرفت که به عنوان افسر نفوذی به دل این گروه تروریستی نفوذ کند.سعد الفالح، افسر ناظر بر حارث می‌گوید که دیدن تصاویری از کودکان کشته شده توسط داعش وی را به این کار واداشت.
 حارث السودانی، افسر اطلاعات عراق

السودانی به خوبی به گویش محلی مسلط بود اما برای اینکه خیلی زود توسط نیروهای تندرو شناسایی نشود، مجبور شد تا تلاش زیادی را برای مطالعه قرآن انجام دهد.حالا او به نام ابو صهیب، یک مرد بیکار در یکی از محله‌های بغداد شناخته می‌شد. ماموریت او نفوذ به یک لانه‌ داعش در الطارمیه بود که ده‌ها انتحاری از آنجا عازم پایتخت می‌شدند.اولین روز ماموریت السودانی موفقیت آمیز بود، روزی که اولین گام وی در مسیر پرخطرش برداشته شد.

تنها چند هفته بعد، السودانی به عنوان یک مقام ارشد تدارکاتی داعش برای بمب‌گذاری در پایتخت منصوب شد و همین امر این امکان را به سازمان صقور داد تا ده‌ها عملیات انتحاری را خنثی و عاملان آن را دستگیر کند.به دنبال این اتفاقات اطلاعات عراق تلاش‌های زیادی کرد تا نیروی نفوذی‌اش شناسایی نشود و به همین منظور در رسانه‌ها اظهارات دروغینی را در این باره منتشر کرد.

درحالی که تنش های مداوم بر سلامت السودانی تاثیر گذاشته بود مشکلاتی را نیز در زندگی شخصیش داشت، چراکه همسر وی که از ماموریتش بی‌خبر بود گمان می‌کرد که بی‌توجهی حارث به وی و سه فرزندشان به دلیل دوری طولانی مدت او از خانه و خانواده است.

 

علی‌رغم این مشکلات و خطرهای بزرگی که در انتظار السودانی بود، اما وی نپذیرفت که به ماموریتش پایان دهد و در نتیجه تلاش‌های او دست کم هفت تن از فرماندهان داعش در جریان حمله هوایی ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش به هلاکت رسیدند.

در اواسط سال ۲۰۱۶ که سودانی به خانه‌اش رفته بود یک پایگاه داعش به کمک GPS متوجه شد که وی در رابطه با محل حضورش دروغ گفته است و بدین ترتیب این افسر نفوذی در معرض شناسایی قرار گرفت.

کمی بعد و در آغاز سال نو مشخص شد که داعش یکی از تماسهای السودانی با همکارانش در سازمان صقور را شنود کرده است و همین امر آغازی برای پایان سرنوشت او بود.

به دنبال شناسایی وی در ژانویه ۲۰۱۷ داعش بر خلاف معمول از سودانی خواست تا یک ماموریت را در یک مزرعه واقع در نواحی دور دست طارمیه انجام دهد، اما از آنجایی که سودانی می‌دانست همکارانش در سازمان اطلاعات در این منطقه قادر به رصد آن‌ها نیستند خواستار عدم انجام این ماموریت شد، اما داعش که وی را شناسایی کرده بود درخواست این افسر اطلاعاتی عراق را نپذیرفت.

پس از رسیدن السودانی به این مزرعه دیگر هیچ اطلاعی درباره سرنوشت وی به دست نیامده و نیروهای ویژه نجات نیز که سه روز پس از این اتفاق به این مزرعه رفتند هیچ اثری از حارث نیافتند.با این حال احتمال داده می‌شود که سودانی به شهرقائم در مرز سوریه منتقل شده باشد، چرا که گفته می‌شود برادرش مناف در یک نوار منتشر شده توسط داعش سودانی را شناسایی کرده است.

نیویورک تایمز در نتیجه‌گیری خود آورد، با وجود اینکه سودانی در میان افسران اطلاعاتی عراق به یک اسطوره واقعی تبدیل شده اما خانواده وی نتوانست از دولت به خاطر پیدا نشدن جسدش درخواست غرامت کند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =