مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به ایرنا گفت: سازمان محیط‌ زیست با ورود گیاه پالونیا کاملاً مخالفت کرده است و قرار شد در محیط‌های کاملاً محصور آزمایشگاهی موردمطالعه قرار گیرد.

طاهره افتخاری افزود: متأسفانه از حدود 200 سال پیش شاهد ورود گونه‌های غیربومی با اهداف مختلف کشاورزی، دارویی، زینتی و به‌طورکلی مقاصد اقتصادی به کشور هستیم که امروزه تبعات منفی آن‌ها را بر محیط‌ زیست کشور می‌بینیم.

وی گفت: تأمل درباره ورود گیاهان غیربومی جزء وظایف سازمان حفاظت محیط‌ زیست است، قبل از اینکه ما به کنوانسیون تنوع زیستی ملحق شویم محیط‌ زیست به این مسئله مهم توجه داشته است، مثلاً درباره گیاه آزولا در شمال (گونه‌ای مهاجم در تالاب‌های شمال به‌ویژه تالاب انزلی)، زمانی که ایران عضو کنوانسیون تنوع زیستی نبود اما محیط‌ زیست با ورود این‌گونه غیربومی به کشور مخالفت می‌کرد زیرا نگران راه یافتن آن به عرصه‌های طبیعی بود که این اتفاق هم افتاد.

وی افزود: این گیاه که یک نوع سرخس آبزی است جزء فلور بومی ایران نیست و در کشورهای آسیای جنوب شرقی رشد می‌کند اما باهدف توسعه کشاورزی و افزایش توان باروری شالیزارها و یا هر دلیلی که جهاد کشاورزی داشته در دهه 60 وارد کشور شد و به‌تدریج از طریق زهاب‌های کشاورزی وارد تالاب‌ها به‌ویژه تالاب‌های شمال کشور شده و عرصه را برای رشد سایر گونه‌های بومی تنگ کرده است.

افتخاری ادامه داد: ورود گیاه غیربومی دو حالت دارد؛ یا در محیط طبیعی حذف می‌شود و یا می‌تواند طوری شرایط را به نفع خود پیش ببرد که گیاهان و سایر موجودات بومی را حذف کند که در حالت دوم به گیاه غیربومی که جایگزین عناصر بومی می‌شود، گونه غیربومی مهاجم یا مهاجم بیگانه گفته می‌شود.

فعالیت شرکت‌های افراد بازنشسته برای ورود گونه‌های غیربومی صحت ندارد
مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط‌ زیست درباره اینکه گفته می‌شود افراد بازنشسته از نهادهای مرتبط با احداث شرکت‌های تولید گل و گیاه و استفاده از آشنایان خود در نهادهای مربوطه اقدام به واردات گیاهان غیربومی می‌کنند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و شایعه است زیرا فردی که مثلاً یک‌عمر در سازمان محیط‌ زیست کارکرده هیچ‌وقت علیه آن قدم برنمی‌دارد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =