فیلم | ویدیوی ۱۰ثانیه‌ای ناسا از رشد گندم در فضا

تحقیقات ناسا برای رشد محصولات کشاورزی در فضا در حال پیشرفت است. به‌تازگی ویدیویی ۱۰ ثانیه‌ای از رشد محصولات کشاورزی در آزمایشگاهی کوچک مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر شده است.

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، اتاقک آزمایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی به اندازه یک یخچال کوچک است و برای آزمایش شرایط رشد گیاهان در فضا طراحی شده است. این اتاقک برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شد و بزرگ‌ترین مرکز رشد گیاه در مدار زمین به شمار می‌رود، به‌طوری‌که می‌توان محصولات کشاورزی مختلف را درون آن پرورش داد.

این اتاقک، ابزار رشد کاملا خودکاری برای گیاهان است و به سیستم الکترونیک هوانوردی برای مدیریت زمان واقعی محل رشد گیاهان مجهز است. توانایی بالای حسگرهای این سیستم، اجازه می‌دهد تا اطلاعات زمان واقعی در مورد شرایط زیستگاه گیاهان از قبیل درجه حرارت، میزان اکسیژن و سطح رطوبت گیاهان مشخص شود.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده از ۱۸۰ حسگر، به مرکز فضایی «جان اف. کندی» ناسا ارسال می‌شود. نکته جالب راجع به این اتاقک آزمایش آن است که نیازمند کمترین تعداد پرسنل برای ثبت اطلاعات، آب دادن به گیاهان و سایر فعالیت‌های تعمیر و نگهداری آن‌هاست.

این پروژه به بررسی امکان رشد کامل گیاهان از دانه‌هایی که از زمین به ایستگاه فضایی منتقل شده‌اند، می‌پردازد. «برایان اونیت»، مدیر این پروژه می‌گوید: «اگر ما بتوانیم بذرهایی را که در فضا قابلیت رشد دارند، بکاریم و چند نسل دیگر از آن دانه را رشد دهیم، به توانایی جدیدی دست یافته‌ایم. ما هم‌اکنون بستر این نوآوری را فراهم کرده‌ایم و در تلاش ایجاد زمین کوچکی در فضا هستیم.»

این اتاقک آزمایش به‌تازگی به سیستم نوری ال‌ای‌دی (LED) تجهیز شده که نسبت به نورهای به‌کارگرفته‌شده تاکنون پیشرفته‌تر است. با گسترش طیف نور مرئی در اتاقک آزمایش، محققان قادر خواهند بود انواع بیشتری از گیاهان را در فضا پرورش دهند.

اولین گیاهان پرورش‌یافته در این اتاقک شامل گیاه رشادی، گیاهان گل‌دار کوچک و گندم‌های کوتوله است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =