۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۵

ایسنا نوشت: دولت سوریه تاکید کرد، بازداشت آوارگان سوری به این کشور اولویت دمشق است و درب‌های کشور به روی همه آنها گشوده است اما این عملیات باید داوطلبانه و با حفظ احترام انجام شود.

حسین مخلوف، وزیر محیط زیست سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (سانا) اظهار داشت: بازگشت مهاجران سوری به کشورشان اولویت دولت سوریه است و تمامی درها به روی همه آنها برای بازگشتی ایمن گشوده است.

مخلوف که ریاست هیات هماهنگی بازگشت آوارگان سوری در خارج از این کشور را نیز برعهده دارد، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: دمشق در راستای تسهیل اقدامات جهت بازگشت آوارگان در اسرع وقت، فراهم کردن مکان‌هایی برای اسکان آنها و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود شرایط معیشتی آنها تلاش می‌کند.

این مسئول دولت سوریه در ادامه به تلاش‌های دمشق در این زمینه اشاره کرد و گفت: دولت سوریه توانست بیش از سه میلیون آواره داخلی را پس از آزادی مناطقشان در استان حلب، حومه رقه، دیرالزور، حومه دمشق، حمص و لاذقیه به خانه‌هایشان بازگرداند.

وزیر محیط زیست سوریه تاکید کرد: امکان بازگشت تمامی آوارگان سوری خارج این کشور به سوریه وجود دارد و با آنها همانند سوری‌های داخل کشور برخورد می‌شود و همگی تحت حکم قانون بوده و احترام آنها حفظ می‌شود.

فیصل مقداد،‌ معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز تاکید کرد: سوری‌هایی که در طول بحران کشور را ترک کردند، دلیل این اقدامشان تروریسم بود. اقدامات اقتصادی یک جانبه اعمال شده بر سوریه تاثیر منفی بر زندگی مردم گذاشت و اکنون کمک‌ها به سوریه باید بدون پیش شرط انجام گیرند.

مقداد در ادامه سوری‌های خارج از این کشور را به بازگشت به کشورشان فراخواند و تاکید کرد: دمشق از تمامی راه‌های ممکن با همکاری سازمان ملل برای تسهیل بازگشت آنها تلاش خواهد کرد. ما اصرار داریم که بازگشت آنها داوطلبانه بوده و کرامت و احترام همگی آنها حفظ شود.

معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت: اینکه کشورهای اروپایی کمک‌های خود به بازسازی سوریه را مشروط به روند سیاسی می‌کنند،‌ موجب کارشکنی در روند بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان می‌شود.

این اظهارات مقداد همزمان با تلاش‌های روسیه برای همکاری با برخی کشورها در زمینه بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان بیان شد.

مسکو از افتتاح ۱۰ مرکز جدید برای استقبال از پناهجویان سوری به این کشور خبر داد.

همزمان دمشق نیز اعلام کرد، یک هیات هماهنگی برای بازگشت پناهجویان تشکیل شد، ماموریت این هیات افزایش رایزنی‌ها با کشورهای دوست سوریه جهت ارائه تسهیلات کامل به این پناهجویان است.

مسکو به برخی از کشورها پیشنهاد همکاری در زمینه بازسازی سوریه را داد اما برخی از این کشورها مشارکت خود در بازسازی سوریه را مشروط به روند انتقال سیاسی در این کشور اعلام کردند.

دمشق نیز مخالف مشارکت کشورهایی در بازسازی‌هاست که خود در حمله به سوریه نقش داشتند.

دولت سوریه تاکید دارد، اولویت دمشق کشورهای همپیمانی مانند روسیه و ایران است که در نبرد این کشور علیه تروریسم به سوریه کمک کردند.

کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا وابسته به سازمان ملل چهارشنبه گذشته میزان خسارت وارده به اقتصاد سوریه در طول هفت سال اخیر را حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

خبرگزاری سانا همچنین گزارش داد: دولت سوریه تمامی اقدامات لازم در نقطه مرزی با لبنان را جهت ازسرگیری بازگشت پناهجویان انجام داد.

این خبرگزاری اعلام کرد: تمامی اقدامات لازم در نقطه جدید مرزی "یابوس" جهت استقبال از صدها مهاجر سوری که قصد بازگشت از لبنان به خانه‌هایشان در حومه دمشق را داشتند، انجام شد.

فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی امور پناهجویان سازمان ملل در کنفرانس مطبوعات مشترکی با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در برلین بر لزوم حل بحران سوریه پیش از گفت‌وگو درباره بازگشت میلیون‌ها آواره سوری به کشورشان تاکید کرد.

گراندی گفت: نمی‌توانیم اجازه بازگشت پناهجویان را در شرایطی خطرناک بدهیم. اکنون صحبت درباره بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان زودهنگام است.

این مسئول سازمان ملل افزود: بیش از پنج میلیون پناهجوی سوری در کشورهای همسایه سوریه حضور دارند و نمی‌توانیم بازگشت این تعداد را در سایه ادامه درگیری‌ها تضمین کنیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =