خانواده پرجمعیتی که مجبور است در خانه‌ای ۳۵ متری زندگی کند/ طراحی صحنه‌ای به سبک «داگویل»

مهر نوشت: مرتضی شاه‌کرم، کارگردان «سانتی‌متر» از مشکلات زندگی خانواده‌ای پرجمعیت در خانه‌ای کوچک به سبک طراحی صحنه «داگویل» می‌گوید.

نمایش «سانتی‌متر» که در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود در مورد خانواده‌ای هفت نفره است که مجبورند مدتی را در یک خانه 35 متری سکونت داشته باشند.

مرتضی شاه‌کرم، کارگردان این نمایش در مورد داستان آن توضیح داد: «پدر خانواده خانه‌ای را پیش خرید کرده و برای آن مجبور شده دار و ندارش را بفروشد و خانواده‌اش را برای مدتی در یک خانه کوچک اسکان دهد. قرار است ظرف سه ماه خانه جدید به این خانواده تحویل داده شود اما این سه ماه تبدیل به یک سال شده و معلوم می‌شود که اصلا خانه‌ای در کار نیست و پیمانکار پول این خانواده را به جیب زده است اما پدر تلاش می‌کند کسی متوجه این جریان نشود...» 

او ادامه داد: «متاسفانه مساله مسکن در جامعه ما بسیار مهم است و فشار بسیار زیادی را به مردم وارد می‌کند. من خانواده‌های شش، هفت نفره‌ای را می‌شناسم که مجبورند در آپارتمان‌هایی کوچک زندگی کنند که هیچ استانداردی ندارد و حتی وقتی در خانه صحبت می‌کنند طبقه‌های بالا و پایین هم در جریان حرف‌هایشان قرار می‌گیرند.»

او درباره فضاسازی و طراحی صحنه نمایش هم گفت: «از آن جا که در سالن انتظامی همزمان چند نمایش اجرا می‌شود و ما باید بعد از اجرا دکورمان را جمع کنیم، به جای ساخت دکور یک خانه، نقشه خانه‌ای را که در ذهن پدر خانواده وجود داشت کف صحنه و در فضای محدود خانه سی و پنج متری آن‌ها کشیدیم.» طراحی صحنه‌ای که یادآور «داگویل»، اثر برجسته‌ کارگردان دانمارکی، لارس فون تریه است. داستان این فیلم در شهر کوچک داگویل که دوره‌ رکود اقتصادی آمریکا را از سر می‌گذارد اتفاق می‌افتد. شهری که خانه‌های اندک ساکنانش با گچ روی زمین مشخص شده‌اند و نه دیواری در کار است و نه دری.

شاه‌کرم متذکر شد: «یکی از نکاتی که در این اثر نمایشی مد نظر قرار دادم این است که مردم جامعه ما رفته رفته به زندگی مکانیکی و ماشینی عادت کرده و محدودیت‌ها را پذیرفته‌اند. مردم قبلا در خانه‌های حیاط‌دار ۲۰۰ متری زندگی می‌کردند اما الان زندگی در آپارتمان‌های کوچک را پذیرفته‌اند و زندگی‌شان دستخوش محدودیت‌هایی شده که با آن‌ها کنار آمده‌اند. در این نمایش نیز این معضل مورد توجه قرار گرفته و این که آدم‌ها با وجود این که در کنار هم زندگی می‌کنند اما یکدیگر را نمی‌بینند.»

او در پایان درباره فعالیت‌های دیگرش گفت: «قرار است خرداد نمایش «نوبت یعنی بعدی» را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرم که البته هنوز عوامل گروه مشخص نشده است.»

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =