مهاجرنیا: آتش‌زنندگان برجام سفارت‌عربستان‌وانگلیس را هم آتش‌زدند و تخریب‌کردند، چه سودی عایدکشور شد؟

استاد حوزه و دانشگاه انحراف از اسلام ناب محمدی را دلیل ناکارآمدی انقلاب در برخی مسائل دانست و بر راهبرد تهذیبی برای استمرار و بقاء انقلاب اسلامی تأکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ششمین جلسه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری با بیان این که بهترین راهبرد برای جریان اصولگرایی راهبرد تهذیبی است، گفت: این راهبرد به راهبردهایی گفته می شود که با استفاده از فرصت ها و تهدید ها و تبدیل کردن نقاط ضعف و قوت به فرصت به دنبال تهذیب و ناب سازی وضعیت موجود است. در 40 سال انقلاب ناکارآمدی ها و بن بست هایی داشتیم و نتوانستیم ارزش های انقلاب را به درستی اجرایی کنیم و به نسل جدید تعلیم دهیم، یکی از مشکلات اساسی عدم شفافیت و ابهام و اختلاط ارزش و ضد ارزش است که وضعیت را ناکار آمد کرده است.

اهم اظهارات این استاد حوزه و دانشگاه به شرح زیر است:

* راهبرد تهذیبی به دنبال آن است که بینش ها، نگرش ها، کنش ها و روش های انقلاب را اصلاح، ناب سازی و پالایش و پیرایش کند،  متأسفانه در بینش و ایدئولوژی ما نا خالصی هایی ایجاد شده است به نحوی که امروز غافلگیر شده ایم. شما این روز ها به رفتارهای سیاسی برخی از سیاسیون که نگاه می کنید گاهی تعادل منطقی در دیدگاه ها، بیانیه ها و اظهارنظرها کمتر دیده می شود . برخی از اظهار نظرها و بیانیه هایی که این روزها صادر می شود آتش به سرمایه های ملی است. مردمی که چهل سال به پای این انقلاب ایستاده است با همه فراز و فرود هایش همراهی کرده است ، توقع ندارد با دست نخبگانش انقلاب ضربه ببیند. همه اینها نشان می دهد جریان وفادار به انقلاب باید به دنبال اصلاح و تهذیب و ناب سازی فرهنگ و تفکر انقلاب ، برآید.

* روش های ما هم برای اصلاح جامعه ، مناسب نبوده است، بسیاری از مسؤولان و مدیران در جامعه هستند که قلبشان پاک است ولی روششان ناصواب است و با بد ترین روش سیاست گذاری و مدیریت می کنند.

* اصلاح را وظیفه اصولگرایان و نیروهای ارزشی انقلاب است ما برای رسیدن به اهداف متعالی باید خود و جامعه را اصلاح کنیم؛ مقام معظم رهبری هم فرمودند که ما اصولگرای اصلاح طلبیم و اگر احساس کنیم که ارزش ها و اصول ما مشکل پید کرده اند. باید با بهترین روش های کارآمد آنها را اصلاح کنیم.

* امروز نسل حاضر در صحنه انقلاب، در ارائه فرهنگ دینی مشکل دارد و پویایی و نشاط فرهنگ دینی را نتوانسته است در شرایط حساس موجود به میدان بیاورد و متأسفانه فرهنگ عمومی در حال تبدیل به فرهنگ انفعال و خنثی است . در فرهنگ دینی و انقلابی ، باید موتور محرکه جامعه با نشاط و سرزندگی به سمت اهداف متعالی حرکت کند و دغدغه های اجتماعی و همگرایی عمومی دست مایه مسئولان و متولیان امور باشد.

* ما در بخش اخلاق و منش سیاسی با مشکل مواجهیم و سیاسیت مداران ما با مشکل اخلاقی مواجه هستند و باید اصلاح شوند؛ تا زمانی که سیاست مدار ما ظرفیت این را دارد که دنبال فرصت طلبی برای منافع شخصی باشد ، جاسوس بشود و حقوق نجومی بگیرد و مصالح شخصی را بر اصول و ارزش های انقلابی مقدم بدارد ، ما مشکل خواهیم داشت و باید به این سمت برویم که منش سیاسی سیاست مدران را اصلاح کنیم.

* در دنیای امروز، مناسبات قدرت ناسالم و شخصی شده است و منافع ملی ، نادیده گرفته می شود؛ رابطه سالاری جای شایسته سالاری را گرفته و مدیران افراد شایسته تر از خود را به کار نمی گیرند تا خودشان حرف اول و آخر را در مجموعه خود بزنند؛ متأسفانه این یک پروژه است که امروزه وجود دارد.

* ما در شیوه های رفتاری، مبانی اعتقادی، بنیادهای نظری و سبک زندگی مشکل جدی داریم، همین ها است که راهبرد تهذیب و ناب سازی را در سبک زندگی فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی ضروری ساخته است . مدل ها و الگو های زندگی تغییر کرده است؛ تکنولوژی های ارتباطی بر فرهنگ و روحیات دینی و حتی ملی ما اثر گذاشته است. شما ببینید ، آن ساده زیستی، وقار و متانت دینی، شادابی همراه با معنویت، اخلاق اجتماعی، صداقت و رفاقت و مهربانی، ایثار و از خود گذشتگی، در فضای آلوده به بداخلاقی و چاپلوسی و ریاکاری ، چگونه خلوص و صفا و طراوت خود را از دست می دهد.

* کتاب «جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام» نشان می دهد که در سطح جهان اسلام ، تفکر سیاسی مسلمانان چگونه التقاطی شده است و میان حق و باطل خلط شده است و برای اصلاح خود نیاز به یک نگاه راهبردی داریم. ماجرای اسلام اصیل و اسلام انحرافی که توسط حضرت علی(ع) در همان سال های صدر اسلام مطرح شد ، امروز هم از مشکلات جدی در جهان اسلام است.

* چالش عقلانیت و خرافات که یک عده می خواهند جامعه را با خواب و خرافه اداره کنند، با عقلانیتی که امام راحل مطرح کرد و با آن با شرق و غرب و استکبار و استبداد گلاویز شد، در تعارض جدی است. همان طوری که چالش دین و تحجر ، نو اندیشی دینی و بنیادگرایی، مشکل جهان اسلام است عده ای در دنیای اسلام، با رویکرد سلفی گری و عده دیگری با رویکرد سکولاری ، سرمایه ها و ظرفیت ها و فرصت های جهان اسلام را نابود می کنند.  دعوای اسلام ناب با اسلام آمریکایی هنوز حل نشده است که ما با چالش شیعه انگلیسی و سنی امریکایی ، مواجه شدیم. واقعیت جهان اسلام از وجود افکار داعشی و سلفی، افراطی که همه هم با نام اسلام هستند، رنج می برد.

* امروز تفکر سلفی در 55 کشور اسلامی بُرد بیشتری از تفکر اسلام ناب دارد. زیرا پول دارد و آمریکا را هم با خود همراه کرده است و ما با چنین شرایط دشوار و بحرانی سروکار داریم . اینها نشان می دهد که از یک طرف ما کار نکرده ایم و ناکارآمدی ما در همه زمینه ها کاملاً مشهود است . از طرف دیگر دشمنان ما خیلی کار کرده اند. برای اصلاح این وضعیت اولویت نخست ناب سازی و بهره گیری از راهبرد تهذیبی است. بر اساس این راهبرد است که امام راحل عظیم الشأن دنبال وحدت و تقریب و کاهش فاصله ها بود . این راهبرد است که مقام معظم رهبری جهان اسلام را به عقلانیت و دوراندیشی فرامی خواند و با لعن و طعن و خرافات و جهالت مبارزه می کنند.

* اولویت امروز دین، ناب سازی و تهذیب و پیرایش از خرافه ها و پالایش آلودگی ها است، بخشی از تهذیب در دست حوزه و علما و روحانیت و دانشگاهیان است و بخشی هم در دست سیاسیون و رسانه داران و فعالان عرصه قدرت است . کسانی که به اختلافات دامن می زنند ، کسانی که چوب تکفیر در دست دارند، کسانی که به مصالح امروز جهان اسلام نمی اندیشند. کسانی که آتشبیار معرکه آلوده سازی افکار و محیط جهان اسلام هستند باید بدانند، رفتار آنها به دین و دنیای امت اسلام کمکی نمی کند و باید رفتارهایمان را عقلانی کنیم.

* بعد از خروج آمریکا از برجام، تعدادی از نمایندگان خاص پرچم آمریکا را آتش زدند، همین ها قبلاً بعد از ماجرای حج ، سفارت عربستان را آتش زدند وسفارت انگلیس را تخریب کردند. چه سودی نصیب کشور و نظام شد؟ دین به ما می گوید غیرت دینی و شور انقلابی را بر پایه عقلانیت هزینه کنید تا میدان بُرده را به دشمن واگذار نکنید. دیدید بعد از قتل عام چهارصد حاجی در منا با همان ساده لوحی تعدادی آدم احساساتی ، چگونه جایگاه مطالبه گری ما به جایگاه بدهکار و ناقض مقررات بین المللی تبدیل شد؟

* سه کانال راهبردی «صراط المستقیم» ،«ضالین» و «مغضوبین» امروز در جهان اسلام فراروی ما قرار دارند و تشخیص حق و باطل کار بسیار دشواری شده است. راهبرد اصلاح، تهذیب و ناب سازی، به ما می گوید تا زمانی که شما دالان حرکت در صراط المستقیم را پیدا نکردید و پیرایه هایی که توسط ضالین و مغضوبین بر دین بسته شده است از بین نبرید، حرکت انقلابی با کندی انجام می گیرد.

* دهه پنجم انقلاب اسلامی را باید به دهه تهذیب و پیرایش و تمییز سره از ناسره و اسلام ناب از بدیل های خرافی قرار بدهیم.در میان جریان های سیاسی و ارزشی، جمعی مسیر بی مسئولیتی و بی تعهدی را در پیش گرفته اند و کمکی به انقلاب نمی کنند و موضع گیری های افراطی آنها جز خسران و خرابکاری و فرصت سوزی سودی ندارد ؛ طیف دیگری هم هستند که واکنشی و انفعالی عمل می کنند. باید آنها را هُل داد چون نیازمند موتور محرکه هستند. اگر به آن ها برنامه بدهیم کار می کنند، باید دست این ها را گرفت و آنها وسط میدان بیاوریم و طیف سوم کسانی هستند که دغدغه دارند و پای کار هستند و خود خوری می کنند، اما به دلیل اینکه کاری از دستشان برنمی آید، تأثیرگذاری آنها کم شده است .

* اگر ما در راهبرد تهذیبی موفق شویم ، تهدیدهایی مانند؛ پاره کردن قرارداد برجام ، انتقال سفارت آمریکا به قدس و حمله مکرر اسرائیل به سوریه و خفت جهان عرب را به فرصت تبدیل می کنیم. حقیقتاً هیچ دوره ای مثل این زمان فرصت های جهانی برای تهاجم علیه بنیادهای لیبرالیستی ضد انسانی مناسب نبوده است. فرصت های تاریخی برای انهدام پیکره شرک آلود غرب و ایجاد جدایی میان اروپا و آمریکا فراهم شده است. شدیداً نیازمند تولید محتوا برای حرکت تهاجمی هستیم .

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    2 0
    اون ها که سود کردند چون قالیباف خیلی بهشون رسید