۱ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷

فیلم عرق سرد روان و ساده و واقعیتی روشن از زندگی است، برخلاف فیلم‌هایی که در آن انتظار سناریوهای غیرقابل پیش‌بینی و هیجانی داریم، هیجانی واقعی و تلخ از زندگی در آن جاری است و تو را وادار می‌کند با تمام وجود همهٔ داستان فیلم را دنبال کنی.

چون ماجرای فیلم عرق سرد ماجرایی است که ممکن است همه جا و در محیط ما وجود داشته باشد، حتی اگر قهرمان هم نداشته باشد، تصویر ارائه شده از تزویر و ریای دوگانهٔ زندگی عمومی و خصوصی بازیگر مرد آن که نقش مجری ذی‌نفوذ را دارد که در عمل هم نفوذ او به فساد و تباهی زندگی یک انسان منتهی می‌شود، بسیار استادانه به بازی آمده است. توصیه‌گرانی به محبت و عشق که خود تهی از آن هستند و مصداق نگویید آن چه را به آن عمل نمی‌کنید.

من هم نویسنده و کارگردان آقای سهیل بیرقی و هم بازی هنرمندانهٔ  نقش اول خانم باران کوثری و هم بازی نقش اول مرد آقای امیر جدیدی و سایر عوامل را تحسین می‌کنم. این مجموعه به شایستگی توانسته‌اند نقص قانون، زن‌ستیزی و مردسالاری جبارانه را به تصویر بکشند که چگونه زنی بی‌دفاع را به استیصال می‌کشاند و سرسختی زن در دفاع از حیثیت و طعم تلخ تحقیر خود. من خواندم این فیلم توسط حوزه هنری تحریم شده است. چرا تحریم شده است، مگر در حوزه هنری به هنر تزویر و ریای مردانه و پشت پرده شخصیت‌ها توجهی نمی‌شود؟

اما پرسشی و پرسش‌هایی قطعا از دو منظر برای بینندگانش ایجاد می‌شود، طبقه‌ای که موافق تزویر و رفتار و حتی استدلال نقش اول مرد هستند که زن باید هیچ نقشی در اجتماع نداشته باشد و نقش‌های اجتماعی او باید سرگرمی باشد و راضی کردن مرد به هر شکل و طیفی که در یک‌سوی ماجرا همه حق را به زن می‌دهند. وارد این مقولات پیچیده نمی‌شوم.

اما یک مسئله بسیار روشن است و این‌که مبنای ازدواج رضایت کامل طرفین است، رضایت تنها شیوه اخلاقی است که شریعت و اخلاق به آن حکم می‌دهد. اگر کاری از اخلاق برنیاید، از هیچ قانونی برنمی‌آید. گاهی قوانین و تبصره‌ها از منظر قانون‌گذار آن قدر پیچیده و غیرقابل حل شده، که در مقام عمل به جای آن که حلال مشکلات جامعه بشری باشد، به رنج و آلام به ویژه زنان و کودکان دامن می‌زند. چه اشکالی دارد قوانین وضع شده ما برمبنای رضایت طرفین در کمال سادگی و سهولت وضع شود. به نظر من قوانین باید به نفع زنان تغییر کند و زنان درست مانند مردان از حقوقی مانند سهولت در گرفتن طلاق، عدم نیاز به رضایت برای خروج و توانمندسازی کامل برای دفاع برخوردار باشند.

پوستر فیلم سینمایی عرق سرد

به حکومت توصیه می‌کنم سازمان دفاع علیه خشونت زنان و کودکان را -فراتر از اورژانس اجتماعی- و با مشارکت قوه قضاییه تشکیل دهد و به وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان توصیه می‌کنم آموزش‌های دفاع شخصی برای دختران بین ۶ تا ۱۰ سال را اجباری کند تا فرهنگ جباریت مردانه غیرمنطقی و جاهلانه از این مرز و بوم رخت بربندد.

زمان آن فرا رسیده است که شفافیت، رعایت حقوق زنان و پاسخ‌گویی حاکم شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =