روزنامه اعتماد نوشت:طی روزهای اخیر گروه ویژه اقدام مالی FATF تصمیم گرفت تا اقدامات مقابله‌ای علیه ایران برای چهار ماه دیگر را به حالت تعلیق درآورد. مجلس شورای اسلامی نیز به مسوولیت خود عمل کرد و در برابر بحث طولانی میان موافقین و مخالفین تصمیم خود را گرفت و نظر خود را در این رابطه اعلام کرد.

البته اين لايحه حلال همه مشكلات كشور نيست اما حداقل‌هايي ايجاد مي‌كند كه نظام‌هاي بانكي كشور در مورد منبع، مصرف امور و مبادلات مالي به شفافيت برسد. در جواب تلاش‌هاي تيم ديپلماسي ايران و تصويب FATF در مجلس گروه ويژه اقدام مالي اقدامات مقابله‌اي در برابر ايران را به‌صورت موقت تعليق كرده است. تيم ديپلماسي كشور ما با وجود اينكه تاكنون با فشارهاي داخلي و خارجي روبه‌رو بوده است تلاش كرده تا با اقدامات خود در داخل كشور به يك وحدت نظر و اجماع ملي در مسائل بين‌المللي دست پيدا كنيم.

اگر موفقيتي در عرصه بين‌المللي حاصل مي‌شود ناشي از اين است كه مي‌توانيم به يك اجماع نظر داخلي نزديك‌تر شويم. موفقيتي كه اكنون حاصل‌شده قابل پيش‌بيني بود چراكه افراد و كشورهايي كه در مجمع عمومي FATF حاضر هستند، افراد و سازمان‌هاي فني هستند و با روند تصويب يك قانون در كشور آشنا هستند.

آنها مي‌دانند كه تصويب يك قانون جديد يا اصلاح قوانين موجود و همچنين انطباق آن با مكانيزم‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي اقدام يك‌شب و يك روز نيست بلكه كاري پيچيده و طولاني است كه لايه‌هاي متفاوت دارد.

آنها درك مي‌كنند كه بايد به تيم ايران اين فرصت را داد تا بتواند داخل كشور را به اجماع و وحدت نظر برسانند. امريكا تلاش مي‌كند با فشارهاي سياسي پرونده جمهوري اسلامي ايران را با تعارض‌ها و معطلي‌ها مواجه كند، يعني يك اقدام سياسي در پي يك موضوع فني؛ درحالي‌كه دقت لازم از سوي متخصصان نشان مي‌دهد امريكا در اين موضوع فني با پيش گرفتن اين رويه به خود بيشتر ضربه زده است و با وجود مخالفت‌ها، فشارها و لابي‌ها، مجمع FATF مهلت را به جمهوري اسلامي ايران داده و آن را پذيرفته است.

ايران بايد از فرصت پيش‌آمده براي مجهزتر شدن در مباحث تكنيكي، فني، علمي و آينده‌نگري به عنوان يك كشور فعال در عرصه مسائل مالي و بين‌المللي استفاده كند. كشور ايران بايد حرفي براي گفتن در عرصه بين‌المللي داشته باشد و به اين موفقيت اكتفا نكند. تيم ديپلماسي ايران بايد از نيروهاي متخصص داخلي و افراد داراي تجربه و حتي از نيروهاي قابل‌اعتماد خارجي استفاده كند.

در اين عرصه جديد بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران تجربه چنداني ندارد بنابراين بايد از تجربه ديگران مانند كشورهاي چين و هند استفاده كند. زيرا اينها كشورهايي هستند كه با معضلاتي از جانب امريكا مواجه بودند و توانستند از بن‌بست‌ها خارج شوند، اين روند نشان مي‌دهد كه رويه مناسبي را پيش‌گرفته‌اند و بايد از اين تجربه‌ها استفاده كرد.

همچنين كشورهاي نسبتا بي‌طرف در دنيا وجود دارند از تجربيات آنها نيز مي‌توان استفاده كرد. كشورهاي اسكانديناوي و برخي كشورهاي اروپايي مستقل‌تر، هند، چين و ژاپن نيز نمونه‌هاي ديگر هستند. نبايد با ذهني محدود با مسائل پيچيده و داراي ابعاد و لايه‌هاي مختلف برخورد كرد و كشورمان را از فوايد حضور در عرصه‌هاي مالي بين‌المللي محروم كنيم.

جمهوري اسلامي ايران نخستين كشور در موضوع مبارزه با تروريسم بوده و طبيعتا علاقه‌مند ‌است كه نسبت به تبادل منابع مالي گروه‌هاي تروريستي در منطقه مثل داعش، جبهه النصره و گروه‌هاي تروريستي ديگر كسب اطلاع كند. اگر هم در اين جهت مسوولان بخش‌هاي مالي كشور كم‌كاري كردند مشكل و عيب در كار آنها بود اما جمهوري اسلامي ايران بايد با قدرت پيش برود و نسبت به منابع عظيم مالي كه ردوبدل شد و تشكيلات عظيمي مانند داعش و جبهه النصره را پشتيباني كرد مطالبه‌گري كند.

 

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =